Waarom zijn er zoveel honden op deze wereld?
Chef Cultuur Tanja Dierckx ging kijken naar The Lobster en vraagt zich af of het echt wel zo erg is om single te zijn.
Stel je een maatschappij voor waar single zijn verboden is. Wie er 'alleen komt te staan', wordt naar een hotel gestuurd waar alle regels en wetten zijn afgesteld op het vinden van een partner. Als de single binnen de 45 dagen geen lief heeft gescoord, gaat hij de 'transformation room' in en komt hij of zij eruit als een dier naar keuze.
Absurd. En toch geloof je het! Hoofdpersonage David checkt in met zijn broer Bob aan de leiband. De stakkerd heeft het niet gehaald. Wat later zie je Léa Seydoux een wandeling maken met een kolossaal varken. Er lopen en vliegen heel wat dieren rond in deze film, en elke keer vroeg ik me af: wat is hun verhaal?
David kiest om terug te komen als een kreeft. Daarop krijgt hij van het hotelmanagement als antwoord: "Exellente keuze. De meeste mensen willen een hond worden. Daarom zijn er zoveel honden in deze wereld". Die David, gespeeld door een op zijn minst tien kilo aangedikte Colin Farrell, probeert zo goed en zo kwaad hij kan zijn 'mensenleven' te redden. Maar wanneer hij zich waagt aan de liefde, begint de echte miserie.
Zelden zo'n originele film gezien. En veel gelachen. Maar echt vrolijk werd ik er niet van, want regisseur Lanthimos (een Griek in Hollywood!) legt daar wel een vinger op de zere wonde. Want wat is er eigenlijk mis met single zijn? En hoe obsessief zijn we niet bezig met onze partnerkeuze? Hoeveel energie steken we niet in het zoeken, vinden, veranderen van en twijfelen aan onze partner. Hoe erg kan het zijn als er wiskundige algoritmes aan te pas moeten komen, waarmee dating sites onze ideale match berekenen. En wat is het gevolg als we daar nog in gaan geloven ook.
Wel, dat zie je in The Lobster. Meer vertel ik niet, alleen dit: ga kijken voor het te laat is. Want films als deze draaien ze meestal niet lang!
Bekijk hier de trailer:
The Lobster van Yorgos Lanthimos, met Collin Farrell, Léa Seydoux en Rachel Weisz, won drie prijzen op het festival van Cannes.
Chef human interest & cultuur Tanja Dierckx gaat voor cultuur in alle vormen en kleuren. Hoe gekker, hoe liever. Voor Feeling interviewt zij baanbrekers, gastvrouwen en andere gewone mensen met een interessant kantje.
Lees hier alle artikels van Tanja.