Waarom vooral hoogopgeleide mensen naar Temptation Island kijken
Smul jij ook zo van de (lachwekkende) verleidingspogingen en het sneaky gedrag op Temptation Island? Je bent niet alleen. Gemiddeld stemmen wekelijks 733.356 kijkers af op VIJF. Beetje beschaamd? Niet nodig, uit de kijkcijfers blijkt dat 2 op 3 van de kijkers afkomstig is uit een ‘hogere sociale groep’.
“Een sociale groep wordt gezien als een combinatie van opleiding en beroepsniveau”, vertelt Barbara Salomon van VIJF aan Het Laatste Nieuws. “Over de drie seizoen trok het bovendien altijd al hoger scoiaal geprofileerde personen aan.” In Nederland hetzelfde fenomeen. Bijna de helft van de kijkers is hoogopgeleid. Maar hoe komt het eigenlijk dat we zo graag smullen van een eenvoudige relatietest waarbij een cocktail van alcohol, schaarsgeklede vrijgezellen en strategisch gemonteerde kampvuurbeelden roet in het eten gooien?
Volgens televisiewetenschapper Dan Hassler-Forest is het simpelweg geen slechte televisie. “Het is platvloers, maar op een ironische manier gemaakt, waardoor het hoogopgeleide kijkers aanspreekt. De cocktail van surrealiteit, seks, drama, conflict en een voice-over laten duidelijk zien dat de makers het ook niet te serieus nemen.” Volgens hem is het voor veel kijkers een verademing. “In tijden van veel kwaliteits-tv is het welgekomen afleiding. Van schaamte is er trouwens geen sprake, ik hoor genoeg universitaire docenten om me heen die graag Tempation kijken en uitvoerig bespreken wie met wie heeft gesekst.” En ook volgens televisiewetenschapper Maarten Reesink is dat roddelen een belangrijke reden. “Verleidingen, seks, overspel... Allemaal goed roddelmateriaal dat je kunt bespreken met familie en vrienden. Degene waarover het gaat zal het toch nooit te horen krijgen. Eigenlijk een soort van voyeurisme dus. Je vindt het ‘rare mensen’ die meedoen en vindt dat ze rare dingen doen.” Leedvermaak is het volgens hem niet echt. “Mensen die deelnemen kiezen hier zelf voor. Al stel je je wel de vraag: waarom zou je hier aan meedoen?’ De meeste mensen zijn al jaloers als hun partner op café met een ander praat.”
Toch kunnen we ons identificeren met de deelnemers. “Veel mensen hebben meegemaakt dat een partner vreemding of hebben zelf weleens een scheve schaats gereden. Dit programma is eigenlijk een uitvergroting hiervan.” Volgens mediapsycholoog Mischa Coster zit er altijd wel iemand in het programma voor wie je sympathie hebt of met wie je je identificeert. Naarmate we ons met iemand identificeren, wordt onze empathie groter.” En die empathie voelen wij nu vooral voor Deborah, want op gelekte beelden is er al te zien hoe ze reageert op het bedrog van haar Tim.
Auwch: Deborah reageert op de kampvuurbeelden
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meer over psycho & relatie:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier