Waarom het geen ramp is dat je chaotisch bent
Ziet jouw bureau er ook wel eens uit of er een tornado langskwam in jullie gebouw? Misschien niet zo aangenaam voor je collega’s, maar volgens Tim Harford, schrijver van het boek ‘Messy’.
Slordig zijn kan je creativiteit stimuleren. Dat zegt Tim Harford in zijn nieuwe boek. “Puinhoop is helemaal niet zo’n ramp, want organiseren en opruimen kost tijd, tijd die je anders zou kunnen gebruiken om te werken”, klinkt het. “Zoeken naar nieuwe manieren om gestructureerd te werken, maakt je bovendien niet productiever. En uit onderzoek blijkt dat mensen die gestructureerd zijn, minder goed kunnen omgaan met de constante stroom van informatie.”
Lees ook: deze 5 dingen doen succesvolle mensen na het werk
Onderzoek
In zijn boek verwijst Harford naar een onderzoek. “Chaos zorgt dat mensen originelere ideeën bedenken. Proefpersonen moesten in Londen pendelen met de metro, maar een staking gooide roet in het eten. Ze moesten op zoek naar alternatieven. Uiteraard bracht dat aanvankelijk heel wat frustraties met zich mee, maar 1 op 20 reizigers besloot daarna om de alternatieve route die ze bedachten aan te houden. Ze waren er gelukkiger mee.” Volgens Harford betekent dit dat chaos niet per sé slecht is. Want na die chaos (wanneer je opruimt dus), volgt er opluchting.
Lees ook: zo verbrand je meer calorieën op kantoor
Een must
Uiteraard is structuur en een checklist in sommige gevallen een echte must. “Bijvoorbeeld wanneer je een huis bouwt of een bibliotheek runt. Maar de meeste kantoormedewerkers zijn geen bouwmanager of bibliothecaris. En dan kan een beetje chaos echt geen kwaad en het kan je zelfs creatiever maken.
Meer over werk & organisatie:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier