Vivian Hoorn: “Foto’s van je buik maken is één ding, maar werken aan je mentale gezondheid is minstens zo belangrijk”
Vivian Hoorn is klaar voor een volgend hoofdstuk. Na een zwaar jaar voelt de ambassadrice van de zelfliefde zich beter dan ooit. Feeling sprak haar over bodypositivity, badpakken en bitterballen.
Een sexy lingeriefoto naast een close-up van haar buik, mét vetrolletjes. Een Instagram-story over het gebrek aan curvy modellen op de Parijse catwalks gevolgd door een stilleven van een koffer vol designerlogo’s. Een video waarin ze de draak steekt met zichzelf, en wat later een waarin ze met de sérieux van een topmodel over straat struint. In de wondere wereld van Vivian Hoorn gaan glamour en humor hand in hand. Zo ook op Cas Abao Beach, een paradijselijk wit zandstrand aan de noordwestkust van Curaçao. Hoorn blikt er samen met twee andere modellen en een leger fotografen, stylisten, visagisten en artdirectors de swimwear-campagne van Hunkemöller in. De sfeer is verrassend amicaal voor een productie van deze omvang. Dat heeft wellicht met het team te maken: op een paar uitzonderingen na is de ploeg oer-Hollands, net als de catering overigens. Tussen het shooten door krijgen we bitterballen geserveerd – tot grote vreugde van Vivian: “Het leven is voor mij leuker met een rolletje én een bitterbal erbij.”
Zoektocht naar zelfliefde
Met haar 606.000 volgers is Hoorn een van Nederlands bekendste influencers. Ze zette haar eerste stappen in de modewereld als model toen ze pas veertien was. Haar jarenlange struggle om zich aan de rigide schoonheidsstandaarden van de industrie te conformeren leidde ertoe dat ze die prille carrière op haar negentiende alweer vaarwel zei. De zoektocht naar zelfliefde moest toen nog beginnen. ‘Het verschil tussen deze twee foto’s? De eerste foto ben ik nu, zelfverzekerd en zielsgelukkig met mijn lichaam. Bewust genietend van het leven’, schreef ze als caption bij een bikinifoto in 2021. ‘De andere foto ben ik drie jaar geleden, streng op dieet, onzeker en puur gefocust op mijn lichaam.’ Dat laatste is precies waartegen Hoorn zich verzet: de tirannie van het perfecte lichaam.
Soms zeg ik hardop tegen mezelf: ‘Wat ben je een lekker stuk’
Vandaag staat er in haar bio te lezen: ‘More self love my love’. Dat mantra blijkt niet enkel tot haar volgers gericht. “Ik heb niet altijd even lekker in mijn vel gezeten, dus het is ook een reminder voor mezelf”, vertelt ze, met de voeten in het Antilliaanse zand. “Zelfliefde draait voor mij om het accepteren van buiten- én binnenkant. Want foto’s van je buik maken is één ding, maar aan je mentale gezondheid werken is minstens zo belangrijk.” Dat ondervond Hoorn het voorbije jaar aan den lijve. In juli 2023 maakte ze het nieuws van haar relatiebreuk bekend. “Een break-up na zes jaar is niet niks. Ik moest mezelf plots heruitvinden. Dat was heftig, maar ook openbarend. Zonder partner naast je die met complimentjes strooit, moet al die liefde echt uit jezelf komen.”
Complimentendag
Je spiegelbeeld bewieroken kan voor sommigen awkward lijken, maar niet voor Vivian. “Van anderen moet je het niet hebben, dus geef jezelf gewoon elke dag een compliment. Of het nu innerlijk is of in de spiegel. Soms zeg ik hardop tegen mezelf: ‘Wat ben je een lekker stuk’”, zegt ze met een glimlach. Die positieve attitude is precies waarom merken als Hunkemöller zo graag met haar samenwerken. De Nederlandse keten voerde een onderzoek uit, waaruit blijkt dat een complimentje mensen doet opleven. De slogan ‘Own your glow’ moet dat in de verf zetten. Op de vraag wat die glow dan precies inhoudt, antwoordt Hoorn grappend: “Veel olie? Ik smeer mezelf graag in als een sidderaal. Nee serieus, een echte glow komt van binnenuit. Als je gelukkig bent, straal je dat uit.”
De samenwerking met het lingerielabel gaat al jaren terug. “Zo’n vijf à zes jaar geleden vroegen ze me voor het eerst als model voor een shoot in Sri Lanka. Dat was een droom die uitkwam. Ik weet zelfs nog op welke dag ik de aanvraag kreeg per mail: het was 2 januari. Nadien legde ik me meer toe op mijn werk als fotograaf en heb ik ook campagnes voor Hunkemöller geschoten, waaronder die voor mijn eigen swimwear-collectie in 2020.” Hoeveel van Vivian zit er dit keer in de campagne? “Best wel wat. Ik krijg op voorhand het moodboard te zien en ben niet bang om mijn mening te delen. De campagne is een verlengstuk van wie ik ben: niet langer het meisje dat ze zes jaar geleden boekten, maar een vrouw die voor empowerment staat en van een stijlvol badpak houdt.“
Broodje kroket
Die badpakken zijn best een dingetje. Hoorn lijkt zich zowat vijftig procent van de tijd op een strand te bevinden en heeft doorheen de jaren een swimwear-collectie verzameld om u tegen te zeggen. “Toch grijp ik vaak terug naar hetzelfde model: een chic badpak met een leuk detail. In de collectie van Hunkemöller zit een prachtig groen exemplaar en thuis heb ik ook een heel mooi bruin badpak. Voor de lunch doe ik daar dan snel een sarong of kimono overheen. Als ik een bootdag gepland heb, neem ik ook nog een bikinietje mee om te tannen – klein, zwart en met touwtjes.” De juwelen die ze in de campagne draagt, zijn overigens geen eigendom van de styliste. “Ik neem altijd mijn eigen sieraden mee om een look af te stylen. Zo voelt het meteen ‘Vivian’ aan.”
Je dénkt misschien dat de mensen naar je kijken, maar dat is niet zo. Iedereen is met zichzelf bezig
Hoewel Hoorn Kaapstad als haar tweede thuis beschouwt, vermaakt ze zich in Curaçao ook prima: “Ik vind het stiekem best lekker dat je hier gewoon Nederlands kunt praten en een broodje kroket kunt bestellen… Nou, dan heb je me wel, hoor.” (lacht) Gezelligheid en eten – niet meteen zaken die je met een badpakkenshoot associeert. Hoorn is duidelijk niet het type model dat zich uithongert voor een opdracht. “Een maaltijd overslaan? Ik denk het niet. Ik heb net lasagne gegeten en gisteren pasta met roomsaus, al ben ik eigenlijk gluten- en lactose-intolerant. Ik sport natuurlijk, maar eerder voor mijn mentale en fysieke gezondheid. Verder ben ik dol op lymfedrainage. Tijdens een lange vlucht zwel ik op, dus op dag één van een werktrip boek ik standaard een massage om het vocht af te drijven.”
De terugkeer van size zero
Het zelfvertrouwen van Hoorn werkt aanstekelijk, maar ze is zich ervan bewust dat niet iedereen even zorgeloos over het strand flaneert. “Ik weet dat een bikini of badpak aantrekken voor sommige vrouwen nog steeds een big deal is”, zegt ze. “Aan hen kan ik alleen maar zeggen: probeer je niet druk te maken over je lichaam. Je denkt misschien dat de mensen naar je kijken, maar dat is niet zo. Iedereen is in feite enkel met zichzelf bezig. Waarom zou je je dag laten vergallen door onzekerheid, als je ook kunt genieten van de zon en een drankje?” Hoorn hanteert dezelfde mentaliteit als ze over de catwalk loopt, zoals vorig jaar nog tijdens de coutureshow van Natan. “Een droom”, vertelt ze daarover. “Als ik ooit trouw, dan in een jurk van Natan.”
Recente cijfers toonden nogmaals het complete gebrek aan grotere maten op de modeweken aan. Van de 4.992 looks die Paris Fashion Week het afgelopen seizoen telde, werden er slechts negenendertig op curve- of plussizemodellen getoond. “Tijdens de haute-coutureweek zie je nog minder diversiteit dan op de gewone fashion weeks. Door daar mee te lopen, hoop ik toch een beetje het verschil te kunnen maken, al is het lang niet voldoende”, aldus Hoorn. In januari 2023 ging ze de strijd tegen de terugkeer van size zero al openlijk aan op de cover van het Britse The Times Magazine. Helaas is er sindsdien niet veel veranderd: “We denken nog steeds dat we nood hebben aan crashdiëten en medicatie als Ozempic om aan een ideaalbeeld te voldoen. Doodzonde.”
Viv, VIVEH & Jaq
Model, fotograaf, influencer, oprichter van een eigen agency… Hoorn is van vele markten thuis en kan zich nu ook creative director noemen. Haar modelabel VIVEH zag vorig jaar het levenslicht en is al aan z’n derde collectie toe. “Onze kernwaarden zijn inclusiviteit, comfort en tijdloosheid. VIVEH staat voor items die je het hele jaar door kunt dragen, van dag tot nacht. Het woord ‘duurzaam’ neem ik niet graag in de mond, want een merk is nooit echt duurzaam, maar we zijn ons wel bewust van onze impact. Zo zijn de collecties seizoenloos, produceren we voornamelijk in Portugal en werken we met gecertificeerde fabrieken en materialen.” Elk ontwerp is beschikbaar van maat 34 tot en met 50. Daarmee ontwerpt Hoorn de kleding die ze vroeger zocht, maar niet in haar maat vond.
De ene dag loop ik er heel glam bij en de volgende dag zie ik eruit als een slons
De lancering van VIVEH was voor haar een lichtpunt in de rollercoaster van 2023: “Het was een jaar van loslaten. Ik ben heel perfectionistisch en een enorme controlefreak. Dat ligt in lijn met mijn sterrenbeeld, Maagd. Vóór mijn break-up had ik mijn hele leven uitgestippeld: wonen tussen Amsterdam en Ibiza, op een dag aan kindjes beginnen… Dat liep toch even anders. Plots moest ik de controle loslaten. Alle ballen hooghouden, dat lukte niet meer.” Het leven is niet altijd zo perfect als social media doen vermoeden. Net daarom deelt Hoorn tussen alle mooie plaatjes door ook een tussen de billen getrokken badpak, dubbele kin of ontplofte hotelkamer.
Er was een tijd dat ze die liefde voor zelfspot toeschreef aan haar alter ego, Jaqueline: “Soms kom ik raar uit de hoek, dus grapte ik dat ik een tweelingzus had. Zo werd Jaq geboren.” Ondertussen heeft ze daar geen apart account meer voor nodig. “Onlangs vroeg een vriendin me waarom ik online serieuzer lijk dan vroeger”, mijmert Hoorn. “Dat zette me aan het denken. Weet je, het voorbije jaar zat ik niet bijster goed in mijn vel, dus kwam mijn prettig gestoorde kant minder naar buiten. Nu ik mijn kracht weer heb, maakt die langzaamaan een comeback. Ik denk dat elke vrouw die twee facetten wel in zich heeft: de ene dag loop ik er heel glam bij en de volgende dag zie ik eruit als een slons. Vaker dat tweede eigenlijk.”
Wie is Vivian Hoorn (31)?
• De Nederlandse Vivian Hoorn groeide op op een boerderij in het dorpje Rossum. Aan die idyllische jeugd heeft ze een grote dierenliefde overgehouden.
• Ze zette haar eerste stappen als model toen ze veertien was, maar gaf er op haar negentiende de brui aan. Vandaag is ze een veel gevraagd curvemodel.
• Ze studeerde Styling aan Artemis Academie in Amsterdam en startte een eigen modeblog met zelfgemaakte streetstylefoto’s. Dit leidde tot haar eerste opdrachten als fotograaf.
• Samen met haar agent Esmée Velmans richtte ze Scala Management op, een bureau voor modellen en contentcreators dat de focus legt op uitstraling en persoonlijkheid in plaats van maten.
• In 2023 lanceerde ze haar eigen modelabel VIVEH, dat bekendstaat om chique, minimalistische en inclusieve designs.
• Ze is dit seizoen het gezicht van de swimwear-campagne van Hunkemöller samen met de Duitse presentatrice en contentcreator Lola Weippert en de Portugese actrice Sara Sampaio, die ook model is.
• Hoorn woont in Amsterdam en heeft een relatie. Met wie? “Binnenkort zal ik wel eens iets delen, maar ik weet nog niet wanneer. Hij is helemaal niet van de social media.” (lacht)
Tekst: Catherine Kosters.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier