Verrassend: dit zorgt voor een betere sfeer op het werk
Je zit met enkele strakke deadlines, je krijgt enkele extra taken toegeschoven en beslissingen worden uitgesteld omdat ze eerst door de hiërarchie goedgekeurd moeten worden... Met andere woorden, je hebt stress. Oppeppende woordjes van je collega’s bereiken weinig, wat wel helpt? Klagen tegen elkaar, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Hoewel je misschien denkt dat zagen en klagen niet goed is voor de werksfeer, blijkt het net de druk van de ketel te halen. Volgens Professor Vanessa Pouthier van de universiteit van Melbourne, is het zelfs cruciaal voor medewerkers met een stressvolle job. Ze vertelt er meer over in een podcast op ABC.
Het onderzoek werd gevoerd bij een team van chirurgen, artsen en verpleegsters van een Amerikaans ziekenhuis. De professor volgde een aantal vergaderingen waarop kleine klaagsessies werden gehouden. Wat bleek? Klagen over je werk tegen collega’s zorgt dat je frustraties kunt uiten en stress kunt loslaten.
“Bovendien draagt het bij tot een goede werksfeer. Want door samen te klagen, creëer je een soort van community. Je beseft dat je gedeelde stress en frustraties hebt. En die goede werksfeer is dan weer goed voor de productiviteit.”
De onderzoeker benadrukt wel nog dat de klaagsessies niet te lang mogen duren. “Het gaat echt om heel korte gesprekken. Als het té veel wordt, dreigt het team net te negatief te worden en elkaar somber te maken, ook niet de bedoeling.”
Enkel tips om te klagen op het werk:
- Zorg dat je klaagsessies erg kort duren, een minuutje is voldoende.
- Klagen gaat enkel over het werk, de werkinhoud de bureaucratie binnen een bedrijf of externen. NOOIT klagen over rechtstreekse collega’s.
Meer tips voor je carrière:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier