Regula Ysewijn: “Ik ben in de verkeerde tijd geboren”
Age is just a number, dat geldt ook voor Regula Ysewijn (38). Want anders dan haar jonge leeftijd doet vermoeden, neigt haar ziel naar jaren meer. Regula is culinair historicus en was in een ideale wereld tweehonderd jaar eerder geboren. Het jurylid uit ‘Bake Off’ verlangt niet zelden naar de grandeur van weleer.
Moderne wereld
“Ik heb echt het gevoel dat ik in de verkeerde tijd geboren ben, ook al is dit veruit het beste moment om te leven. Als ik twee- of driehonderd jaar geleden ter wereld was gekomen, was ik wellicht al lang dood geweest. (lacht) Maar op romantisch gebied, en puur naar gevoel toe, weet ik dat ik hier niet op mijn plaats ben. Ik kan het bijvoorbeeld enorm moeilijk hebben met het straatbeeld, wanneer ik zie dat prachtige gebouwen soms volledig verknoeid zijn door een moderne winkel. Je gaat je afvragen: had dit nu echt aangepast moeten worden? Hoe kunnen we spreken over de vooruitgang, als je ziet dat ons straatbeeld vandaag lelijker is dan honderd jaar geleden? Ik kan er oprecht zeer droevig van worden wanneer ik oude foto’s tegenkom en zie wat onze moderne wereld ervan gemaakt heeft.”
Prinses in zwart
“Ik kan me niet voorstellen dat ik me ooit anders gevoeld heb. Het heeft alleen een tijd geduurd voor ik mijn gevoelens kon verwoorden. Van zodra ik ertoe in staat was, koos ik als kind steevast boeken uit over de geschiedenis. Dan kon ik echt wegdromen bij de jurken van Britse koninginnen, de elegante feesten en gebouwen. Ik heb mezelf daarom ook altijd opgekleed in rokjes en kleedjes, net zoals dat toen de gewoonte was. Kleren maken de man, én de vrouw. Nu iedereen gewoon in jeansbroek en T-shirt rondloopt, lijken we dat als maatschappij soms te hebben opgegeven.”
“Ik heb het altijd als iets positiefs gezien dat ik anders was dan de rest.”
“Tijdens mijn jeugd droeg ik zwarte victoriaanse jurken en liep ik dagelijks rond als een prinses in het zwart. Op een gegeven moment moest ik op zoek naar iets wat meer draagbaar was in het dagelijkse leven. Alleen, als ik vandaag naar de winkel ga, past er niets omdat alles gemaakt is voor vrouwen met een kleine cup en geen heupen. Kortweg: onrealistische lichamen. Omdat ik ooit mode heb gestudeerd, wist ik dat de kleren van de jaren vijftig het lichaam van de vrouw op de mooiste manier eerden. Ik heb mijn kledingkeuzes tegenover mijn omgeving nooit moeten verdedigen. Misschien omdat ik altijd heel mondig geweest ben en niemand dat ooit heeft gedurfd? (lacht) Het maakte mij niet uit dat ik niet zoals iedereen de Jennifer Aniston-coupe had tijdens mijn tienerjaren. Ik heb het altijd als iets positiefs gezien dat ik anders was dan de rest.”
Tijdreizen
“Een oude ziel is een dromer, iemand die constant op zoek is naar de meerwaarde in dingen. Ik heb het gevoel dat mijn leven veel rijker is dan dat van mensen die niet zo op details letten. Hoewel de gemiddelde mens gewoon over straat loopt zonder rond te kijken, kan het mij opvallen hoe een deur een speciale hendel heeft, of een indrukwekkend glasraam. Dat was ook een van de redenen dat ik besloot het boek Authentieke Belgische cafés te schrijven. Ik voelde dat ook de oude volkscafés stilaan gaan verdwijnen en ik wilde deze kroegen vastleggen in woord en beeld. Het is voor mij niet enkel architecturaal maar ook sociaal erfgoed: het is immers de enige plek waar verschillende lagen van de bevolking nog samenkomen en een gesprek kunnen voeren. De interieurs zijn vaak de laatste vijftig jaar onveranderd. Het is prachtig hoe alles al jarenlang op exact dezelfde plek staat. Real life time travel. Ik wou dat ik het kon, tijdreizen. Dan zou ik niet zoals iedereen op citytrip naar Barcelona gaan, maar naar het Engeland van 1920.”
Een herwerkte versie van Ysewijns boek Authentieke Belgische cafés is zopas verschenen bij Luster.
Tekst: Jorik Leemans & beeld: Diego Franssens.
Meer getuigenissen:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier