Daarom blijft contact met je collega’s zo belangrijk (en zo behoud je het)
Nu we al enkele weken thuis zijn, begin jij je collega’s misschien ook al te missen. Niet vreemd: uit onderzoek van Protime blijkt dat 2 op 3 van Vlamingen collega’s eerder als vrienden zien. En dat heeft zijn voordelen. Maar hoe behoud je het contact met je collega’s nu je minder tijd hebt aan het koffiemachine samen? Wij vroegen het aan Lode Godderis, hij is hoogleraar aan het centrum voor omgeving en gezondheid van de KU Leuven en is ook directeur onderzoek bij IDEWE.
Hoe belangrijk zijn onze collega’s?
“Heel belangrijk. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een goede band met collega’s zorgt voor meer engagement en motivatie. Meer zelfs, een band met collega’s kan zelfs het risico op burn-outs verminderen. Dat is ook niet zo vreemd: je kunt bij elkaar aftoetsen over werk, maar ook ventileren en steun vinden. En veel collega’s praten niet alleen over het werk, maar ook over hun privéleven. Eigenlijk komt het op dit neer: goede collega’s maken ons gelukkig.”
Je bent zelf directeur onderzoek bij IDEWE en hebt een functie bij KULeuven. Merk je dat medewerkers hun collega’s missen?
“Ik merk vooral dat er veel meer vragen zijn. Daarom is overleg zo belangrijk. Gelukkig zijn er veel digitale hulpmiddelen om te kunnen communiceren. Al is dat natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Maar gebruik het zeker. Heel wat collega’s hebben nog aan ventileren: ik raad leidinggevenden dan ook zeker aan om ventileren in te plannen aan het begin van een vergadering.”
Bestaat het risico op een burn-out als je thuis werkt?
“Het is niet zo dat je nu opeens een burn-out krijgt van het thuiswerken. Een burn-out is een proces dat maanden aansleept en waar verschillende factoren aan de oorzaak liggen. Het kan eigenlijk twee kanten uit: door het telewerken, vinden werknemers net rust omdat ze even afstand kunnen nemen van het werk óf het gaat de omgekeerde richting uit. Omdat we onder spanning staan, kunnen we minder verdragen en komen er vooral veel meer emoties boven. Een burn-out tijdens een tijdelijke telewerkperiode is dus perfect mogelijk, maar het is niet de oorzaak.”
Wat zijn vaak gehoorde moeilijkheden rond dat telewerken?
“Ik merk vooral dat ouders gefrustreerd zijn. Enerzijds voelen ze zich schuldig omdat ze het gevoel hebben dat ze hun werk niet naar behoren kunnen doen. Anderzijds is dat er schuldgevoel ten opzichte van de kinderen. Wanneer deze om aandacht vragen, moeten ze die vaak afwimpelen. Dat maakt dat ouders zich op verschillende gebieden voelen tekortschieten. Net daarom is dat ventileren tijdens een vergadering zo goed: er is erkenning en mensen beseffen dat ze niet alleen met die frustraties zitten, andere ouders ervaren het ook.”
Hoe kunnen mensen daar rust in vinden?
“De leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol. Erkenning en begrip zijn essentieel. Laat de medewerker weten dat het oké is om even iets minder doelen te behalen. Het zijn uitzonderlijke tijden. Maar leg de doelen je zeker wel verwacht wel vast. Die duidelijkheid is heel belangrijk. Daarnaast moeten medewerkers zelf durven loslaten. Het is oké dat het nu even allemaal niet perfect is. Daar is echt niks mis mee.”
Moeten we veel van die extra contactmomenten voorzien?
“Dat kan, maar overdrijf ook niet. Plan een overleg altijd in, en voorzie ook voldoende tijd om geconcentreerd te werken. Alles gebeurt nu online, maar die offline momenten zijn goed om je focus te behouden. Merk je zelf dat je collega het moeilijk heeft, dan kun je altijd even een koffiepauze doen met je collega: die hoeft maar 5 minuten te duren en je kunt even praten over iets anders dan het werk. Vergelijk het echt met een koffiepauze op het werk. Voor kleine teams raad ik een afsluitmoment van de dag aan. Spreek om 16.55 uur even af. Bespreek wat er die dag is gebeurd en sluit dan af. Jullie sluiten samen af en niemand voelt zich schuldig om over te schakelen naar privétijd.
Het is inderdaad verleidelijk om snel nog even wat mails te lezen of nog even door te werken. Wat zijn daar je tips?
Zorg voor een afgesloten werkplek
“Het is belangrijk om tijd en plaats duidelijk af te bakenen. Creëer daarom een aparte werkruimte. Zo kun je ook gemakkelijk communiceren met huisgenoten: in de werkruimte wil je niet gestoord worden, in de leefruimte kan dat wel.”
Hou je aan je werkuren
“Sluit je altijd om 17.00 uur af, doe dat dan nu ook. En start je dag om 09.00 uur? Sta dan wat vroeger op om je aan te kleden en klaar te maken, net zoals je zou doen wanneer je naar het werk gaat. Neem afscheid in de leefruimte en ga naar je werkruimte. Zo blijft er een duidelijke scheiding.”
Meer tips om corona te overleven:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier