Welke Jimmy Choo-schoenen horen deze winter thuis in je schoenenrek?
Hij is hét Jimmy Choo-icoon, zij het nichtje en zijn rechterhand. Feeling trok z’n stoute schoenen aan en sprak met Sandra Choi, creatief directrice van het beroemde schoenenmerk Jimmy Choo.
In het Feeling-magazine van oktober kun je een exclusief interview lezen met Sandra Choi, de leading lady van Jimmy Choo. Wij selecteerden alvast drie opvallende vragen.
Hoeveel paar schoenen heb je?
‘Meer dan 500, en bijna allemaal zwart: Jimmy Choo’s en vintageschoenen, want die verzamel ik. Al heb ik een excuus: ik zeg dat ze deel zijn van mijn archief (lacht ).’
Welke schoenen zijn dé musthave van deze winter?
‘De Dusk. Die heeft een hak van 8,5 centimeter en is dus perfect draagbaar. We moeten eens ophouden met het idee dat Choo-schoenen altijd torenhoog zijn. Ik vind het enkelbandje in de vorm van een handboei een heel leuk detail. Het maakt hem tot een schoen die sterk, glamoureus en fun tegelijk is.’
Welk schoenenadvies zou jij je dochters geven?
‘Dat ze niet te snel groot moeten willen zijn. Lees: dat ze alleen hoge hakken mogen dragen als ze zich verkleden. Een klein meisje moet een klein meisje blijven... Ze hebben nog een heel leven om sexy te zijn!’
Jimmy Choo & Sandra Choi: chronologisch overzicht
1961: Jimmy Choo Yean Keat wordt geboren in Pengang, Maleisië. Leert het vak van zijn ouders, allebei schoenmakers.
1972: maakt als 11-jarige zijn allereerste schoen.
1986: eerste boetiek in een leegstaand ziekenhuis in de Londense wijk Hackney.
1991: Choo dringt door tot het Britse hof en brengt ondertussen twee collecties per jaar uit. Hij wordt bijgestaan door Sandra Choi, het nichtje van zijn vrouw Rebecca die daarvoor haar modestudies opgeeft.
1996: modejournaliste Tamara Mellon verlaat de Britse Vogue en richt samen met Choo het bedrijf Jimmy Choo Ltd op. Sandra Choi wordt ontwerpster.
2000: Jimmy Choo Ltd. Verovert Amerika, wanneer de schoenen een vast onderdeel worden in de garderobe van Carrie Bradshaw, het op mode beluste hoofdpersonage van Sex and the City.
2001: Equinox Luxury Holdings Ltd.koopt Choo uit voor dertig miljoen dollar en opent in 5 jaar maar liefst 25 nieuwe winkels. Choo richt nadien Jimmy Choo Couture Limited op, een label voor exclusieve schoenen op aanvraag.
2003: eerste handtassencollectie.
2009: samenwerking tussen Jimmy Choo en H&M, die niet enkel tassen en schoenen, maar ook kleding omvat.
2010: Jimmy Choo lanceert ICONS; een verzameling favorieten die samen ‘de ideale schoenenkast’ vormen. Ook in dat jaar: lancering van het eerste Jimmy Choo-parfum.
2011: eerste mannenlijn. Antwerpen en Brussel krijgen hun Jimmy Choo-boetieks. Tamara Mellon stapt op, Pierre Denis (voormalig LVMH) neemt de fakkel over.
2013: Simon Holloway, samen met Sandra Choi creatief directeur, verlaat het bedrijf. Choi is voortaan de leading lady.