Thuis bij Sabina Socol: “Er ligt vandaag enorm veel druk op vrouwen. We werken, krijgen kinderen, moeten er goed uitzien.”
Sabina Socol, een it-girl met een kleerkast om jaloers op te zijn. Maar ze is zoveel meer dan dat: moeder, ondernemer, feminist. Een Parisienne met een plus, quoi.
Wie is Sabina?
- Sabina is een Parisienne met Roemeense roots.
- Ze is in 2021 getrouwd met Fransman Florian Guého, in 2022 kregen ze een zoon.
- Startte haar modecarrière als journalist.
- Werkt als influencer samen met onder meer Miu Miu en Chanel.
- Heeft haar eigen modelabel Pujka met sexy, vrouwelijke jurkjes, knits en tops.
- Werd bekend door haar iconische blonde, nonchalante kapsel dat ze onlangs koper liet verven.
In een Parijs’ appartementsgebouw met een oude, smalle lift en statige traphal woont Sabina Socol (34) met haar man en zoon. In haar appartement zijn de navenante klassiekers aanwezig: houten vloeren, antieke deuren, veel vintage, een schattig balkon en een paar rondslingerende muiltjes van Chanel. “Ik ben dol op vintage”, vertelt Socol. “Voor mij is het belangrijk dat mijn appartement persoonlijk aanvoelt. Ik heb aan mijn muren tekeningen van vrienden hangen en foto’s die ik zelf gemaakt heb. Ik was van plan om het interieur heel simpel te houden, maar uiteindelijk heb ik toch veel kleuren en prints gebruikt. Zachte kleuren, dat wel.” Socol geeft haar zoontje een dikke kus voor hij met de babysit naar buiten vertrekt. Hij heeft een palmboompje in zijn haar, met een beertjesspeld. “Hij is bijna 1 jaar”, lacht ze. “Op die leeftijd vertrok ik met mijn ouders uit Roemenië. Na jaren geleefd te hebben onder dictatorschap hebben zij in 1989, tijdens de revolutie, hun boeltje gepakt. Ze hebben een nieuw leven opgebouwd in Frankrijk. Het is dankzij hen dat ik hier ben.” Socol groeide op in een dorp buiten Parijs, maar de grootstad en de modewereld trokken haar naar hier.
Het fragiele influencerbestaan
“Ik had geen contacten in de modewereld toen ik in 2009 naar Parijs verhuisde. Ik mocht stage lopen bij de onlineredactie van Elle. Toen waren websites en sociale media absoluut niet belangrijk voor de magazines, maar mij interesseerde het wel. Ik heb acht jaar in de magazinewereld gewerkt, onder andere voor Elle, l’Officiel, GQ en Grazia. In die tijd had ik al een blog en deelde ik zelf veel op de socials. In 2017 besloot ik om fulltime als influencer aan de slag te gaan. Dat was een enge beslissing, maar de timing zat goed. Vandaag, zes jaar later, is die wereld alweer enorm veranderd. Ergens is dat mooi aan mode en het internet: het evolueert constant. Social media hebben alles veranderd: hoe mensen winkelen, de manier waarop merken adverteren, hoe kopers beïnvloed worden. Videoplatformen zoals TikTok zijn vandaag ongelofelijk belangrijk.”
“Er ligt vandaag enorm veel druk op vrouwen, veel meer dan op de generatie van mijn ouders. We werken, krijgen kinderen, moeten er goed uitzien.”
“Voor mezelf merk ik dat er de laatste jaren heel wat concurrentie is bijgekomen. Ik ben onder andere daarom ook met mijn merk Pujka begonnen, want ik wil niet afhankelijk zijn van één inkomen dat volledig gebaseerd is op mijn persona. Door ouder te worden en kinderen te krijgen, word je minder interessant voor merken. Het is hard en droevig wat ik zeg, maar ik heb het zelf gemerkt, vooral tijdens mijn zwangerschap en postnatale periode. Plots wilden er een pak minder merken met mij samenwerken. Ik heb maar drie weken zwangerschapsverlof genomen omdat ik voelde dat ik geen keuze had. Enerzijds was er mijn merk dat in de opstartfase zat, maar ook mijn job als influencer durfde ik niet goed stop te zetten uit angst dat ik vergeten zou worden. Het gaat vandaag te snel. Elk jaar moet je groot zijn op een ander kanaal, je moet constant content creëren en nieuwe ideeën presenteren.”
Als influencer krijgt Socol het weleens zwaar te verduren. De commentaren op haar Instagrampagina zijn soms onschuldig, maar vooral tijdens haar zwangerschap en vlak na de geboorte van haar zoontje kreeg ze geregeld te maken met bodyshaming. Socol gaat de confrontatie niet uit de weg en dient de internettrollen van antwoord. “Ik kan veel verdragen, maar het is mijn Instagrampagina en ik trek de lijn bij antifeminisme. Ik zou geen goed voorbeeld stellen mocht ik dat soort commentaren laten passeren. Er ligt vandaag enorm veel druk op vrouwen, veel meer dan op de generatie van mijn ouders. We werken, krijgen kinderen, moeten er goed uitzien. Het is net daarom dat ik vrouwonvriendelijke uitspraken – die trouwens vaak van andere vrouwen komen – niet duld.”
Eigen label: Pujka
“Mijn stijl en die van mijn merk Pujka is geïnspireerd door Parijs: vrouwelijk, nostalgisch en sexy. De typische Parisienne is geen mythe: vrouwen kleden zich hier verfijnd en tegelijkertijd ziet het er moeiteloos uit. De naam ‘Pujka’ is een woord dat een vriendin van me verzonnen heeft voor een kaartspel. Ik vond het leuk en speels klinken en het voelt ook een beetje Oost-Europees, maar eigenlijk betekent het niets.
“Ik geloof zelf dat een merk meer kans van slagen heeft als het een gezicht heeft. Als je bij een modelabel winkelt, koop je het verhaal.”
Vandaag starten influencers steeds vaker een eigen label. Ik geloof zelf dat een merk meer kans heeft op slagen als het een gezicht heeft. Als je bij een modelabel winkelt, koop je het verhaal. Het is veel makkelijker om een verhaal te creëren als het wordt belichaamd door een persoon. De modenamen die recent groot zijn geworden, bewijzen die theorie: kijk maar naar Jacquemus (van Simon Jacquemus), Rouje (van Jeanne Damas) of Sézane (van Morgane Sézalory). Die theorie gaat natuurlijk niet op voor fast fashion brands zoals Shein of Boohoo. Die merken zullen helaas altijd verkopen door hun prijzen.”
“Ik probeer Pujka zo duurzaam mogelijk te maken, maar ik wil er niet te uitgesproken over zijn. Tegenwoordig hebben zoveel merken het over duurzaamheid dat het begrip nog maar weinig lijkt te betekenen. Ik wil niet aan greenwashing doen: hoewel we voor ons budget zo duurzaam mogelijk werken, zijn we niet 100 procent sustainable. Onze collectie wordt volledig in Parijs gemaakt van tweedehands designerstoffen. Behalve de breisels: die worden in Italië geproduceerd. Dat is al een grote stap voor een klein merk, want we proberen ondanks die extra kosten onze prijzen toegankelijk te houden. Er zijn zoveel aspecten aan groene mode: transport, productie, materialen. We kunnen nog lang niet alle hokjes afvinken en ik vraag me ook af of we het überhaupt ooit zullen kunnen. Ook langs de kant van de consument is er nog veel werk. De meeste mensen zijn niet klaar om minder te winkelen of te investeren in groene mode. Er is nog steeds een grote kloof tussen wat mensen willen of zeggen dat ze willen en wat ze doen of kunnen. Ik neem het de consument niet kwalijk, maar ik denk dat er nog heel wat jaren overheen gaan om onze collectieve mindset over mode en consumeren aan te passen.”
Moeder en workaholic
“Ik ben met Pujka begonnen tijdens mijn zwangerschap en eerlijk: ik raad het niemand aan. (lacht) De shoot van onze eerste campagne was enkele dagen voor mijn bevalling. Drie weken na de komst van mijn zoontje zat ik alweer op kantoor. Het was een moeilijke periode. Moeder worden is een uitdagende tijd in het leven van een vrouw. Je stelt je hele leven in vraag, emotioneel verandert er zoveel in korte tijd. Het was erg vermoeiend om die veranderingen door te maken, te wennen aan het leven met een kind en ondertussen mijn zaak te runnen. Moeder worden heeft mijn werkethos gelukkig niet veranderd. Ik ben een workaholic en ben even gemotiveerd voor Pujka als voor de komst van mijn zoon. Ik leer elke dag bij: hoe je een bedrijf runt, hoe kleren geproduceerd worden, hoe je van het idee tot de uitvoering komt. Ik volg alle stappen zelf op.”
“Ik heb grote dromen voor Pujka: een eigen winkel in Parijs en verschilllende verkooppunten. Stap voor stap komen we er wel.”
“Ik wist vooraf dat een kledingmerk runnen niet makkelijk zou zijn, dus het schrikt me niet af. Al vind ik de timing vaak frustrerend. De productie loopt bijna altijd vertraging op. Er zijn zoveel stappen in de productieketen dat het moeilijk is om dat vlot te laten verlopen. Maar wanneer onze stuks eindelijk in de verkoop gaan en mijn favoriete jurk is in 24 uur uitverkocht, dan geloof ik er weer in. Het geeft me vertrouwen dat ik weet wat onze klanten willen en het motiveert me om dicht bij mijn eigen stijl te blijven. Ik heb grote dromen voor Pujka: een eigen winkel in Parijs en verschillende verkooppunten. Stap voor stap komen we er wel.”
Sabina’s Stylingtips:
- De perfecte outfitformule: Een jeans, een leuk topje en hakken. Ik draag elke dag hakken. Het heeft jaren training gevraagd, maar nu zou ik makkelijk 10 kilometer kunnen stappen op pumps.
- De must-have van deze zomer: Een jeans met lage taille en een tube top. Het is de zomer van Y2K.
- Trend die ik nooit zal dragen: Ugly shoes, zoals dad sneakers of Crocs.
- Beste stijltip: Bij twijfel, size up! Je kunt een kledingstuk dat te groot is altijd laten verkleinen. Omgekeerd werk het niet.
- Favoriete accessoire: Skinny sunglasses en vintage muiltjes. Mijn muiltjes koop ik bij La Mode Vintage, mijn favoriete vintage adresje in Parijs.
- Favoriete beautyproduct: Ik gebruik heel veel blush en ga de deur niet uit zonder mijn Diptyqueparfum ‘Volute’
Meer tips uit Frankrijk:
Beelden: Adeline Mae
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier