Straffe vrouwen onder het herenvest: Jill & Angélique ontwerpen powersuits voor elke vrouw
De liefde voor maatpakken is met de paplepel meegegeven ten huize van der Heijden. Jill’s opa ontwierp herenpakken op maat en mama Angélique richtte Café Costume op. Met de overgebleven stock van het familiebedrijf besloot Jill daarom ook zelf one-of-a-kind blazers te ontwerpen onder de naam Jill Antwerp. “Want elke vrouw is uniek, kijk maar naar mijn mama”.
Wie de blazer past...
Jill: “In mijn tienerjaren ging ik altijd al liever mee met mama voor Café Costume in plaats van af te spreken met vrienden. De modekriebel was me niet vreemd dus ik besloot iets te doen met de overgebleven stock van het familiebedrijf. Op die manier kon ik laagdrempelig én duurzaam mijn eigen label opstarten. Mama heeft me altijd geleerd kwaliteit boven kwantiteit te plaatsen. Met Jill Antwerp wil ik dan ook stuks verkopen die wat langer meegaan en die je eindeloos kan combineren. Daarnaast vind ik het belangrijk om verantwoord te produceren. Ik knip de mouwen uit de overgebleven herenvesten en naai er leuke, speelse reststoffen in. Zo maakte ik bijvoorbeeld blazers met een jersey in verweven. Dat zorgt ervoor dat er enkel one-of-a-kind stuks ontworpen worden. En dat treft, want elke vrouw is uniek.”
Mama is zelfzeker in een wereld waar sociale media regeren.
Angélique: “Zéker Jill. Als jong meisje wil je vooral erbij horen en in het gareel lopen, maar zij was altijd al haar eigen persoon. Tegelijkertijd is ze een kameleon. Zo kan ze in haar kleding gaan van spacey over hiphop tot erg vrouwelijk. Ze weet de gekste dingen te combineren, iets wat je ook in haar eigen merk ziet terugkomen. Bij kerst droeg ze een donkerblauwe blazer-jurk, met een zijden kraagje en gouden knopen. Die combineerde ze dan nog eens met laarzen in een slangenprintje. Jill draagt wat ze leuk vindt en geeft de outfit daarmee een enorme eigenheid. En dat is goud waard in de modewereld, kijk maar naar Dries Van Noten.”
Jill: “Die eigenheid heb ik dan toch van jou meegekregen! Ik kijk er enorm naar op hoe mama altijd en overal zichzelf blijft. Ze is zelfzeker in een wereld waar sociale media regeren. Mama draagt wat zìj wil dragen, in plaats van mee te gaan met de massa. Ze laat zich niet afleiden door de vrouwen die ze tegenkomt tijdens het scrollen. Een look hoeft voor haar dan ook niet perfect te zijn, zolang het maar vrij en comfortabel zit. Niet gek dus dat mama’s schoenenkast een eerbetoon brengt aan sneakers en mocassins. (lacht)“
Veuve Clicquot-geel is het nieuwe zwart
Jill: “Maar ze kan wel erg kleurrijk uit de hoek komen. Zo strààlt ze in dit gele maatpak dat ze onlangs kocht. Veuve Clicquot-geel, hebben we de kleur intussen gedoopt. Die combineert ze dan met een simpele T-shirt en een toffe broche. Mijn kleurenschema hangt af van de mood waarin ik wakker word. Sommige ochtenden ben ik in een witte vibe, en dan trek ik dat door van ondergoed tot accessoires.” (lacht)
de vesten voelen bijna aan als een schild. Dat vind ik belangrijk, want vrouwen moeten zich òòk krachtig kunnen voelen.
Angélique: “Jill spoort me soms aan om uit mijn comfort-zone te treden en niet te vaak naar hetzelfde te grijpen. Dat zoveelste zwarte coltruitje kan echt wel gaan vervelen. Als ik een van haar pofmouw-blazers aantrek, krijg ik meteen een speciaal gevoel en word ik op slag gelukkig. Er hangt emotie aan kledij.”
Jill: “Zo heb ik enkele sieraden van mama gekregen met een enorme symbolische waarde. Mijn ring van Cartier is de eerste die mama van haar vader kreeg, en die ernaast is het eerste verkeringsringetje dat papa aan mama cadeau gaf.”
Angélique: “Ik vind het ontzettend leuk dat Jill dergelijke dierbare items door draagt. Ook zie ik het als een compliment als ze een item leent, zélfs zonder het te vragen. (lacht)
Als het niet schuurt, gaat het ook niet glimmen
Jill: “Met Jill Antwerp wil ik echte power suits brengen. Door de oversized fit en de brede schouderstructuur voelen de vesten bijna aan als een schild. Dat vind ik belangrijk, want vrouwen moeten zich òòk krachtig kunnen voelen. Mannen dragen al sinds jaar en dag maatpakken, dus waarom zouden vrouwen dat niet kunnen? Daarom zijn mama en ik 1,5 jaar na de start van Jill Antwerp gaan brainstormen samen met mijn zus Joy. Met Pursuit Femmes hebben we toen ook een label opgestart dat zich focust op maatpakken voor vrouwen.”
Angélique: “In een familiebedrijf is er veel vertrouwen en je weet perfect wat je van elkaar kan verwachten. Zo neemt Jill de creatieve richting voor zich, want zij heeft al sinds ze klein was oog voor vorm en esthetiek. Ikzelf houd me voornamelijk bezig met het financiële plaatje en de business ontwikkeling. Joy is operationeel erg sterk en richt zich op de sales. Soms botst het wel eens als we Jill moeten temperen in haar creativiteit. Zij kan prachtige stuks ontwerpen, en dan komen wij aanlopen met de noden van de klant en budgettaire beperkingen. Ach, als het niet schuurt, gaat het ook niet glimmen! Het mooie aan een familiebedrijf is dat discussies van korte duur zijn en je erna gewoon weer verder kunt.”
Lees ook
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier