Simone van Trojen: van de juridische wereld tot een modebedrijf
Op een doordeweekse dinsdag en in tropische temperaturen sprong en wij op de Thalys richting Amsterdam Centraal. Finale bestemming: de Negen Straatjes of beter gezegd het charmante pand van LaDress in de Runstraat 33.
Oprichtster Simone van Trojen wacht ons met een stralende glimlach op in haar prachtige boetiek. Wat ons meteen opvalt is een groots Instagram geïnspireerd paneel. “Het zijn foto’s die op dit moment een inspiratie vormen voor het design van onze jurkjes”, vertelt Simone. Al kletsend wandelen we door de populaire wijk en vertelt ze als een geboren gids hoe ze verliefd werd op dit pand in haar thuishaven Amsterdam.
Simone van Trojen had een droom die uitmondde in een geweldig avontuur. “Zo’n tien jaar geleden bedacht ik mijn concept op een strand in Griekenland. Ik was moeder van twee jonge kinderen en daarnaast ook zakenvrouw met een job als corporate executive. Een jurkje vinden dat in deze twee werelden paste, bleek geen eenvoudige opdracht. Vanuit mijn zoektocht naar de perfecte jurk bedacht ik de Diana, een doorknoopmodel dat ik in vier kleuren zou ontwikkelen.”
Ik zie LaDress niet als een merk dat shows geeft, maar als een concept dat vrouwen het nodige zelfvertrouwen geeft om haar dromen tot werkelijkheid te maken.
De vertaalslag van idee naar praktijk bleek echter niet zo makkelijk... “Ik ben letterlijk in mijn auto gestapt en heb tien maanden het land doorkruist op zoek naar de ideale patroonmaker. Mijn huis werd het kloppende hart van LaDress, aangezien Beau en Lise nog te klein waren om naar school te gaan. De commode in mijn dochter haar slaapkamer, deed bijvoorbeeld dienst als inpaktafel en wanneer ik een bestelling binnenkreeg, bracht ik het jurkje telkens zelf met de bakfiets richting het postkantoor. Het is leuk om te merken dat je jurkjes niet enkel door je vriendinnen gedragen worden waardoor ik uiteindelijk de stap naar een groter kantoor niet langer kon uitstellen.”
Empowerment van vrouwen
De missie van LaDress is duidelijk: tijdloze jurken voor iedere vrouw én iedere gelegenheid.”Ongeveer 80 procent van onze collectie bestaat uit een all year roundstijl. Daarnaast brengen we aanvullingen uit met onder andere in december enkele feestjurkjes en in de zomer een leuke beach collectie. Deze laatste lijn ontwikkelde ik samen met mijn moeder. Zij werkte vroeger namelijk in de wereld van badpakken en bikini’s. Een betere raadgeefster kon ik me dus écht niet voorstellen. Onze jurkjes zijn trouwens kenmerkend door het accent in de taille en de lengte. Ja, de Nederlandse vrouw staat er nu eenmaal om bekend vrij groot te zijn dus spelen we daar ook op in. Hoe dan ook blijf ik LaDress niet zien als een merk dat shows geeft, maar als een concept dat vrouwen het nodige zelfvertrouwen geeft om haar dromen tot werkelijkheid te maken.”
Duurzame jurken
Vrouwen moeten zich niet alleen mooi, sterk en zelfzeker voelen in de jurken, Simone van Trojen kijkt er ook op toe dat de ze op een verantwoorde manier gemaakt worden. “Eén van onze favoriete stoffen is de Italiaanse jersey lycra: een stof die snel droogt én strijken overbodig maakt. Ideaal voor op vakantie dus! Luxe, duurzaamheid en comfort staan uiteraard bovenaan ons lijstje, maar de productie moet op een milieuvriendelijke manier verlopen.” Zo tekende LaDress onlangs het Convenant Duurzame Kleding & Textiel waarin vijftig bedrijven afspraken maken voor een verduurzaming van de productieketen. “We werken nauw samen met een familieatelier in Roemenië. Ik vind het onze verantwoordelijkheid om er zelf regelmatig een kijkje te gaan nemen en met onze werknemers te spreken.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier