Open call: BESTSELLER x Selected zoekt jong modetalent voor designwedstrijd
De internationale modegroep BESTSELLER, die in ons land onder meer merken als Aware, Object en YAS vertegenwoordigt, wordt vijftig jaar en dat vieren ze met een designwedstrijd. Samen met modelabel Selected gaan ze op zoek naar internationaal modetalent dat vijftig jaar modegeschiedenis perfect kan vertalen naar een eigentijdse capsulecollectie met zicht op de toekomst.
Sinds hun ontstaan in 1975 heeft modegroep BESTSELLER altijd garant willen staan voor ‘mode in verandering’: een voortdurende evolutie van trends, stijlen en vernieuwende looks die de perfecte weerspiegeling waren van een maatschappij en tijdsgeest in verandering. Met haar vijftigste verjaardag in aantocht, vond de modegroep het tijd om een soort retrospectieve van die collectieve modegeschiedenis in het leven te roepen, en dat in de vorm van een designwedstrijd. Voor die wedstrijd roept de modegroep jong talent uit binnen- en buitenland, samen met één van hun labels, Selected, op om een capsulecollectie voor hen te ontwerpen. Eentje die enerzijds een blik werpt op vijftig jaar modegeschiedenis en op alle grote trends en iconische momenten die daar de revue passeerden, maar die tegelijkertijd ook oog heeft voor de duurzame toekomst van mode.
Mode van de toekomst
Magnus Löppe, hoofd design bij Selected legt uit: “Wat we willen zien, zijn collecties die een eigen interpretatie brengen van grote trends die de afgelopen mode-decennia de revue passeerden, maar die die trends tegelijkertijd ook kunnen transformeren naar een collectie die past binnen een eigentijdse kijk op mode.” Duurzaamheid en een tijdloze mindset, zijn daarbij voor het label essentieel. “We hopen natuurlijk dat collecties die de jonge designers ons bezorgen, zowel iets reflecteren van onze focus op kwaliteit en Scandinavisch design, maar ook dat er aandacht is voor duurzaamheid en voor een lange levensduur van de kledingstukken.”
Op die manier hoopt de modegroep uit te komen bij een aantal collecties die de de brug kunnen slaan tussen iconische mode uit het verleden en die van de toekomst. “Hoe breng je hulde aan het enorme kapitaal aan modegeschiedenis dat er is, op een manier waarop je tegelijkertijd de mode van morgen mee helpt bepalen? Dat is de vraag waarop we een antwoord willen”. Dat duurzaamheid en engagement, sleutelelementen zijn in dat verhaal van morgen, staat voor BESTSELLER en voor Selected zelf, buiten kijf.
Achter de schermen
Ontwerpers hoeven natuurlijk niet zomaar deel te nemen, aan de wedstrijd is wel degelijk een prijzenpot verbonden. De sterkste collectie kan rekenen op een bedrag van 5.000 euro. Voor de tweede en derde plek, is een bedrag van respectievelijk 3.000 en 2.000 euro voorzien. Bovendien zullen alle finalisten tot twee keer toe uitgenodigd worden in Denemarken. De eerste keer om er een bezoek te brengen aan het atelier en team van designers achter Selected, zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe het eraan toegaat achter de schermen van een internationaal modelabel. De tweede keer om hun collectie voor te stellen aan een team van experten en leden uit het topmanagement van de modegroep.
Deelnemen staat vrij voor alle designers en mode-ontwerpers wereldwijd, al zijn er wel enkele vereisten waarmee je rekening moet houden. Ontwerpers die zich aanmelden met een project, zijn liefst in het bezit van een Bachelor of Master in design of mode-ontwerp, of zitten in hun laatste jaar van die studie. Ook ontwerpers zonder academische achtergrond zijn welkom, maar moeten dan wel al minstens twee jaar sporen verdiend hebben in de sector, door aan het hoofd van hun eigen modelabel te staan. Wie al een persoonlijke band of professionele band met BESTSELLER of SELECTED heeft, mag uiteraard niet deelnemen.
Interesse om een eigen collectie in te sturen? Dan is er snel bij zijn de boodschap: de deadline om een projectvoorstel in te sturen loopt nog tot en met 20 maart.
Meer info over de wedstrijd vind je op selected.com.
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier