Ruil Black Friday voor ‘Green’ of ‘Good Friday’: deze labels geven een voorzet
Vrijdag 27 november is het weer van dat: Black Friday, de dag waarop grote ketens met spectaculaire kortingen gooien. Heel wat labels trekken aan de alarmbel en vinden die fast fashion traditie wat ongepast, zeker na een jaar als 2020. Met onderstaande initiatieven schrappen ze overconsumptie van hun agenda en sporen ze klanten aan tot mindful shoppen.
Kiabi steunt eenoudergezinnen in moeilijkheden
Voor de allereerste keer schrapt Kiabi – in heel Europa – Black Friday uit zijn commerciële agenda. De Franse modeketen lanceert in plaats daarvan Good Friday, een initiatief met verschillende nationale en internationale solidariteitsacties. In ons land doneert het budgetmerk 1 euro per bestelling aan Les Petits Riens-Spullenhulp in Brussel. Met het ingezamelde geld renoveert de vzw een oud kantoorgebouw aan Brussel-Zuid tot ‘La Maison Parenté’, waarin vanaf juni 2021 16 eenoudergezinnen in moeilijkheden hun intrek kunnen nemen. Brussel alleen al telt zo’n 63.000 eenoudergezinnen (ofte: één op de drie Brusselse gezinnen). Een welgekomen actie dus!
Dr. Hauschka lanceert ‘Green Friday’ en plant bomen
Geluk zit bij Dr. Hauschka niet in korting, maar in iets moois doen voor de natuur en de medemens. Het natuurzuivere huidverzorgingsmerk (al sinds 1967) wil dit jaar met ‘Green Friday’ de wereld een stukje groener maken. Voor elke aankoop van € 59,95 plant Dr. Hauschka een gecertificeerde boom en krijg je een mini-reinigingsmelk (30 ml) cadeau. Win-win-win!
Filippa K: 0% korting, 0% compromissen
Ook het Zweedse kledingmerk Filippa K zweert dit jaar Black Friday af. Het label zet in plaats daarvan hun Core Collectie met permanente stuks extra in de kijker. De tijd- en seizoensloze items zijn altijd beschikbaar en komen nooit in solden. Dankzij kwaliteitsvolle materialen in klassieke kleuren draag je jouw aankoop jaren aan een stuk. Minder maar betere stuks, om zo de fast fashion industrie te vertragen en hun klanten een duurzame oplossing te bieden; het zit al sinds 1993 in hun DNA.
Belgische webshop MAE kiest voor slow fashion
“Zolang prijzen blijven dalen en overconsumptie aangemoedigd wordt, is productie met duurzame materialen dweilen met de kraan open,” vindt de 26-jarige Lena Onkelinx uit Leuven. Daarom lanceerde ze in september 2020 haar slow fashion webshop MAE, waarop ze consumenten ‘opvoedt’ met een persoonlijke shopervaring en duurzame tips. “Het doel van MAE is enerzijds bewustwording creëren en anderzijds de juiste shopervaring bieden waardoor consumenten de beste beslissing kunnen nemen”. De curated broeken, tops, knitwear, schoenen, juwelen en decoratie komen Europa, zijn niet trendgevoelig en hebben dus een extra lange levensduur. “Zowel consumenten, retailers en merken zullen samen moeten werken om de toekomst van fashion duurzamer te maken. Alles begint met een juiste mindset,” aldus Lena.
Sofacompany: Black Friday? No thanks!
Sofacompany doet al een tijdje niet meer mee aan Black Friday. Waarom? Omdat ze het simpelweg absurd vinden. “Want wanneer je idiote kortingen wil kunnen geven, moet je je prijzen eerst onnodig hoog maken. Daar bedanken wij voor. Nee bedankt tegen jojo prijzen en nep campagnes. Nee bedankt tegen onbewust shoppen en overconsumptie. Wij zeggen ja tegen handgemaakt Deens kwaliteitsdesign. Ja tegen eerlijke prijzen, het hele jaar door. En ook ja tegen goede service en blije klanten. Kortom, als je bij ons iets koopt, dan doe je dat omdat je dat wilt. Niet omdat we je onnodige zaken opdringen.” Duidelijk!
be.sofacompany.com – per bestelling planten ze trouwens 5 bomen, ‘Black Friday’ of niet. Met deze steun aan Trees For The Future helpen ze arme families in Kenia aan een duurzamere toekomst.
De regenjassen van Maium gaan offline
Het Nederlandse regenjassenmerk Maium is tijdens Black Friday onbereikbaar en haalt z’n website die dag offline. Massaverkoop staat haaks tegenover de duurzame missie en visie van het label (één Maium-jas bestaat uit minstens 66 gerecycleerde plastic flessen). In plek daarvan zullen ze de week na Black Friday 10 bomen planten voor elke verkochte jas.
#supportyourlocals
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier