Redders van de rand: de mooiste modeboetieks nét buiten de stad
Alles wat niet ‘de stad’ is, wordt nogal snel afgedaan als parking. Maar dankzij corona werd de rand herontdekt én plots een stuk waardevoller. En het feit dat je er voor de boetiekdeuren kunt parkeren? Pure luxe.
Twins in Lokeren: grootstedelijke mode
Locatie: Sinds 2017 op de markt in Lokeren, tussen Gent en Antwerpen.
Eigenares: Eliane Maes (36). Ze kreeg mode met de paplepel binnen; hielp als jong meisje in de winkel van mama en nam Twins van haar over na een passage als vertegenwoordigster bij CKS.
DNA: “We proberen altijd vernieuwend te zijn, toonaangevend. Verder focussen we vooral op vrouwelijke mode, en toch ook wel op trendgevoelige merken en stukken.”
Grootste troef: “Zeker en vast onze toegankelijkheid. En op de tweede plaats: wij kunnen mensen écht verrassen. Ze verwachten dit soort boetiek in een grote stad, en niet hier. Je krijgt dan hele fijne reacties.”
Corona: “Wij hebben deze crisis aangegrepen om ons DNA scherper te stellen. Het was het moment om knopen door te hakken, om merken die we al te lang meesleepten, achter te laten. We weten wat we écht willen, wat verkoopt ook. En uiteraard hebben we net zoals iedereen social media ontdekt. Een webshop nog niet; daar is onze structuur te persoonlijk voor.”
Lente top drie: “De debardeur. Denim. En sterke casual stukken voor thuis én op het werk.”
Dé Twins-vrouw: “Iemand die ambitieus is en graag mooi gekleed gaat, die zich graag mooi maakt in het weekend en houdt van kleur.”
De toekomst: “Die is rooskleurig. We gaan terug naar de essentie: contact, service, relaties opbouwen. Intermenselijk contact is zó belangrijk.”
Twins, Markt 63, Lokeren – twinslokeren.be, @twinslokeren
Dressed by Tiffanys in Sint-Martens-Latem: mix en match
Locatie: Sint-Martens-Latem, vlak bij Gent.
Eigenares: Nathalie De Hauwere (42). De helft van het zus-broerteam dat het Tiffanys-familiebedrijf overnam van hun ouders. Tiffanys bestaat intussen 51 jaar; er zijn 13 winkels doorheen Vlaanderen.
DNA: “Zeer belangrijk bij ons is de mix van stijlen, merken en prijzen. Je vindt hier tijdloze labels, maar evengoed ‘it brands’, en we bieden duurdere stukken aan, maar evengoed budgetitems. Vereiste is dat alles bij alles past: we willen echt een gevarieerd beeld neerzetten, een eigen stijl uitdragen ook. We zeggen altijd: we verkopen geen kleren, we maken mensen mooi.”
Grootste troef: “Onze service. Wij kénnen onze klanten, hun gezin. We zijn vaak ook nog het enige sociaal contact: de bank, de post, alles is online – je komt de hele dag niemand meer tegen. Wij hebben een band met onze klanten, vragen hoe het met de examens van de kinderen is geweest...”
De rand, want: “Je shopt hier op een heel andere manier. Het is onestopshopping: je parkeert voor de deur, je komt écht om te winkelen hier.”
Corona: “We hebben ons op social media gelanceerd, het is een belangrijke uitlaatklep voor ons geweest. We zijn een familiebedrijf, onze klanten maken deel uit van die familie, dus die échte relaties zijn belangrijk. We hebben filmpjes gemaakt, live onlineshoppings georganiseerd.. Wat we níét hebben gedaan, is massaal gaan solderen. We pleiten voor een duurzamer aanpak.”
Deze lente draag ik: “Een ballonmouw, een goed gesneden pak mét shortbroek en een romantisch jurkje. En linnen is helemaal terug: zuivere stoffen gaan het goed doen, komende zomer.”
Dressed by Tiffanys, Kortrijksesteenweg 39, 9830 Sint-Martens-Latem, dressedbytiffanystrent.be, @dressedbytiffanys
Sablon in Grimbergen: duurzame luxe
Locatie: Grimbergen, tussen Mechelen en Brussel.
Eigenares: Elise Vanfraechem (37). Is gestart als manager van een luxeboetiek in Gent en heeft sinds twee jaar haar eigen boetiek.
DNA: Luxe, duurzaam, kwaliteit. “Voor mij is het zeer belangrijk dat wat ik aanbied, eerlijk gemaakt is. Bij voorkeur in Europa, met respect voor natuur én voor wie het maakt. Wat duurzaam is gemaakt, is altijd kwalitatief. En daar hangt tegelijk een bepaald prijskaartje aan vast, dat spreekt.”
Corona: “In maart 2020 waren we net geen jaar open. Ik had het gevoel dat de winkel zeer goed aan het draaien was. Ik had vrij snel een trouw klantenbestand opgebouwd, had alvast extra ingekocht voor het nieuwe seizoen... En toen moesten we sluiten. Dat was een opdoffer: de koopkracht is naar beneden gegaan, en voor zo’n jonge winkel is dat lastig.”
Nood breekt wet: “Ik wilde geen webshop: ik ben écht een boetiekeigenares. De focus hier ligt op service, contact, persoonlijk advies, klantvriendelijkheid. Maar we werden gedwongen om toch online te gaan, en ik heb ontdekt dat je ook daar persoonlijk kunt werken. Bij elke bestelling stop ik een persoonlijk briefje, een geschenkje voor de kinderen. Ik ga, als het enigszins kan, pakjes zélf leveren. Dat contact van dertig seconden aan de voordeur is belangrijk; ik merk dat klanten het énorm appreciëren.”
De rand, want: “Het ‘gat in de markt’ is híér, en niet in de stad. Grimbergen miste echt een luxeboetiek, dus de keuze was snel gemaakt.”
Typisch Sablon: “Ik heb een fotografisch geheugen, en ken de kleerkast van mijn vaste klanten. Als ze hier iets kopen en vervolgens niet dragen, geef ik hen echt op hun donder. (lacht) Ik probeer hen dan in de winkel andere combinaties te tonen. Ook dat is duurzaam: een kledingstuk doordragen, herontdekken.”
Dé Sablon-vrouw: “Is sportief-vrouwelijk. Ze wil stukken die ze kan dragen voor meerdere gelegenheden, day to night.”
Sablon, Kerkplein 8, Grimbergen, sablon-store.com, @sablon_store
Pand1 in Bonheiden: klassiek chic met een vleugje rock-’n-roll
Locatie: Bonheiden, op een boogscheut van Mechelen.
Eigenares: Pascale Hackens (52), werkte jarenlang in de retail. “Na een ongeval en zware revalidatie van twee jaar besefte ik dat het leven te kort is om niet je dromen na te jagen. Ik begon vijf jaar geleden een boetiek in een klein pandje in Bonheiden. Na drie jaar zijn we naar hier verhuisd, een winkel van maar liefst 200 m2.”
DNA: Tijdloos, minimalisme, luxe. “Ik heb altijd dure smaak gehad, (lacht) als kind koos ik al de meest prijzige schoenen uit. Maar de sfeer hier moet gezellig en laagdrempelig zijn. Daar sta ik op. Ik neem altijd de winkel uit de film Pretty Woman als voorbeeld, zo mag het bij ons ab-so-luut niet zijn.”
De rand, een voordeel in coronatijden: “Ik was in paniek toen de lockdown vorig jaar begon. Ik had geen grote financiële buffer door die recente verhuis en verbouwing. Dankzij social media hebben we ons er wel doorgeslagen. Vandaag merk ik dat de crisis in ons voordeel speelt. Mensen hebben meer schrik om naar de stad te rijden. Hier kunnen ze makkelijk parkeren en in alle rust winkelen.”
Tijd voor verandering: “Ik heb anders ingekocht dit seizoen. Vroeger kocht ik in per vierkante meter op vraag van de groothandelaars, maar daar ben ik mee gestopt. Ik koop 20% minder en bestel nu echt op buikgevoel. Ik ga nu resoluut voor classic chic met een randje rock-’n-roll. Ik koop niet wat de grote massa bestelt, maar selecteer heel zorgvuldig. Ik ben geen gemakkelijke op dat vlak.”
De toekomst van de mode is: “Tijdloos, kwalitatief én met minder kortingen. Ik ga acties als Black Friday afbouwen.”
De droom: “Ik lanceer dit seizoen met Claudia Jaspers, ontwerpster van het merk Items 14, een eigen lijn, Pieces by Items 14. Het zijn opbouwende, tijdloze stukken die je over de seizoenen heen kunt dragen. De prijzen variëren zodat je van jong tot oud in onze collectie iets kunt vinden. We zijn volop in productie, dus het zijn spannende tijden. Een droom die in vervulling gaat.”
Pand1, Dorp 77, Bonheiden – pand1.be, @pand.1
Vitrine in Puurs: voor elk wat wils
Locatie: Puurs, 15 km van Sint-Niklaas.Eigenares: Eline Mignolet (37). Na een modeopleiding in Italië en enkele jaren in de retail, maakte ze haar kinderdroom waar. In 2012 opende ze haar eigen boetiek.
DNA: “Ik ben zelf een mode-kameleon, dus ik vind het leuk om verschillende stijlen aan te bieden. In een dorp krijg je een heel gemengd publiek over de vloer. Het is mijn missie om iedereen die hier binnenkomt te kunnen kleden. Ik heb meer dan dertig merken in even uiteenlopende prijsklassen, altijd in kleine aantallen, zodat mensen elkaar niet snel tegenkomen in dezelfde outfit.”
Grootste troef: “Eén dag in de week werken we op afspraak. Ik merk dat mensen vaak de weg kwijt zijn door het eindeloze online aanbod. We zijn een servicewinkel. Ik doe niks liever dan klanten begeleiden in hun zoektocht naar een outfit. Dat geeft enorm veel voldoening voor ons en voor hen.”
De rand, want: “Ik ben zelf geboren en getogen in Puurs. In een dorp kun je een enorm loyaal klantenbestand uitbouwen en van daaruit rustig verder groeien. Je zit echt in een sociaal weefsel. Ook de prijs van de panden is een voordeel in vergelijking met de stad.”
Corona: “Bij vaste klanten bracht ik een selectie van de winkel aan huis. Zij pasten alles rustig thuis met de vriendinnen op Zoom als jury en brachten de stukken die ze niet namen terug. Dat kan allemaal in een dorp, natuurlijk. Verder heb ik mijn fotofobie moeten overwinnen. Ik heb mijn eerste selfie ooit gemaakt en ben op Instagram beginnen te verkopen. Dat werkt goed, maar nu de winkel terug open is, heeft het de werkdruk ook wel enorm verhoogd. Er is een extra verkoopkanaal bij gekomen. We hebben nu een kleine webshop, maar mijn focus blijft de fysieke winkel.”
Deze lente draag ik: “Epauletten, ruffles en hoge taillebroeken. Ik ben zot van de jaren 80. Niet iedereen is hier meteen fan, maar het is leuk om de trends mondjesmaat te introduceren aan onze klanten.”
Vitrine, Dorpshart 16, Puurs vitrine-puurs.be, @vitrine_puurs
Vrou. in Boechout: toegankelijke vrouwelijkheid
Locatie: Boechout, 10 km van Antwerpen.Eigenares: Joni Schots (31). Zij is gestart op de sales-afdeling bij Bestseller (Deense modegroep met o.a. Vero Moda) en is in augustus 2017 begonnen met een eigen boetiek.
DNA: Draagbaar, commercieel, voor een breed publiek. Joni: “Mijn mama helpt in de boetiek, en zo is het stilaan een soort moeder-dochterconcept geworden. We verkopen kledij uit het middensegment, betaalbaar en modieus. Voor jong én ouder.”
De rand, want: “We wilden absoluut geen stadswinkel. Daar moet je concurreren met de grote ketens, ligt de huurprijs veel hoger en heb je toch een onpersoonlijker contact met je klanten. Hier ken ik mijn publiek, komen de mensen écht doelgericht shoppen en kan ik zelfs inkopen met bepaalde klanten in het achterhoofd.”
Corona: “We hadden heel bewust geen webshop, omdat we een lokale boetiek zijn met een focus op service en beleving. Maar in maart 2020 gingen we in lockdown, en diezelfde week openden we onze webshop. Achteraf bekeken is die webshop een goeie toevoeging op onze fysieke winkel: we bereiken andere klanten – vrouwen die niet per se in de buurt wonen, bijvoorbeeld. Maar nooit zou ik de boetiek opgeven: het kasticket online ligt bijvoorbeeld een stuk lager. In de winkel kopen mensen ineens een outfit, online eerder één stuk.”
Een jurkje: “Kost hier tussen € 50 en € 200.”
Dé lente-aankoop: “Misschien toch een stijlvol joggingpak. Door corona kopen mensen meer comfort; ze hebben het thuiszitten herontdekt, het gemak ook van vrijetijdskledij. Dus mijn tip? Koop een mooi joggingsetje, dat je ook buiten de deur kunt dragen.”
Vrou., Jan Frans Willemsstraat 11, 2530 Boechout – @vrou.be
Liefde voor lokaal
Van hier is weer helemaal hot en daarom viert Feeling onze liefde voor lokaal. Kom alles te weten over onze beste boetieks, lekkerste groenten en grootste helden in het nieuwste aprilnummer van Feeling, vanaf 25 maart te koop!
Door Els Keymeulen, Kristin Stoffels en Tiany Kiriloff. Foto’s: Felicia Van Ham.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier