Ondernemen in tijden van corona: “Ik heb een eigen Neuf mobiel om de druk op bpost te verzachten”
Ondernemen in tijden van corona, het is niet evident. Toch schrikt het sommigen niet af en durven heel wat (jonge) starters ook nu een nieuwe zaak lanceren: moedig! Niet geheel volgens planning komen ze daarbij vaak extra creatief uit de hoek: “Het was niet de bedoeling het eerste jaar al een webshop te starten, maar corona made me do it.”
5 starters in onzekere tijden
De economie kreeg klappen en vooral de horeca krijgt het zwaar te verduren. Ondanks die onzekerheid startten er volgens Unizo toch nog zo’n 7000 Vlaamse ondernemers een nieuwe zaak, pal in de lockdownweken. Heb je een ondernemersgeest, dan zie je immers de mogelijkheden – ook in barre tijden. Deze vijf leveren het bewijs:
1. Neuf Brussels: bloemen en pakjes
Wie? Valérie D’Hauwers is nog maar pas 29 en opent in september haar eigen gift shop ‘Neuf Brussels’. “De naam verwijst naar een ‘nieuw begin’, als groentje in de ondernemerswereld, én het is bovendien de naam van mijn kat. Neuf heeft 9 levens en is meteen ook de mascotte van mijn zaak.” Valérie startte op 1 mei alvast met een webshop. “De zoektocht naar een pand verliep stroever dan verwacht maar uiteindelijk vond ik er één waar ik vanaf augustus in kan. Een geluk bij een ongeluk, anders had ik nu flink wat verlies geleden. Het was niet de bedoeling het eerste jaar al een webshop te starten, maar corona made me do it. De combinatie winkel uitbaten én webshop onderhouden zal veel werk vergen maar gelukkig kan ik rekenen op hulp van familie en vrienden. Bovendien heb ik een ‘NEUF mobiel’ waarmee ik alle bestellingen in de buurt persoonlijk lever, zo probeer ik de druk op bpost wat te verzachten.”
Het ondernemen zat er altijd al in bij Valérie. Toen ze 18 werd, wilde ze haar eigen loungebar, gebaseerd op The Factory van Andy Warhol. “Er zou kunst aan de muren hangen, je kon er wijn kopen, je kon er iets drinken, er zouden degustaties mogelijk zijn... Tegelijk was de loungebar ook een interieurwinkel, want al het meubilair in de zaak zou te koop zijn.” Valérie ging uiteindelijk toch maar studeren en werkte drie jaar op het kabinet van voormalig Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz. Een harde wereld waar ze haar creatief ei niet altijd kwijt kon en dus begon het weer te kriebelen. “Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe job zei ik regelmatig: plan B is werken in een bloemenwinkel en uiteindelijk ontstond ’the next big idea’: ik start zélf een winkel. Niet enkel met verse snijbloemen maar ook met interieurspullen en cadeaus.”
Wat? Een (web)shop met vazen, wenskaartjes, accessoires, decoratie (denk: verlichting, tapijten, kandelaars...), wijn, bubbels en huisgemaakte tote en bottle bags, stuk voor stuk met een unieke en duurzame twist. In de fysieke winkel zal ze ook verse (exotische) snijbloemen en droogboeketjes verkopen. “Ik wil kwalitatieve, originele cadeautjes aanbieden voor elk budget maar ook de traditie in ere houden. Je shopt hier een mooi bloemetje of een goede fles wijn, maar dan in een postmodern jasje.
Onder het motto ’treat yourself, and others’ heeft Valérie aandacht voor de mentale gezondheid. “Er worden steeds minder complimenten of schouderklopjes gegeven en steeds meer mensen twijfelen aan zichzelf. We zouden onszelf wat vaker ‘in de bloemetjes’ moeten zetten na een zware werkdag of na een tegenslag. Een cadeau krijgen én geven, maakt gelukkig en geeft energie. Daarbij vind ik de verpakking extra belangrijk voor de totaalervaring. Ook wil ik iedereen oproepen om terug postkaartjes te schrijven. WhatsApp en Facebook berichtjes zijn zo onpersoonlijk! Gelukkig heeft de coronacrisis de postkaartjes terug tot leven gewekt.”
Toekomstdromen? “Ik droom ervan om toch zéker 9 jaar open te blijven. Zo kan ik na 9 jaar een gigantisch feest geven: 9 jaar 9 (NEUF)! Verder wil ik op termijn een tweede winkel openen in Gent. Ook zou ik graag willen dat m’n webshop ooit complementair wordt aan mijn winkel(s). Online zal ik dan eerder interieur verkopen terwijl de fysieke winkels blijven focussen op gifts.”
Waar? Antoine Dansaertstraat 190, 1000 Brussel – www.neuf.brussels
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
2. Be-oo-kay: Zuid-Koreaanse beautywebshop
Wie? Helen Willems werkte jarenlang als marketeer bij cosmeticaconcern Beiersdorf. Ze boog zich over de ontwikkeling van producten, van concept tot lancering. In België, Luxemburg en later ook in Frankrijk. Andere afdelingen en landen volgden tot ze plots in Zuid-Korea terechtkomt, het mekka van de gesofisticeerde beautytrends. Op een beautybeurs in Hong Kong ontmoet ze kleinere, interessante Zuid-Koreaanse cosmeticabedrijven; dé trigger om anno 2020 een eigen webshop te lanceren.
Wat? BE staat voor ‘jezelf zijn’, maar ook voor België. Ze zijn momenteel de enige Belgische website die uitsluitend Aziatische cosmetica aanbiedt. OO staat voor de verrassing van efficiënte producten met originele ingrediënten en aangename texturen uit Azië. KAY staat voor ‘ik ben/ik voel me OK’, een knipoog naar K-Beauty. Helen startte met een beperkt assortiment van 44 producten, alles uit Zuid-Korea. Die selectie breidt regelmatig uit, ook met ontdekkingen uit andere Aziatische landen.
Waar? Online, via bee-oo-kay.be
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
3. Bibi Antwerpen: fit en gezond!
Wie? Hellen en Katrien bundelden hun talent tot Bibi: een ‘women only’ gezondheidsspot in hartje Antwerpen. Hellen is voedingscoach én gespecialiseerd in mealpreppen (het op één moment bereiden van maaltijden die je op een later tijdstip kan opeten). Zo vangt ze het issue waar we allemaal zo mee struggelen op: tijd. Katrien is personal trainer en begeleidt vrouwen naar geluk, los van een bepaald lichaam of schoonheidsideaal. Het gaat om vooruitgang maken op jouw eigen tempo, of dat nu met een zware conditietraining, mobilisatieoefeningen of relaxatiesessie is.
Wat? Bij Bibi draait alles rond een persoonlijke aanpak, met op maat gemaakte weekmenu’s, (personal) training én coaching naar een lichaam waar jij jezelf goed in voelt. Hun officiële opening staat voorlopig gepland op 23 mei, maar hun website met kookinspiratie en recepten staat nu al live. Kostprijs: personal training vanaf € 319, training in kleine groepjes vanaf € 99 per maand. Mealprep (4 maaltijden + 1L soep) vanaf € 156 per maand. Elk lid ontvangt een weekmenu met aangepaste boodschappenlijst om je eten voor de hele week op 2 à 3 uur klaar te maken.
Waar? Klapdorp 52, 2000 Antwerpen – bibiantwerpen.be
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
4. L’Ilot to Go: luxueus afhaalrestaurant
Wie? Chef Sander De Saegher besliste (toevallig) om nét dit voorjaar een foodshop met afhaalgerechten te lanceren, in lijn met zijn restaurant Bistro L’Ilot. De voorziene openingsdatum was 1 april maar er werd een tandje bijgezet waardoor ze al vlak voor de lockdown konden openen.
Wat? Een verzorgde shop met hedendaagse, kosmopolitische afhaalgerechten waarbij véél aandacht gaat naar groenten. Hij serveert naar koude hapjes ook veel eenpansgerecht die perfect geschikt zijn voor takeaway. L’Ilot to Go verwijst trouwens, net zoals zijn restaurant dat nu 3 jaar bestaat, naar de hippe wijk ‘t Eilandje waar beide zaken gevestigd zijn.
Waar? Londenstraat 46, 2000 Antwerpen – bistrotlilot.be/lilot-to-go (open van dinsdag tot zaterdag van 10 tot 17 uur, bestel op voorhand via 0477 37 62 27 of bonjour@lilottogo.be)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
5. The Style Shrink: online stijladvies
Wie? Deze in het rijtje is niet Vlaams, maar we vonden het zo’n leuk initiatief dat we ’t niet links konden laten liggen. Manon Meijers is een Nederlandse styliste die vrouwen een positiever zelfbeeld wil geven door een bewustere houding ten opzichte van hun kleding. Met haar online platform The Style Shrink focust ze op de link tussen kleding, uitstraling en zelfvertrouwen.
Wat? Op The Style Shrink vind je e-learning modules; online lessen die je helpen je eigen stijl te vinden en te ontwikkelen. De lessen, die je thuis in je eigen tempo kunt volgen, bestaan uit video’s, teksten, visuals, oefeningen en een ‘Ultieme Stijltest’. Die laatste peilt naar hoe je kledingkeuze je karakter onderstreept. “Als je kleding draagt die past bij wie jij bent, voel je je een stuk zelfverzekerder,” klinkt het. Je karakter is opgebouwd uit verschillende lagen en je hebt in je leven verschillende rollen te vervullen, daarom stelt ze 3 Stijl Archetypes voor die het best bij je passen en waaruit je elke dag kan kiezen. Per module betaal je € 59.
Waar? Online, via thestyleshrink.com
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Meer ondernemers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier