Lisbeth Antoine, grafisch designer: “Tegenwoordig kun je stellen dat alles en iedereen een merk is. Ook jij”
In Londen werkte Lisbeth Antoine (37) als grafisch ontwerper voor grote namen als Linda Farrow en Burberry. Vandaag runt ze haar eigen bureau in Brussel, dat instaat voor de visuele identiteit van merken met een verhaal.
“I always judge a book by its cover. Zelfs wanneer ik mijn bord dresseer of de vaatwasser inlaad, probeer ik dat te doen op een visueel aantrekkelijke manier. (lacht) Het sprak dan ook voor zich dat ik grafische vormgeving zou studeren aan Sint-Lucas, al maakte ik mijn master niet af, omdat ik de liefde volgde naar Parijs. Die stad bleek de perfecte leerschool. Ik kon er aan de slag bij gerenommeerd modemagazine Antidote, waar ik niet alleen grafisch vormgever was, maar ook webdesigner, styling- en productieassistent. God bless mijn naïviteit! Toen ik vervolgens naar Londen verhuisde, kwam ik bij Linda Farrow terecht, een high-end zonnebrillenmerk dat ook ontwerpt voor Dries Van Noten en andere modehuizen. Als inhouse designer was ik verantwoordelijk voor alles van packaging tot winkeldisplays. Daarnaast freelancete ik voor verschillende agentschappen en kreeg zo de kans mee te werken aan campagnes voor Burberry, Carolina Herrera en Cos.”
“Hoe groter het merk, hoe strenger het brand book – een gids met specifieke richtlijnen waaraan je je moet houden, van de juiste fonts en kleuren tot de logoverhoudingen. Linda Farrow is een familiebedrijf, dus daar kreeg ik veel creatieve vrijheid, maar in mijn freelancewerk voor andere spelers voelde ik me vaak beperkt. Toen ik solliciteerde voor een vaste job bij een bekend bureau in Londen zei iemand me: ‘Jij moet niet voor een agentschap werken, it will crush your soul.’ Dat resoneerde bij mij. Ik besloot om te focussen op het persoonlijke in plaats van op grotere merken met al hun richtlijnen. Vandaag run ik in Brussel designstudio Lisbeth Antoine, die instaat voor grafisch ontwerp, creative direction en visuele identiteit. Doorheen de jaren heb ik mijn eigen stijl ontwikkeld. Die is uitgepuurd, poëtisch en tactiel. Wie op zoek is naar een flashy of trendy logo zal niet zo gauw bij mij aankloppen.” (lacht)
“Ik werk niet enkel voor mode- en beautymerken zoals Dora Teymur en Maiwe, maar ook voor restaurants zoals sterrenzaak Misera in Antwerpen. Voor hen ontwierp ik een huisstijl met artwork en logo op basis van de handtekening van Nicolas Misera’svader, die kunstenaar was. Deze penseelstroken pasten we toe op menu’s, borden en servetten. Tegenwoordig kun je stellen dat alles en iedereen een merk is. Ook jij. Omdat ik steeds meer aanvragen voor persoonlijke branding krijg, ben ik een nieuw project aan het opstarten dat The Paper Goods heet. Het wordt een template shop waar mensen hun eigen briefpapier kunnen bestellen in een mooie verpakking. Ik wil print in leven houden en ben gek op goed ontworpen visitekaartjes. Ik verzamel ze ook, in een ouderwetse rolodex. Toen ik nog voor Linda Farrow werkte, kreeg ik weleens correspondentie van The Row op gepersonaliseerd papier. Een handgeschreven bedankbriefje in plaats van een mail of sms blijft je bij. Dát is pas branding.”
Meer mode
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier