In gesprek met Jill Van der Heijden: over unieke blazers en duurzame materialen
Jill van der Heijden (23) staat aan het hoofd van Jill Antwerp, een label dat sample blazers herwerkt tot unieke stukken. Haar motto? ‘Een unieke blazer is als een kogelvrij vest.’
Het zit in de familie
Jill: “De familie langs mijn moeders kant zit al 4 generaties in de kostuumwereld. Mijn overgrootvader ging na de oorlog met de fiets deur aan deur om kostuums op maat te maken. Het vak is van generatie op generatie overgegeven. Mijn moeder, zus en ik hebben samen de winkel Pursuit Femmes, een boetiek waar vrouwen een kostuum op maat kunnen laten maken. Daarnaast heeft onze familie een atelier waar voor verschillende grote merken kostuums worden gemaakt. Elk seizoen moeten de stofstalen uitgetest worden. De samples worden gemaakt in maat 50 om te zien of de stof mooi valt. Komt die ruit mooi uit? Is de kwaliteit goed genoeg? Achteraf wordt er niks met die stukken gedaan en dat vond ik bijzonder jammer. Ik zag de unieke kans om er iets moois van te maken en heb enkele blazers mee naar huis genomen om te experimenteren. Ik heb ze allemaal uit elkaar gehaald en ik ben ze beginnen te herwerken. Het idee is verder ontpopt en intussen heb ik mijn rechterhand Justine aangenomen, zij helpt me om Jill Antwerp verder uit te bouwen. Ik hou van teamwerk. Je moet kunnen pingpongen om te evolueren. Samen denken we na over de nieuwe collecties, daarna halen we stoffen bij Fabric Sales in Brussel, dat is een stoffenwinkel die enkel met reststoffen werkt.”
Liever offline
“Ieder stuk van Jill Antwerp is uniek. We krijgen vaak de vraag of we twee stuks hebben van een bepaald model, maar dat is niet zo. We kopen ook maar net genoeg stof, zodat we geen overschot hebben en als er toch een beetje stof overblijft, verwerken we dat in een andere blazer op een andere manier, zodat toch ieder jasje uniek is. Per collectie werken we met zo’n 30 blazers. In het begin maakte ik alles zelf, maar intussen heb ik iemand in een lokaal atelier die de blazers maakt en het merk goed begrijpt. Onze volgende collectie zal een verdere uitwerking zijn van onze sportsjersey-collectie, daar ben ik eigenlijk mee begonnen en dat concept sloeg meteen aan. We verwerken vintage sporttruitjes in klassieke blazers. Dat geeft een mooie mix van sportief en chic. De verkoop gaat via onze corner in Pursuit Femmes in Antwerpen, en binnenkort ook in onze pop-up in Gent. Ik heb een haat-liefdeverhouding met onlineshoppen, omdat ik het jammer vind dat mensen online meteen de volledige collectie kunnen zien. Dat is het dan. Terwijl ze in de winkel kunnen passen, voelen en ontdekken.”
De tweedehands-drempel
“Ik denk dat deze duurzame manier van kleren maken een mooie toekomst heeft. Veel mensen zijn nog niet klaar voor tweedehands, maar door met samples te werken, maak je niks nieuws, maar heb je toch een uniek stuk dat nog niet gedragen is. De barrière voor klanten ligt lager en wie weet, vinden ze zo stilaan ook hun weg naar vintage. Het geeft me enorm veel voldoening om klanten met veel zelfvertrouwen onze stukken te zien dragen. Een blazer is als een kogelvrij vest. Vrouwen bewegen zich anders als ze een blazer dragen, zelfzekerder. We hebben geregeld jonge klanten die sparen om een stuk bij ons te kopen, een blazer kost algauw tussen de € 290 en € 450. Niet min voor een jong meisje. Dan leg ik met veel plezier het stuk opzij tot ze genoeg gespaard hebben om het te kopen. Ik ben zelf 23 en weet hoe het is als je een item zo graag wilt. Sparen voor iets dat je heel graag wilt, moeten we stimuleren. Beter sparen voor een duurzame blazer dan er twee te kopen in een keten, toch?”
Sint-Michielsstraat 21, Antwerpen. Meer info via jillantwerp.com
Lees ook:
- Mode post-corona: “Tijd voor een meer duurzame en persoonlijke aanpak”
- Wearable Stories in Antwerpen: Tijdloze mode met een duurzame touch
- 38 modemerken waarvan je niet wist dat ze Belgisch zijn
Tekst: Els Keymeulen en Kristin Stoffels. Beeld: Liesbet Peremans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier