5 x iconische mode-items waarvan je niet wist dat ze uit de ’80s komen

Er zijn heel wat iconische spullen gemaakt rond de jaren 80, denk: het debuutalbum van Madonna (1983), de cd-speler (1982), Windows (1983)... Maar ook in de mode zijn de ’80s een vruchtbaar tijdperk. Van deze vijf fashion items wist je vast niet dat ze in de eighties ontstonden.

Born in the ’80s

Als je aan ’80s mode denkt, denk je aan ‘big and bright‘. Haal de garderobe van Lady Di, Madonna, Sade, Tina Turner of Cher voor de geest en je bent mee. Het was een decennium van grote kapsels, brede schouders, beenwarmers, spandex, statement juwelen, fanny packs, neonkleuren en opvallende prints. Alles draaide rond materialisme en weelde: hoe harder een (duur) label in het oog sprong, hoe beter. Wist je dat heel wat modetrends die nu hun comeback maken, afkomstig zijn uit de eighties? We noemen er vijf:

1. Het Pasha-horloge

In 1985 lanceerde Cartier z’n iconische Pasha 38 horloge; een hommage aan de Pacha van Marrakesh, groot liefhebber van luxe-uurwerken en Louis Cartiers fan van het eerste uur. Met z’n grote diameter en geelgoud design werd het horloge meteen een statussymbool, helemaal in lijn met het hedonisme uit die periode. Plezier maken, je geluk tonen en gezien worden; het was in de eighties een ding. Ook bij vrouwen viel de Pasha meteen in de smaak. Het horloge werd al snel hét hebbeding-accessoire van Vogues moderedactrices en beantwoordde volledig aan hun emancipatie-ambities.

In 1985 lanceerde luxelabel Cartier z'n iconische Pasha 38 horloge; een hommage aan de Pacha van Marrakesh.
In 1985 lanceerde luxelabel Cartier z’n iconische Pasha 38 horloge; een hommage aan de Pacha van Marrakesh.

Na de lancering van de Pasha 38, volgden er al snel enkele varianten op het culthorloge. Zo bedacht Cartier later nog de Pasha C, Pasha 32, Pasha 42, Pasha Seatimer en Miss Pasha. Anno 2020 komt er, 11 jaar na Miss Pasha, opnieuw een ultra-gesofisticeerd model uit: Pasha de Cartier. Hij heeft verschillende bandjes, je kan ‘m laten graveren én het design is nòg sterker en maximaal ergonomisch. Een icoon in een nieuw jasje.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2. Het slogan T-shirt

In de eighties draaide mode rond het maken van statements en iemand nam dit wel héél letterlijk: designer Katharine Hamnett. Ze lanceerde in 1983 haar oversized T-shirt met grote zwarte blokletters en gebruikte haar ontwerpen om overtuigende, vaak politieke boodschappen uit te dragen. Met haar slogan T-shirts moedigde ze mensen aan hun stem te laten horen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3. De scrunchie

In 1987 kreeg Rommy Revson een patent op de scrunchiejawel hét mode-accessoire dat sinds 2018 weer volop in trek is. Rommy was op zoek naar een zachtere versie voor haar elastiekjes, vond dat niet en sloeg toen maar zelf aan het uitvinden. Ze noemde het nieuwe haaraccessoire naar haar poedel Scunci.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4. De gebleekte jeans

Acid wash (ook wel: de gebleekte) jeans kwam heel hard op in de vroege ’80s. Eigenlijk heeft-ie z’n roots al in de 1960s surfcultuur maar de moderne versie werd in 1986 gepatenteerd door Rifle Jeans Company uit Italië. Het bedrijf gebruikte puimsteen en chloor voor het bekende resultaat. Jammer genoeg is het proces niet zo lief voor mens en milieu maar er zijn tegenwoordig heel wat duurzame alternatieven (koop bijvoorbeeld vintage!).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5. De mainstream Rollerblades

In 1760 experimenteerde John Joseph Merlin al met rolletjes onder z’n schoenen maar het was pas in 1987 dat de eerste, commerciële inlineskate op de markt kwam. Rollerblade werd dé referentie en anno corona kwam de sport trouwens weer enorm terug op. Ontdek hier waarom inlineskaten ook voor jou dé ideale sport is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Pasha de Cartier in roségoud

Pasha de Cartier in roségoud

Pasha de Cartier in roségoud

Cartier
Prijs op aanvraag – www.cartier.eu

‘Love is Essentiel’ T-shirt

'Love is Essentiel' T-shirt

‘Love is Essentiel’ T-shirt

Essentiel Antwerp
€ 65 – Shop het hier

Bomber met Lois-logo

Bomber met Lois-logo

Bomber met Lois-logo

Lois
€ 329,95 – Shop het hier

Washed jeans uit 100% organisch katoen

Washed jeans uit 100% organisch katoen

Washed jeans uit 100% organisch katoen

Arket
€ 79 – shop het hier

Clip-out rolschaatsen

Clip-out rolschaatsen

Clip-out rolschaatsen

Veja
€ 405 – Shop ze hier

Back in time

Openingsbeeld: GettyImages

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content