Heerlijk shoppen: de favoriete boetieks van ons modeteam
Ze zijn de stylisten van hun stad, bepalen mee de modetrends en – niet onbelangrijk – de koffie staat er altijd klaar: het Feeling modeteam tipt de lokale boetieks die je dit voorjaar moet ontdekken.
Een vleugje extravaganza bij IVY
Locatie: in het centrum van Mechelen.
Eigenares: Isabelle Verhaegen (36) was altijd al gepassioneerd door mode. Het begon met zelf kleertjes maken voor de barbies, er volgden een modeopleiding en een job in de retail. Zo’n 3,5 jaar geleden ging ze ervoor. “Eind 2019 besloot ik mijn hart te volgen en gewoon te springen. Nog altijd de beste beslissing van mijn leven.”
Mechelen, omdat: “Ik kom uit de buurt, dat speelt zeker mee, maar ik voelde vooral dat er in Mechelen nog ruimte was voor een ‘ander’ soort boetiek. Trendgevoeliger, iets gedurfder. Antwerpen is verzadigd, maar hier kan ik nog echt het verschil maken.”
DNA: “Ik heb een sterk merkenpakket, met labels die het internationaal zeer goed doen. Mijn focus ligt op iets extravagantere stuks – als je een feestje hebt, zit je hier perfect. Ik sta altijd zelf in de winkel, dus mijn aanpak is heel persoonlijk. En klanten weten wat ze hier gaan vinden: ik ben trouw aan mijn visie en verander niet elk seizoen van stijl of merken.”
Hits van het seizoen: “Ganni is nog steeds het populairst, al verkopen de broeken van Closed ook zeer goed. Sowieso ben ik een broekenfanaat: ik vind niks mooier dan een stoere broek met een vrouwelijke top erboven.”
Gouden raad: “Investeer in een cargobroek. Je ziet ze nu overal, je kunt ze op verschillende manieren stylen en het wordt sowieso een nieuwe basic.”
Fysiek of online: “Toen ik de winkel heb geopend, ben ik meteen een webshop gestart. Een zeer goeie beslissing, gezien corona. (lacht) Ik vind dat beiden perfect samengaan en elkaar zelfs versterken: mijn klanten kijken eerst online wat er allemaal is, komen dan naar de winkel om te voelen, te passen en af te rekenen. Werkt perfect zo.”
De outfit: “Kristin draagt een set van Ganni in luipaardprint. Ik probeer mijn klanten echt te overtuigen om een keer een setje te shoppen: je kunt er zo veel kanten mee op. Het is echt een slim idee en deze zomer een grote trend.”
Tweedehands designerkledij bij Charlie’s Secondhand
Locatie: Schilde, vlak bij Antwerpen.
Eigenares: Wilma Steenvoorden (55) werkte drie jaar voor Pauline’s Secondhand. Toen de eigenares afgelopen zomer de zaak wilde stopzetten, besloot Steenvoorden om de goed draaiende winkel over te nemen. Ze veranderde de naam naar Charlie’s. “Ik zit hier heel erg op mijn plek.”
DNA: “Ik verkoop tweedehandskleding van maximaal twee jaar oud. Ik heb alles in huis om een vrouw volledig aan te kleden: van schoenen en sieraden tot kleding. Ik maak mijn selectie op gevoel. Mijn stijl varieert enorm, van bohemien tot minimalistisch.”
Moeilijkste aan je job: “Nee zeggen. Soms brengen mensen kleding waarvan ik weet dat ik ze niet zal kunnen verkopen en toch vind ik het heel moeilijk om die te weigeren. Gelukkig word ik er ieder seizoen beter in.” (lacht)
Grootste troef: “Gezelligheid. Ik wil heel laagdrempelig zijn en voor een leuke beleving zorgen. Iedereen is welkom om te komen neuzen of een koffie te drinken. Met tweedehands vind je niet altijd meteen iets, maar misschien wel na je derde bezoek. Ik haal enorm veel energie uit contact met klanten en heb hier zelfs al vriendinnen gemaakt.”
Tweedehands, eerste keus: “Tweedehands is booming. Vandaag koopt zowat iedereen tweedehands: van een jonge moeder met een beperkt budget over iemand die designerspullen komt brengen tot oma’s van 70. Het varieert enorm.”
Online niet, want: “Mensen kunnen niet passen en dat is bij tweedehands toch wel moeilijk. Ik stuur soms een pakketje naar klanten die te ver wonen om het op te halen, maar het is zeker niet mijn focus. Ik gebruik Instagram om te tonen wat er in de winkel hangt en om outfitinspiratie te delen. Dat werkt heel goed.”
Leukste item ooit verkocht: “Ik heb al wel wat Chanel-tassen verkocht, maar dat blijft me niet zo bij. Voor mij gaat het om de mensen. Als een klant dolgelukkig is met een simpele blazer, dan maakt dat mijn dag goed.”
Over de crisis: “Mensen denken vandaag twee keer na voor ze iets kopen, maar ik voel toch vooral veel enthousiasme over de nieuwe collectie.”
De outfit: “De look van Els is tijdloos en chic, een investering die je niet snel beu zult geraken.”
Van klein naar groot bij Mister Jones & Miss Katie
Locatie: nog even in het centrum van de stad; straks verhuist de shop naar Onderbergen, ook in Gent.
Eigenares: Véronique Vandriessche (50) zit al bijna 23 jaar in de Gouvernementsstraat in Gent. “Het was een kinderdroom: ik was piepjong toen ik al wist dat ik ooit een winkel wilde beginnen.”
DNA: “Ik startte met een kinderwinkel met kleertjes van 0 tot 12 jaar. Wat later schoof dat op, van 4 jaar tot junior. En vandaag kleden we niet enkel nog de kinderen, maar ook de mama’s én de oma’s. Onze oudste klant is 80-plus.”
Stijl: “We hebben een rode draad die alle generaties overspant: kleur, klassiek met een twist, mooie kwaliteit en goede pasvormen. Ik kijk niet naar maten en ook niet naar leeftijden; ik kleed mensen aan puur op gevoel en op stijl. Mijn grootste droom is echt dat kledij geen maat meer heeft, dat werkt alleen maar beperkend.”
Dieptepunt: “Mijn dieptepunt is mijn hoogtepunt: door de coronacrisis zat ik oorspronkelijk met de handen in het haar, want alles draaide rond deze winkel, waar mensen begeleid worden, gekleed… Ik kan heel goed combinaties maken en inschatten waar mensen goed mee staan, maar als ze de shop niet in mogen? Uiteindelijk ben ik begonnen met filmpjes te make, en dat sloeg in als een bom. Je kunt ook service bieden vanop afstand.”
Grote zomertrend: “Ik zie veel heel korte jurkjes, met een shortje eronder worden ze draagbaar. Oversized hemden zijn ook een hit en dit seizoen zijn ze op zo’n manier gesneden dat ze je niet verzwaren. Dat is sowieso mijn favoriete stuk: een mooi, oversized hemd in een fluïde stof.”
Ideale klant: “Dat zijn personen die me de creatieve vrijheid geven om hen te stylen. Ik reik graag verschillende opties aan, laat mensen een beetje over de hokjes heen kijken. Met wat lef kom je echt ver. Ik stop sowieso niet tot iedereen hier tevreden naar buiten wandelt.”
De outfit: “Bij de sprankelende verschijning van Tiany past natuurlijk een kleurrijke look. Ik koos voor contrast: het lieflijke van de satijnglanzende rok met strik krijgt een flinke dosis lef dankzij het oversized vestje.”
Wie het schoentje past... bij Van Loock
Locatie: Zandhoven.
Eigenares: Kirsten De Beuckeleer (52), derde generatie Van Loock. “Mijn grootouders begonnen met een schoenenwinkel in 1946, net na de oorlog. Later werd de winkel door mijn moeder en tante overgenomen. Ik ben in 1993 mee in de zaak gestapt, samen met mijn broer en zus. Het is dus een echt familiebedrijf. (lacht) Vandaag zijn we de grootste Belgische schoenenzaak, maar ooit begon mijn oma in een heel klein hoekje in het café van haar ouders.”
DNA: “Onze troef is onze merkenmix. Je vindt hier 150 merken onder één dak; dat is uniek. We bieden ook schoenen aan in alle prijscategorieën – je komt hier voor een sneaker van Scotch & Soda of een loafer van Fratelli Rossetti en alles ertussenin.”
Schoenentrend van het moment: “Hogan is op dit moment ons topmerk; die sneakers verkopen zeer goed. Wat trends betreft: kleur, kleur, en meer kleur. We hebben geloof ik álle tinten groen in de winkel en veel roze, lila, oranje… Nooit eerder gezien, zoveel kleur.”
Fysiek of online: “Wij hebben een zeer grote winkel – 50 meter gevel – en oorspronkelijk wilden we het liefst iedereen hier ontvangen, zo persoonlijk mogelijk. Tegen ons DNA in lanceerden we in 2013 toch een webshop, aanvankelijk als een soort online etalage waarin mensen konden ontdekken wat er allemaal te koop was. We merkten dat ook mensen die verder woonden wel geïnteresseerd waren in die webshop, en zo is dat onlineverhaal elk jaar gegroeid. Het is een en-engegeven: vandaag nemen heel veel klanten eerst een kijkje online en komen ze dan hier passen.”
Over de crisis: “In de winkel is het voorlopig business as usual, met dank aan heel veel uitgestelde feesten. Wij zijn gekend voor onze ‘geklede’ schoentjes: mensen komen dan met hun outfit aan naar hier en zoeken een bijpassende schoen of tas. Dat vinden onze verkoopsters het allerleukste: ze mogen een look echt afwerken. Anderzijds merken we wel dat ongeveer alle merken hun prijzen met 5 à 10 procent hebben verhoogd. Ze hebben dat zeer lang uitgesteld, maar nu kunnen ze niet anders: het leer is duurder, de zolen idem, het transport kost meer en zélfs het karton voor de dozen is vandaag prijzig.”
De schoen: “Kristin draagt een slingback van Santoni, ‘de Rolls Royce van de schoenen’: topkwaliteit, prachtig gemaakt. De slingback is overigens een slimme investering, want hij is zowel draagbaar onder een jeans als onder een feestjurk.”
Geen drempel, veel mode bij San Styles
Locatie: in het centrum van Gent, in een ruime, lichte boetiek.
Eigenares: Sandra De Lobel (42) had altijd al een passie voor mensen en mode – een eigen winkel was dan ook een logische stap. Twee jaar geleden opende ze haar piepkleine boetiek in Mariakerke. Sinds kort huist ze in een groter pand in Gent. “Ik ben voorzichtig gestart, gewoon bij mij thuis, maar toen ik merkte dat dat aansloeg, heb ik de sprong gewaagd. Het is pittig om zelfstandig te zijn, zeker in de retail, maar ik ben erg blij met mijn beslissing. Veel vriendinnen zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar ik merk dat ze enorm twijfelen om zelfstandig te ondernemen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?”
DNA: “Je vindt hier stuks voor elk budget, zeer veel kleur en vooral: hier kun je je volledige outfit shoppen: de jurk, de schoenen, de accessoires.”
Grootste troef: “Informeel, persoonlijk contact. Shoppen moet fun zijn, dus er is hier geen drempel, mensen mogen passen en proberen en ik haal hen graag uit hun comfortzone. Weet je, heel veel klanten zien door het bos de bomen niet meer; wat een-op-eenadvies kan dan wonderen doen.”
Over de crisis: “De coronacrisis heb ik zeer goed doorstaan; mensen waren zeer begaan met lokale shops en hadden tijd en budget over. In mijn kleine boetiekje in Mariakerke stonden ze toen aan te schuiven. De economische crisis vandaag is lastiger. Ik vind het jammer dat mensen afgeschrikt worden om uit te geven; die boodschap om te sparen en consuminderen valt bij ons niet heel goed. Ik voel me door de overheid wel wat in de kou gezet – ook letterlijk – want wij houden wél de steden boeiend. Maar goed: je moet creatief zijn, het daagt me ook wel uit en houdt me scherp. En de zomer is altijd herademen: mensen hebben weer zin in alles.”
Hét zomerstuk: “Klanten zijn klaar voor een pak; nog niet per se in een felle tint, maar ze hebben er wel de kracht van ontdekt. Jeans is altijd goed, en ik heb volop ingezet op de acid wash. Ietsje gedurfder, maar zeer mooi.”
Gouden tip: “Passen. Proberen. Hoe vaak ik niet hoor: ‘Ja, maar dat staat mij niet’. ‘Probeer het gewoon’, zeg ik dan, en je zou verrast staan van hoeveel klanten dan hun mening bijstellen.”
De outfit: “Dit pak heeft een leuke retrovibe dankzij de all-over print. Kun je aan voor het werk en achteraf wissel je sneakers voor een hakje richting feestje. Draag de stuks ook los van elkaar; de blazer met jeans, de broek met een T-shirt…”
Een knipoog naar het Noorden bij Liv
Locatie: Leuven, in het hart van de stad.
Eigenares: Evelyne Dumon (35) startte deze shop zeven jaar geleden. “Ik ben begonnen met enkel basics: geen prints, veel zwart-wit, een focus op Scandi- en Franse labels, iets lager qua segment ook. Maar dan werd ik gebeld door het team van Isabel Marant, of we hen niet wilden verkopen. Ondertussen zijn we geëvolueerd naar een iets hoger segment, met internationale labels en toch ook wat meer kleur.”
DNA: “Naast een zeer persoonlijke selectie –als ik het niet mooi vind, koop ik het niet aan – focussen we zeer sterk op goede beelden, sterke socials en een persoonlijke service. Soms, als het rustiger is in de shop, geven we een halve dag stylingtips op Instagram.”
Over de crisis: “Wij zijn sinds onze opening – die dag had ik geen zakken genoeg! – altijd in stijgende lijn gegaan. De winkel draaide heel goed en tijdens de coronacrisis openden we een webshop, die is toen ‘ontploft’. Ik ken bijna al onze klanten persoonlijk; ik voel goed aan wat gaat werken. Voorlopig gaat het heel goed.”
Merk van het moment: “Rotate springt eruit, en het verkoopt momenteel ook zeer goed. Niet te duur, goede kwaliteit en bijzondere stuks.”
Zomertrend: “Kleurrijk! Normaal overwegen hier de basic tinten, maar dit seizoen knalt het echt. Superfelle tinten, veel prints, pailletten, brede schouders: dat is echt het postcorona-effect.”
De outfit: “Els draagt Rotate, een mini-jurk die sexy is, maar niet té. De mouwen zijn blikvangers, maar om het geheel toch draagbaar te houden, adviseer ik te mixen met slippers of sneakers.”