Green Friday: deze 6 x duurzame acties maken ‘Black Friday’ groener

Leiden al die ‘Black Friday’ monsterkortingen je stilaan in bekoring? Dat begrijpen we. Toch is 2021 misschien het jaar waarin je het over een andere boeg wil gooien: heel ethisch en goed voor onze planeet zijn al die kunstmatig gecreëerde dumpprijzen immers niet. Om verzet aan te tekenen tegen de massaconsumptie-geest die Black Friday als geen ander ondersteunt, komen tal van bewuste mode-labels met een tegenactie. Met een van deze leuke ‘Green Friday’-initiatieven maak je de zwartste dag van het jaar een tikje groener.

Waarom niet meedoen aan Black Friday?

Een nieuw paar designer schoenen of die leuke warme winterjas scoren aan een spotprijsje. Toegegeven: in eerste instantie klinkt het als muziek in de oren. Helaas zijn al die interessante Black Friday-deals, veel minder onschuldig dan je denkt: als geen ander zetten de dumpingprijzen van zo’n dag, je aan om dingen te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. Op die manier trap je in de vervuilende val die ‘massaconsumptie’ heet. Wie weet dat de mode-industrie hoog bovenaan het lijstje van ‘meest vervuilende sectoren ter wereld prijkt’, dat er nog altijd veel meer kleren geproduceerd worden dan er ooit gedragen kunnen worden en dat de meeste mensen in België elk gemiddeld zo’n 15 kilogram kledij per jaar de vuilnisbak in kieperen, begrijpt dat het tijd wordt om volmondig ‘neen’ te zeggen het massaconsumptiefestijn.

Om onze planeet te sparen – en om lokale en meer ethisch ingestelde modemerken te helpen het hoofd boven water te houden, komen verschillende Belgische kleding-labels dit jaar op de proppen met een groen alternatief voor Black Friday. Onder het mom ‘Green Friday’ bieden ze acties en voordelen aan die mensen aansporen een duurzamer consumptiepatroon te ontwikkelen. Niet zoveel mogelijk nieuwe fast fashion items aan je garderobe toevoegen is het doel, maar wel bewuster kopen – met oog voor duurzame en kwaliteitsvolle kledij die je vervolgens ook langer in je eigen kast laat hangen.

Green Friday: 6 x duurzame mode-initiatieven

1. Xandres: mode repareren in het atelier

Belgisch modemerk Xandres ziet het als haar missie om verantwoorde consumptie te stimuleren: bewust en groen koopgedrag dat inzet op duurzaamheid eerder dan een snelle opeenvolging van trends. In hun collecties dan ook vooral ontwerpen met tijdloze stijl en kwaliteit: stuks van eigen bodem die je lang kan dragen en koesteren. Van de hoogdag van de massaconsumptie Black Friday, wil het kledingmerk een opportuniteit maken om mensen bewuster te doen nadenken over hun koopgedrag. Om een meer circulaire aanpak van mode te stimuleren, nodigt het merk alle kopers van Xandres uit om in het weekend van 26 tot 29 november, alle lichtjes beschadigde stuks van het merk in hun atelier binnen te brengen, waar die gratis en voor niks voor jou hersteld worden.

Ook tijdens de rest van het jaar, draagt Xandres een duurzame consumptie hoog in het vaandel. Dankzij hun Repaire & Care-programma kan je altijd bij het label terecht voor duurzame herstellingen aan een spotprijsje.

Herstellingen die het Xandres-team dit weekend graag voor jou uitvoert:

  • Ontbrekende knopen aannaaien
  • Ritsen vervangen
  • Losgekomen naden dichten
  • Losgekomen zomen en riemlussen vastnaaien
  • Voeringen en broekzakken herstellen
  • Elastieken vervangen
  • Gaatjes stoppen
  • Pulls ontpluizen

2. Supergoods: modepunten sparen door te ‘recycleren’

Ook geen ‘Black Friday’ deals bij eco- en fair fashion modelabel Supergoods in Mechelen, Gent en Antwerpen. In een speciale ‘Green Friday’ blogpost legt het label nog eens haarfijn uit waarom het uit Amerika overgewaaide consumptiefestival een erbarmelijk idee is: voor onze planeet, voor de kwaliteit van onze kledij en voor de eerlijke verloning in de mode-industrie. Ten eerste houdt een dag waarin mode aan spotprijzen gedumpt wordt, de overconsumptie in de modesector in stand.

Dat een model waarin naar believen geproduceerd wordt om de overgrote meerderheid gewoon weg te gooien, niet bepaald ecologisch is, spreekt ook voor zich. Daarnaast laat de kwaliteit van zo’n wegwerpmode vaak te wensen over: wat we nodig hebben is duurzame kledij die op een milieuvriendelijke manier geproduceerd werd én die daardoor langer gedragen kan worden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De spotprijzen waaraan op Black Friday de kledingstukken over de toonbank vliegen, tonen ook aan hoe goedkoop de productie van de meeste fast fashion is. Wie het meest te lijden heeft onder die goedkope productie? Waarschijnlijk niet alleen de kwaliteit van het materiaal, maar ook het personeel. Om de kosten te drukken, verkassen veel modeketens hun productieproces nog steeds naar landen waar de lonen lager liggen dan bij ons. Niet alleen erg onethisch omwille van de onderbetaalde werkkrachten, maar ook nog eens omdat het westen zo haar milieulast verschuift naar een ander werelddeel.

Hoe Supergoods het fast fashion-model van Black Friday wil counteren? Door op die dag net als andere jaren géén korting te geven, maar trouwe klanten in plaats daarvan te belonen met een reward-systeem. Via de Good Vibes Club krijg je voor elke aankoop punten. Ook wie zelf spullen binnenbrengt om te recycleren, krijgt een tegoed. Met die punten kun je vervolgens het hele jaar door kortingen scoren, of nog beter: kun je een paar door Supergoods gecureerde goede doelen steunen zoals River CleanUp in België, The Cup of The World Bicycle Relief.

Tijdens het Black Friday Weekend doet Supergoods er nog een schepje bovenop: samen met hun klanten zamelen ze geld in voor River CleanUp. Dit door samen een donatie van € 5 te doen. De rekening? Die wordt gedeeld: zowel jij als Supergoods zelf schenkt 2,5 euro om zo de grootschalige, non-stop schoonmaakoperatie in onder meer de Waalse overstromingsgebieden te steunen.

3. MYoMY: bomen planten voor de toekomst

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Net als zovele andere milieubewuste en groene modemerken schaarde ook sustainable tassenlabel MYoMY zich achter Green Friday. Samen met labels als het Deense The Sofacompany, Oerum Design, TheNextCloset, take it slow, Plein Publique, Dante 6, The Forest House en Elisa Lee, zetten ze zich in mode en modeproductie een tikje groener te maken. Door zich aan te sluiten bij ‘Trees for the Future’ beloven de ecologisch verantwoorde labels om voor elk item dat bij hen op 26 november over de toonbank gaat, een paar bomen te planten.

Ook je stem verheffen tegen massaconsumptie en je bedrijf aansluiten bij de Green Friday beweging? Neem een kijkje op de website van Trees for the Future

4. Freitag: Don’t shop, just swipe

Ook duurzaam tassenlabel Freitag zegt dit jaar volmondig ‘neen’ tegen Black Friday. Samen met een aantal andere lifestyle merken die ecologie hoog in het vaandel dragen, zoals vegan sneakerlabel Flamingo’s Life en sustainable surf- en yoga label Oy slaan ze de handen in elkaar om met een paar leuke ‘groene’ acties te komen. Zelf sluit Freitag bij wijze van stil verzet op 26 november haar online shop, en voorziet in plaats daarvan een Tinder voor tassen. Via dat platform kunnen mensen onder het moto ‘don’t shop just swipe’, geen nieuwe Freitag-tas kopen maar wel met elkaar van tas ruilen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe dat werkt? Laad op z’n minst één item van het merk waar je zelf eventueel vanaf wil, op op het platform. Browse vervolgens door het tassenaanbod van andere Freitag-fans zoals je dat op Tinder zou doen. Kom je een tas tegen die je wil, swipe dan naar rechts. Met wat geluk swipet de eigenaar ook naar rechts op jouw tas en hebben jullie een bag-match.

Jezelf al Tinderend een weg naar een nieuwe Freitag-tas swipen? Neem een kijkje op de website

5. Wolvis: eerlijke productie in eigen land

Belgisch breilabel Wolvis staat gelijk aan eerlijke, kwaliteitsvolle en milieubewuste mode. Naast een collectie accessoires waarvoor oprichtster Griet Depoorter beroep doet op 100 % zuivere merinowol uit Australië, kwam het poëtische knitwear label deze winter ook met een collectie plaids gemaakt van gerecycleerd garen op de markt. Om de onethische principes die zich achter veel massaal geconsumeerde modemerken verschuilen, in de verf te zetten, sloeg eigenares Griet afgelopen herfst ook de handen in mekaar met artistieke zus en Magnumfotografe Bieke Depoorter.

Beeld: Bieke Depoorter / Wolvis. 

Samen trokken ze naar de Belgische fabrieken waar het breigoed van Wolvis geproduceerd wordt, om er de mensen achter de sjaals, mutsen en romantisch plaids in beeld te brengen. Nog maar heel weinig Belgische modemerken blijven voor hun productie in eigen land. Met de prachtige fotoreeks willen de zussen die graduele verschuiving onder de aandacht brengen en het belang van een ethische, eerlijke en milieubewuste productie in eigen land onderstrepen.

Koop je eigen eerlijke en in België vervaardigde sjaal, muts of plaid via de online webshop van Wolvis of via een van de duurzame shops waar het merk in de rekken hangt. 

6. Ray.: duurzaam aan de deo

https://www.instagram.com/p/CMKsMKKgZxB/

Tot slot kunnen ook ecologisch verantwoorde beauty labels op ‘Green Friday’ natuurlijk niet achter blijven. Hilde Nys, apotheker die al meer dan 20 jaar werkzaam is in de Veldstraat en oprichtster van het gezonde cosmeticamerk Ray.. biedt haar cliënteel op 26 november een gratis deo-refill aan vanaf een aankoop van € 50. Ook duurzaam zeepmerk Soeder* probeert haar klanten op een soortgelijke manier tot een duurzamer gebruik van haar verzorgingsproducten aan te zetten.

Meer over ‘groene mode’ en duurzaam leven:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content