Goed nieuws voor ZARA-lovers!
Als wij fashion zeggen, denk jij dan Zara? Goed zo, dan zit je hier bij het juiste leesvoer. Wij hebben immers groot nieuws voor diehard fans van de Spaanse modeketen en het is écht waar: super uniek. Zara heeft heel wat coole plannen en van al zeker eentje, worden wij héél erg blij.
Welkom @ Cinema Zara
Onlangs vlogen we voor Zara naar Milaan, om er samen met internationale influencers en journalisten de heropening van hun winkel op de Corso Vittorio Emanuele te vieren. Spectaculair was het alleszins, met vier reusachtige verdiepingen, een Italiaans strijkorkest, mozaïeken muren, marmeren trappen en modellen die er zo mee door konden als paspop.
Het gebouw uit 1941 was een cinema – Corso Vittorio Emanuele was ooit dé Broadway van Milaan – tot de retailer het overkocht in 1999. Zara restylede de winkel volledig en behield daarbij enkele elementen uit het voormalige theater. Zo werd het marmer overal behouden en werd er voor de lusters gebruik gemaakt van klassiek Murano-glas.
De natuurlijke curve van het pand laat je toe de collecties vloeiend te ontdekken. Alle verticale communicatie (ofte: (rol)trappen en liften) bevindt zich op de plek waar ooit het witte doek hing. Hoedje af voor de architecte die de geschiedenis van het gebouw zo mooi terug tot leven bracht.
Efficiënte integratie tussen online én in-store
Maar waar onze mond écht van openviel, waren de doelstellingen die Inditex – de grootste fashionketen ter wereld met Zara maar ook Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka en Stradivarius in hun portfolio – vooropstellen. “Deze winkel in Milaan toont wat we tegen 2020 bij al onze winkels willen realiseren: een efficiënte integratie tussen online én in-store,” zegt Pablo Isla, topman bij Inditex.
Wat hij daar precies mee bedoelt? Wel, klanten kunnen in de winkel naar de speciale ‘online corner’ gaan en er hun web-aankopen afhalen in de shop. Het enige wat je nodig hebt, is een QR-code op je smartphone waarmee je naar de unieke machine stapt. Hier scan je jouw code waarna het juiste pakje uit hun ‘depotje’ wordt gehaald en het binnen de 10 seconden achter de glazen wand verschijnt. Pak het eruit en red het milieu ermee, want dankzij dit systeem is er alweer een auto minder op de baan.
Leveren binnen de 24 uur
Wat ecologie betreft, steekt Zara de komende twee jaar trouwens een extra tandje bij. Tegen 2020 wil Inditex in élk land ter wereld online actief zijn en willen ze het leveren zo ecologisch en tegelijkertijd zo snel mogelijk laten verlopen. Dat doen ze door een systeem te gebruiken dat bij een online bestelling het item in de dichtsbijzijnde store zoekt. Hierdoor wordt de levertijd ingekort – dit Zara it-jurkje heb je dan bijvoorbeeld binnen de 24 uur aan huis – én verloopt het proces een stuk ecologischer. Het betekent immers dat er minder auto’s voor een lange afstand op de baan zijn (misschien ook wel dé manier om files op te lossen, minister Weyts?). Het systeem wordt nu al in zo’n 1000 winkels toegepast, verspreid over 24 landen (waaronder ook in Brussel!). Ohja, je pakje komt aan in een verpakking uit volledig recycleerbaar materiaal.
Verder wordt er in de ‘Zarawinkel van de Toekomst’ 20 procent minder energie gebruikt dan in een hun huidige winkels. Dat komt omdat ze gebruikmaken van bewegingssensoren, maar ook sensoren die vanop een afstand de temperatuur en het licht in de verschillende filialen kunnen regelen. Weetje: de ideale temperatuur in een winkel ligt tussen de 21 en 25 graden. Verder recycleren ze de tonnen plastic die gebruikt worden om kleding te beschermen hélemaal zelf.
Ook het interieur heeft een hart voor het milieu: de meubels werden gesneden uit duurzaam hout, aan de muren hangt een likje niet giftige verf en voor de vloeren werd gebruikt gemaakt van lokale marmer... Wie heeft er nòg een reden nodig om bij Zara te shoppen?
Meer over Zara
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier