H&M kondigt nieuwe designercollab aan met Belgisch ontwerper Glenn Martens
Van Lagerfeld tot Mugler: al twintig jaar nodigt modeketen H&M regelmatig grote designers uit om een capsulecollectie voor hun merk te ontwerpen. Voor 2025 staat er een nieuwe ronkende naam op de planning: voormalig brein achter Y/Project en huidig creatief directeur voor Diesel, Glenn Martens.
Toen de Zweedse modeketen H&M in 2004 voor het eerst een designercollab uitbracht met niemand minder dan Karl Lagerfeld, betekende dat het begin van een langlopende traditie. Naast eigen collecties, bedacht en ontworpen door hun eigen team van designers, biedt H&M sindsdien elk jaar een collectie aan in samenwerking met een bekende modeontwerper. Onder meer Stella McCartney, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli, Maison Martin Margiela, Balmain, Sonia Rykiel en Isabel Marant passeerden de revue.
Aan die indrukwekkende lijst werd vandaag dus nog een nieuwe ronkende naam toegevoegd: niemand minder dan Glenn Martens, de Belgisch ontwerper die al hoge toppen scheerde door zijn werk voor labels als Y/Project en Diesel, zal het creatieve brein achter de nieuwe capsulecollectie vormen. Dat kondigde Martens vandaag zelf aan op zijn Instagram-account. Het nieuws werd intussen ook door H&M bevestigd tijdens BoF VOICES 2024, een jaarlijkse conferentie georganiseerd door Business of Fashion (BoF), waarin leiders uit de mode-, technologie- en zakenwereld samenkomen om belangrijke onderwerpen als duurzaamheid en trends binnen de modewereld te bespreken.
Hoewel de naam Glenn Martens misschien niet bij iedereen een even luid belletje zal doen rinkelen als die van Stella McCartney of Isabel Marant, slaan modeliefhebbers bij het horen van het fortuinlijke nieuws vermoedelijk toch instant aan het watertanden. Binnen modekringen staat Martens immers bekend om zijn vooruitstrevende en avant-gardistisch geïnspireerde ontwerpen. Tijdens zijn studie aan de prestigieuze Antwerpse modeacademie al wist Martens zich te onderscheiden van het gros door een experimentele en gedurfde benadering van mode. Na zijn studies ging hij enkele jaren aan de slag bij Jean Paul Gaultier, waar hij als junior designer werkte. In 2012 richtte hij zijn eigen label op, dat internationaal al snel werd opgemerkt door zijn unieke visie op mode en zijn oog voor detail.
Avant-garde en provocatie
Martens’ echte doorbraak kwam er echter pas bij het Parijse label Y/Project, waar hij in 2013 creatief directeur werd. Onder zijn leiding transformeerde Y/Project van een merk dat voornamelijk bekendstond om zijn streetwear naar een volwaardig high-fashionlabel dat naam en faam maakte om z’n speelse en licht provocatieve ontwerpen. Onconventionele vormen, een spel met laagjes en textuur en een deconstructivistische aanpak van kleding, groeiden door de jaren heen uit tot het handelsmerk van Martens. In 2020 werd de Belgische designer voor het eerst gevraagd om een gastcollectie voor Diesel te ontwerpen. Niet lang daarna werd hij aangesteld als creatief directeur van het Italiaanse modehuis, en dat is hij nog steeds.
Een paar maanden geleden staakte Martens wel zijn werkzaamheden als creatief directeur bij Y/Project, waardoor er vermoedelijk wat extra tijd vrijkwam om nieuwe projecten aan te gaan. Eentje daarvan is dus een samenwerking met high street-keten H&M. De exclusieve capsulecollectie van Martens’ hand zal in 2025 bij de Zweedse modegigant in de rekken hangen. Hoe Martens zijn duurzame ‘slow fashion’-visie zal laten rijmen met die van H&M, blijft nog wel de vraag. Wat er ook van zij: wij kijken alvast reikhalzend uit naar een betaalbare collectie vol avant-gardistische en gewaagde high fashion-silhouetten.
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier