Gert Voorjans, interieurontwerper: “Ik wil dat je naar een bepaald universum wordt getransporteerd als je binnenstapt”

Gert Voorjans (62) verovert vanuit Antwerpen de wereld als interieurontwerper. Hij werkte meer dan dertig jaar samen met Dries Van Noten en is verantwoordelijk voor de unieke interieurs van zijn boetieks, van Parijs tot Tokio. 

“Ik ontwerp niet volgens de goede smaak. Wat is dat immers, goede smaak? Vroeger betekende het een tailleur en een handtas van Dior of Chanel, maar nu? Ik zeg altijd: elke stewardess is goed gekleed, maar boring as hell. (lacht) Wat ik doe, is persoonlijk. Je kunt het vergelijken met styling. Wat bij de één past, past niet per se bij de ander. Mijn samenwerking met Dries Van Noten is ontstaan uit vriendschap en gegroeid van niets naar iets wat somptueus is. De eerste winkels waren zeer eenvoudig. Het product stond toen op de voorgrond, al voegden we wel steeds een huiselijk element toe, zoals een oud bureau of een opvallend object. Langzaamaan zijn we geëvolueerd in de richting van een Parijs appartement compleet met meubels en gordijnen, zoals de boetiek op de Quai Malaquais. Dat concept is ondertussen al vaak gekopieerd.”

“Zelf hou ik niet van lookalikes en would-be’s. In Japan wilden ze ooit dat we het Modepaleis (de boetiek van Dries Van Noten in Antwerpen, red.) zouden nabouwen. Ik zei: ‘Ik wil alles doen, maar dat niet.’ In Japan moet je de lokale context en het DNA respecteren: minimalisme, puurheid, de architectuur van Tadao Ando. Daar kun je dan een Antwerps accent aan toevoegen, zoals een renaissanceschilderij. Zo krijg je een dialoog en een vorm van storytelling. Maar een fake Modepaleis? Nee. Pas op, als je in Azië twintig shop-in-shops moet ontwerpen, dan is herkenbaarheid belangrijk. Net zoals het pistachegroen van Prada hebben we op een gegeven moment gekozen voor gele gordijnen als signatuur. Het draait om de details, van het huisparfum tot de bloemen die op tafel staan – met korte steel, alsof ze net geplukt zijn. Ik wil dat je naar een bepaald universum getransporteerd wordt als je binnenstapt. Anders heeft een fysieke winkel in digitale tijden haast geen bestaansreden meer.”

Gert Voorjans

“Een interieur ontwerpen gaat over meer dan stoffen en materialen kiezen. Je moet ook mensenkennis hebben. Dries en ik hoeven bijna niets te zeggen. We begrijpen elkaar. Na dertig jaar is het echter tijd voor iets nieuws. Hij heeft een stap teruggezet als ontwerper, maar ik ga niet op pensioen. Al wil ik mijn team wel meer naar voren schuiven. Daarom staat er nu ‘GV’ in plaats van ‘Gert Voorjans’ op mijn etalage. Mijn naam kunnen ze toch nergens uitspreken. (lacht) Momenteel leggen we de laatste hand aan een gloednieuw hotel voor Shangri-La in Hangzhou, China. Zelfs bij zo’n groot project heb ik maar één ding voor ogen: dat er een ziel in zit. Daarnaast lanceren we een stoffencollectie voor Jim Thompson en een tapijtencollectie samen met Carpet Society, voorheen Codimat. De schoonste dingen zijn voor mij trouvailles, maar dankzij dit soort collecties kunnen mensen toch een stukje van mij in huis halen. Ik geloof in vernieuwing. Je kunt nostalgisch terugblikken op het verleden, maar ik wil dat mijn werk binnen vijftien jaar nog relevant is.”

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content