Elisabetta Franchi: “Veel jonge mensen hebben niet het doorzettingsvermogen om het te maken in de modewereld.”

Kristin Stoffels

Elisabetta Franchi is een vurige Italiaanse die zegt waar het op staat. Moderedactrice Kristin Stoffels mocht haar interviewen over de harde modewereld, haar strijd tegen dierenleed en haar nieuwste ambassadeur, Mevrouw Cristiano Ronaldo.

Wat vind jij van die sobere, fluisterluxetrend?  

“Ik hou van de minimale stijl en kleed me vaak best sober. Ik heb de rode loper looks, maar ook de simpele stuks. Als we de data van verkoop bekijken zien we dat we twee soorten klanten hebben. De vrouwen die komen voor de lange feestjurken en de vrouwen die komen voor een zwarte broek en t-shirts. Ik vind vooral dat je als merk trouw moet blijven aan je DNA. Ik zie vaak merken die een vrouw eerst vrouwelijk maken en het volgende seizoen is de collectie androgeen en oversized. Ze gaan van de ene trend naar de andere. Ik ben altijd heel consequent: ik maak sensuele, vrouwelijke kleding, dat kan minimalistisch zijn of juist heel uitbundig.” 

Wat betekent luxe voor jou?  

“Voor Elisabetta Franchi is luxe geen exclusiviteit, maar net inclusiviteit. Ik heb altijd gedacht dat de droom om een prinsessenjurk te kunnen dragen en je als een prinses te voelen iets moet zijn waar iedereen toegang tot heeft. Bovendien is die keuze van ons in het mid-luxesegment te positioneren zeer lonend geweest. De tijden zijn voorbij dat mensen jurk van 10k kopen en hem de volgende dag niet meer dragen omdat je ze al eens op social media hebt gepost. Ik zie steeds meer vrouwen – ook in het hogere segment – grijpen naar meer betaalbare feestkledij.”  

Passie is de brandstof van ons lichaam, vastberadenheid is de sleutel tot succes

Is dat het geheim van jouw succes?  

“Ik zeg altijd: Passie en vastberadenheid, dat zijn de twee dingen die je nodig hebt om te overleven in de mode. Ik zeg dat ook altijd tegen mijn personeel: je hebt passie nodig. Als je het niet leuk vindt, verander dan van baan. Passie is de brandstof van ons lichaam, vastberadenheid is de sleutel tot succes. Ik word vaak aangesproken door jonge ondernemers die zeggen dat ze de passie hebben, maar ze raken gedesillusioneerd door hoe moeilijk het is om het werk te doen. Bij de eerste bocht haken ze af. Veel jonge mensen hebben niet het nodige doorzettingsvermogen.”  

Wat vind je zelf het moeilijkste aan je job?  

“Ik vind het lastig dat mensen denken dat het een oppervlakkige baan is. Mensen zien de luxe, maar beseffen niet dat mijn day-to-day vooral heel hard werken is. Ik zou die bubbel van de dromerige modewereld graag doorprikken. Achter de schermen is het vooral knallen met veel toewijding.”  

Wat vind je het leukste aan je werk? 

“Het creatieve proces geeft me zuurstof. Ik ben vandaag nog te veel bezig met de cijfers en ik hoop dat ik in de toekomst minder over getallen moet praten en meer achter mijn tekentafel kan zitten. De afgelopen jaren waren intens als ondernemer. Er veranderde veel op menselijk vlak. Door corona heb ik beseft dat er situaties zijn die de mens niet kan beheersen en dat heeft me angstiger gemaakt.”  

Jonge mensen kijken met bewondering naar de fashion scene, het is onze verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven, duurzamer en inclusiever te worden

Hoe zie jij de modewereld de komende jaren evolueren?  

“Wel, de modewereld heeft een grote verantwoordelijkheid. Dat wordt vaak onderschat. Al mijn producten zijn animal free sinds 2013: ik gebruik geen angora, geen ganzenveren of bont. Vele andere merken wilden er toen niet van horen. Vandaag, 10 jaar later, weert bijna ieder modelabel bont. Ik ben heel blij met die evolutie want dieren kunnen zich niet verdedigen. Jonge mensen kijken met bewondering naar de fashion scene, het is onze verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven, duurzamer en inclusiever te worden.”  

Waarom ligt dierenleed je zo na aan het hart?  

“In sommige landen worden dieren nog steeds gezien als een object dat mishandeld mag worden. Ze kunnen zichzelf niet verdedigen en daarom wil ik hen een stem geven. We steunen daarom geregeld dierenhulporganisaties.”  

Georgina Rodriguez – Mevrouw Cristiano Ronaldo – is uw eerste internationale gezicht. Waarom heb je haar gekozen?  

“Allereerst omdat ze al jaren klant is. Ik ben van mening dat de persoon die mijn merk vertegenwoordigt zelf écht fan moet zijn, in plaats van dat ze de kleren enkel draagt omdat ze ervoor betaald wordt. Georgina is naast vrouw van, vooral een hardwerkende moeder. Er bestaat ook de misconceptie dat Elisabetta Franchi enkel voor slanke vrouwen is, maar ik verkoop heel veel jurken aan curvy vrouwen, met Georgina als ambassadeur wil ik dat extra in de verf zetten.”  

Meer mode

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content