Duurzame doeners: in gesprek met modemerk Xandres en sneakerlabel Komrads over hun unieke samenwerking

Annelore De Donder

Om het #consubeteren voor je te vergemakkelijken, stellen we je elke maand voor aan duurzame, Belgische ondernemers die je een ecologisch alternatief aanbieden. Deze maand: de ecologische sneakers van Xandres en Komrads, die vanaf 9 september verkrijgbaar zijn in de winkels van Xandres (in Gent, Antwerpen, Knokke en Nieuwpoort) en online op xandres.com.

Modemerk Xandres bestaat al sinds de jaren zestig, sneakerlabel Komrads komt pas sinds enkele jaren piepen. Vandaag treffen deze Belgische ondernemers elkaar op het snijpunt dat duurzaamheid heet; de wezenlijke focus van bij het begin voor Komrads, een nieuw bewustzijn voor Xandres. Met hun samenwerking, een ecologische sneaker met Xandres-look-and-feel, willen ze elkaar versterken. Xandres-sustainability manager Jasmien Wynants en de vrouw achter Komrads Greet Goegebuer over hun milieuvriendelijke kruisbestuiving.

Greet (rechts) en Jasmien (links) vonden elkaar in de sneaker-collab. 

Hoe is het idee voor Xandres-collabs als deze ontstaan?

Jasmien: “Xandres is geen ecomerk, maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen proberen om het beter te doen en stap voor stap zo duurzaam mogelijk te worden. Daarvoor hebben we een plan uitgewerkt voor de komende jaren. Daaronder valt ook het Xandres LAB, wat enerzijds staat voor experimenteren in het labo (zo werken ze mee aan het Europese project SCIRT, waarvoor achttien partners onderzoek doen naar textiel-naar textielrecyclage, red.), en anderzijds voor de collabs die we aangaan. We geloven dat we veel kunnen leren van merken die veel verder staan op gebied van duurzaamheid en circulaire economie. Omgekeerd hopen wij ook merken een boost te kunnen geven met het platform dat wij hebben. We zien het als een wisselwerking.”

En zo zijn jullie bij groene pionier Komrads terechtgekomen…

Jasmien: “Wij zijn eerst op eigen bodem gaan zoeken. In België is Komrads echt een pionier. Greet en Mark (Vandevelde, red.) hebben Komrads als ‘purpose driven brand’ vanuit de juiste waarden gestart.”

Greet: “De Sovjets hadden destijds een tegenhanger van de Converse-sneaker. Mijn man botste erop toen hij voor zijn voormalige reclamebureau op zoek ging naar een iconische zwart-witsneaker. De productie van die Sovjet-sneakers zou stopgezet worden in 2009, dat vonden wij zonde. Al waren we wel in shock hoe vervuilend de productie en de fashionindustrie in het algemeen bleken te zijn. We wilden graag verder met het Komrads verhaal, maar niet zonder eerst tabula rasa te maken. We hebben de sneaker toen helemaal herdacht in termen van duurzaamheid. In 2019 is hij via crowdfunding gelanceerd, wat een groot succes werd. We wisten: hier willen we mee verder.”

En nog wat later kwam Xandres aankloppen.

Greet: “Ja, dat vonden we heel fijn. Enerzijds omdat het ook een Belgisch merk is en anderzijds omdat zij een volledig andere doelgroep hebben. Dat maakte het interessant, want we willen bij Komrads niet louter een product verkopen. We willen ook mensen bewustmaken van duurzame alternatieven.”

Jasmien: “Komrads heeft inderdaad een jongere en activistische doelgroep die koopt omwille van dat duurzame verhaal. Ik ga niet zeggen dat dat voor onze klanten niet belangrijk is, maar het is niet de voornaamste reden om Xandres-kledij te kopen. Door deze collab kan Komrads buiten die activistische doelgroep treden en de klassiekere modeconsument bereiken.”

Greet: “Om inderdaad niet enkel de eco-warriors te bereiken, hebben we ook gekozen voor een toegankelijk design, binnen dezelfde prijsklasse als pakweg Nike. Net als de andere Komrads is deze sneaker een duurzaam alternatief, in Portugal gemaakt, van gerecycleerd rubber en appelleer. Het binnenwerk en de veters bestaan uit gerecycleerd katoen.” Om die duurzaamheid ook onafhankelijk te kunnen bewijzen, zijn we in zee gegaan met BCOME voor een audit die alle processen lokaliseert, meet en evalueert tijdens de productie van onze sneakers. Zij geven punten op people, planet, circularity en transparency en daar  scoren we echt goed op.”

Duurzaam zijn ze dus zeker. Waar zit de Xandres-signatuur in verwerkt?

Jasmien: “De kleur is geënt op de Xandres-collectie en er zitten ook speciale stiksels in, met de herkenbare Xandres-X.”

Zijn er dankzij deze samenwerking inzichten of technieken rond duurzaamheid die je meeneemt naar andere processen binnen Xandres?

Jasmien: “Het gaat vooral over de ontwerpfilosofie en het gebruik van gerecycleerde grondstoffen. Ik kan de designers wel vertellen over innovatieve materialen als maïsleer, maar het wordt veel concreter als het leeft, als je het zelf kunt voelen en gebruiken. Dat geeft inspiratie om ermee aan de slag te gaan.”

Greet: “Het is een proces dat wij zelf ook hebben moeten doormaken. We hebben het allemaal onderzocht: cactusleer, champignonleer, mangoleer…”

Jasmien: “Ananasleer is er ook...”

Een hele fruitmand!

Greet: (lacht) “Ananasleer en cactusleer beginnen redelijk courant te worden, maar worden geproduceerd in Zuid-Amerika. Wij willen al onze materialen zo dicht mogelijk bij de maakfabriek hebben om ook de impact van transport te kunnen beperken; vandaar onze keuze voor het Europese appelleer.”

Hoe ben je zo milieubewust geworden, Greet?

Greet: “We zijn een nieuw samengesteld gezin met vier kinderen. Dan neem je wel wat stappen om duurzamer te leven: minder plastic, vaker de trein nemen… Het moment dat we ons in die vervuilende mode-industrie zijn gaan verdiepen, viel samen met onze oudste kinderen die gingen ‘Brossen voor de Bossen’. Zij confronteerden ons met hoe onze generatie met de planeet was omgegaan. Toen beseften we dat we een verschil wilden maken.”

Jasmien, jij bent sustainability manager bij Xandres. Dat word je niet zomaar…

Jasmien: “Ik werkte hiervoor bij Flanders DC. Daar begeleidde ik modebedrijven bij het implementeren van duurzaam ondernemen. Xandres vroeg me om dat voor hen diepgaand te doen. Dat wilde ik graag, omdat hun ambitie authentiek is. Het werd niet gestuurd op vraag van de doelgroep en de grote kosten van zo’n transitie vormen geen al te grote drempel.” Ik ben ook mijn job geworden, omdat ik het niet kan loslaten. Zo ben ik milieuwetenschappen gaan bijstuderen. En dat wij geen kinderen hebben, heeft daar ook deels mee te maken. Al ben ik niet heiliger dan de paus. Ik eet af en toe vlees en ik heb het vliegtuig naar New York genomen voor een citytrip. Ik lééf nu eenmaal.”

Greet: “Maar dat is ook het mooie. Zo voelde ik ook dat Jasmien er op de juiste manier inzat. Wij willen zelf niet met het vingertje wijzen of belerend overkomen. Wij willen mensen gewoon in beweging brengen, hen kleine stapjes laten nemen. En dan komen we er wel.”

Tekst: Annelore De Donder. Beelden: Charlotte Van Noten

Lees ook:

 

Primeur: zo zal de nieuwste Mugler x H&M-collectie eruit zien
Video: In gesprek met Caroline Vercauteren van plantbased foodlabel BonMush
Video: achter de schermen bij atelier Nauwau: ‘Iemand kunnen helpen rouwen, geeft zoveel voldoening’
Achter de schermen bij urban vertical farm PLNT: ‘Dat er niets boven zon of regen kan, is een psychologische kwestie’
Duurzame doeners: In gesprek met Adeline en Léandre van Atelier Constant-Berger
Video: Behind the scenes bij Sam De Bruyn van Skolto, een webshop voor duurzame reisspullen
Shop slim: 11 x niet-te-missen stuks voor een eindeloze zomergarderobe
Video: Grafische vormgevers Tille en Linde geven papieroverschot een duurzamer leven
Video: behind the scenes bij Anke & Isabel van beautylabel CÎME
Duurzame doeners: In gesprek met Emma Everard van Kazidomi
Video: duurzaam breigoedlabel Leselles ontwerpt met woloverschotten
Video: Behind the scenes bij de duurzame doeners van Juna Fae
Magische mode: droom weg bij dé must-haves voor de zomer van 2021
VIDEODAGBOEK: Tiany test de innovatieve Sisleÿa L’Intégral Anti-Âge La Cure
Maakt een serum onder je moisturizer het verschil? Wij vroegen het aan een expert
Van 's morgens tot 's avonds: zo lang blijft de Double Wear van Estée Lauder effectief zitten