Dries Van Noten stopt als creatief directeur van zijn modelabel: “Tijd voor een nieuwe generatie”
Na bijna vier decennia aan de top van het modefirmament laat Belgisch ontwerper Dries Van Noten (65) weten dat hij stopt als creatief directeur van zijn label. Nog tot en met juni zal hij de hand leggen aan zijn laatste collectie. Wie de opvolger van Van Noten wordt, is nog niet bekend.
Het einde van een tijdperk, zo kan je de aankondiging waarmee Dries Van Noten vandaag naar buiten kwam wel noemen. Na bijna vier decennia als creatief directeur aan het hoofd van z’n eigen modelabel, stopt de Belgische modeontwerper ermee. Zijn mannencollectie voor de lente van 2025, die gepland staat tijdens de modeweek van Parijs, zal zijn laatste worden. Het label Dries Van Noten blijft wel nog voortbestaan.
Dries Van Noten is een van Belgiës meest gerenommeerde en internationaal geroemde modeontwerpers ooit. Hij raakte, samen met andere ronkende namen als Walter Van Beirendonck en Ann Demeulemeester, in de jaren tachtig bekend als lid van de Antwerpse Zes, een groep avant-garde ontwerpers die in die tijd internationaal de aandacht trok met hun vernieuwende en uitgesproken ontwerpen.
Dries Van Noten staat bekend om zijn gebruik van innovatieve stoffen, complexe prints en voor het eclectisch mixen van stijlen. Inspiratie voor zijn collecties haalt hij niet zelden uit andere culturen en uit grote stijlperiodes uit de kunstgeschiedenis. Zijn ontwerpen worden zowel geprezen om hun artistieke diepgang, als om hun toegankelijkheid en draagbaarheid. Die combinatie leverde hem door de jaren heen een unieke positie binnen de modewereld op. Een positie die dus nu abrupt aan een eind lijkt te komen.
Wie de de creatieve opvolger aan het hoofd van het label Dries Van Noten wordt, is nog niet bekend. Maar één ding is zeker: het zullen grote schoenen om vullen zijn.
In een interview met internationaal modemagazine Women’s Wear Daily zei Van Noten daar zelf het volgende over: “Op het juiste moment zullen we de ontwerper bekendmaken die het verhaal zal voortzetten. Ik bereid me al een tijdje voor op dit moment en ik voel dat het tijd is om ruimte te laten voor een nieuwe generatie talenten die haar visie op het merk kan geven.”
Fakkel voor nieuw talent
In een open brief bedankt Van Noten dan weer zijn entourage bij DVN en alle mensen die hem onderweg geholpen hebben om ooit zo ver te geraken: “In de vroege jaren 80 begon ik als jonge knaap in Antwerpen met de droom om ooit een stem te hebben in de mode. Het begin van een reis die me langs Londen, Parijs en ‘beyond’ bracht. Met de hulp van talloze steunende mensen onderweg, werd die droom uiteindelijk werkelijkheid.”
Naast de mensen bij Puig – de Spaanse groep waaraan hij in 2018 al het meerderheidsaandeel van zijn label verkocht en dat ook andere modelabels als Nina Ricci, Jean Paul Gaultier en Paco Rabanne huisvest – bedankt Van Noten ook zijn studio team, al zijn leveranciers, producenten en textielfabrikanten: “Ik voel zoveel dankbaarheid voor iedereen die heeft meegewerkt aan het label DVN. Al die tijd – 38 jaar om precies te zijn – gaven jullie mij de energie om vier collecties per jaar te ontwerpen, om shows neer te zetten en winkels te openen, kortom: om van Dries Van Noten het succes te maken, dat het vandaag geworden is.”
Tot slot bedankt de ontwerper ook nog al zijn fans en liefhebbers van het label: “Onze kleding in de buitenwereld zien, en merken dat die een plaats in jullie leven heeft veroverd, heeft mij met buitengewoon veel voldoening vervuld. Eén ding weet ik dan ook zeker: de toekomst van DVN ziet er rooskleurig uit.”
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier