Dress like a Dane: de merken, de meisjes én de regels die je moet volgen
De modescene in Denemarken – en dan in Kopenhagen in het bijzonder – is booming business. Deense merken nemen het stilaan over van de Franse en de Italiaanse; Copenhagen Fashion Week heeft intussen de cultstatus bereikt en de Deense modebloggers zijn de mooiste – en leukste – van allemaal. Hoog tijd voor een lesje dress like a Dane dus. Dit zijn ze allemaal: de merken, de meisjes én de regels die je moet volgen. Succes gegarandeerd.
Het ABC van de Deense mode
A = ArtFusion
Duurzame mode is on the rise, en uiteraard merk je dat het eerst in Scandinavië. Het Deense label ArtFusion werd opgericht door kunstenares Louise Autrup Vinkel – in haar designs mengt ze mode met kunst, vandaar ook de naam. De collectie bevat alles, van jurken tot jeans en van jumpsuits tot blouses; alles duurzaam en slow.
B = By Malene Birger, Baum und Pferdgarten & Bruuns Bazaar.
By Malene Birger is een van de eerste Deense labels die internationaal doorbraken, met kleren die minder op trends en meer op stijl focussen. Vandaag wordt het merk verkocht in meer dan 1000 winkels in 42 landen – in de huidige collectie vallen vooral de jurken op, met pofmouwen, brokaat en tule.
Bruuns Bazaar was het eerste Deense merk dat showde tijdens de Parijse modeweek, in 1999. Vandaag is het label voor zowel mannen als vrouwen een vaste waarde in de Scandinavische kleerkast: veel basics, ingetogen kleuren en relaxte coupes.
De hipste vogel in de klas is Baum und Pferdgarten, opgericht door Rikke Baumgarten en Helle Hestehave. Ze ontwerpen vrolijke kleren, met gedurfde printmixes, luxueuze stoffen en een romantische insteek. Doorgaans een van dé shows tijdens Copenhagen Fashion Week.
C = Collect 23 en Cecilie Bahnsen
Cecilie Bahnsen is even beeldschoon als duur – het label met de pofjurken is een heuse hype in Kopenhagen; het Deense topmodel Caroline Brasch Nielsen droeg Bahnsen op haar huwelijk. Collect 23 is de vintageshop van een ánder model, Julie Blichfeld. De Deense Julie verkoopt veel designer vintage, gemixt met bijzondere accessoires en eighties showstoppers.
D = DAY Birger Mikkelsen & (Di)vision
Oprichter Keld Mikkelsen raakte in de ban van mode tijdens zijn reizen door Hong Kong en India: hij was zó onder de indruk van het vakmanschap, de prints en het borduurwerk, dat hij zoiets ook in Denemarken wilde lanceren. De rest is geschiedenis.
De collecties van Division zijn voor de helft gemaakt van gerecycleerd materiaal. Alweer een argument dat duurzaam mooi kan zijn.
E = Envii, Ella Karberg & Emili Sindlev
Jong, sportief, lekker betaalbaar en een hit op Zalando: Envii maakt draagbare, everyday outfits met een sportieve toets.
Nood aan 90s vibes en content over eindeloze zomerdagen? Dan is Ella Karberg Simonsen hét profiel dat je wil volgen. De kleine blondine weet keer op keer te verrassen met originele posts en vintage outfits die je zo in je winkelmandje wil plaatsen.
Sex and The City in Kopenhagen? Als de Deense Carrie Bradshaw doet Emili Sindev hoofden draaien met haar extravagante stijl. Kleur, fun en high fashion: alles wat we nodig hebben voor een speelse zomer.
F = Ficus Folium
In Kopenhagen zit een geweldige boetiek, Lubarol. Bekend om z’n prints en accessoires, maar toch vooral omwille van het huis-beautymerk, Ficus Folium. De lijn is klein maar krachtig, met natuurlijke lipbalsem, handcrème en zeep.
G = Ganni
Het merk hoeft intussen geen introductie meer: Ganni verovert stilaan de wereld, met z’n cowboylaarzen, ruffled printjurken, oversized blouses en pastelkleurtjes. Het helpt dat de kleren zéér (Insta)grammable zijn – dat maakt de influencers fan, en zo volgt de rest van de wereld.
H = Henrik Vibskov & Hvisk
Vibskov studeerde aan de gerenommeerde Central Saint Martins modeschool in Londen en lanceerde na zijn afstuderen zijn eigen collectie in Denemarken. Zijn usp? Hoogst onconventionele outfits, die tóch makkelijk draagbaar zijn.
Vandaag niet meer weg te denken op Instagram: het creatieve en vegan tassenmerk Hvisk. Naast betaalbare it-bags, werken ze soms ook samen met kunstenaars.
I = InWear en Isabella Thordsen
In België is InWear een beetje over z’n hoogtepunt heen, in Denemarken zeer zeker niet. Het label maakt draagbare, tijdloze kleding aan zachte prijzen – zeer goed van kwaliteit en coupe zijn de jassen; sowieso een fort van de Denen.
Een van de populairste influencers uit Denemarken is Isabella Thordsen. Ze blogt over reizen, mode, fotografie en all things hygge. Volg haar via isabellathordsen.com.
J = Just Female & Jeanette Madsen
Veel jurken, goeie prijzen en flink beïnvloed door de Scandinavische streetscene: Just Female is een merk dat vaak wordt vergeten, en dat is zonde.
Jeanette Madsen is creatief directeur en co-founder van het populaire Rotate Birger Christensen. Het model is niet meer weg te denken uit de Deense fashion scene en op modeweken steelt ze de show met haar coole streetstyle.
K = Karmameju
Dit stijlvolle beautylabel werd in 1999 opgericht door ex-model Mette Skjaerbaek, met een focus op ecologie. Het organische Karmameju is vooral populair omwille van de dry brushes – een hype in Kopenhagen. Je scrubt de huid met een houten borstel met natuurlijk haar, voor extra glow en doorbloeding.
L = Libertine Libertine
De naam zegt het al: bij dit label draait het om vrijheid. Drie vrienden startten Libertine Libertine in Kopenhagen, nu tien jaar geleden, vanuit een onvrede met de toenmalige mannenmode. Verwacht hipsterhoedjes, strepenhemdjes, chino’s en meer – elke keer met een hoekje af.
M = Mads Norgaard, Moss Copenhagen & Munthe
‘The King of Stripes’, zo wordt hij in Denemarken genoemd. Mads Norgaard gelooft in slow fashion, en in minder en beter. Zijn legendarische strepentruitjes zijn daar een goed voorbeeld van.
Veel prints, leren jassen, enkellaarsjes en zwart-beige combo’s: Moss Copenhagen is verrassend Frans voor een Deens label. And we like it.
Niks zegt meer Scandinavië, dan het Deense merk Munthe. Met hun kenmerkende coole en casual stijl, wisten ze al snel bekendheid te werven. Bovendien zijn ze nog eens duurzaam ook.
N = Nuori
Nuori is organisch en kleinschalig: elke tien tot twaalf weken worden er nieuwe crèmes gemaakt van verse oogst, en daarna is het op. Vooralsnog alleen skincare.
O = Overfrakke
Het Deense woord voor jas is overfrakke. Vinden wij grappig – maar het is ook het populairste mode-item in Denemarken; niet toevallig omdat het daar gewoon doorgaans koud is. Terwijl wíj vaak behoudsgezind zijn als het op jassen aankomt – beige, zwart en bruin – gaan de Denen all out: een jas is daar een heus fashion item.
P = Pernille Teisbaek
Ze is vijfendertig, bloedmooi, en de bekendste Deense influencer. Pernille houdt van het minimalisme van de Olsen-twins, van Old Céline en Bottega Veneta – en ze draagt zeer vaak Deense labels. Haar favorieten? Juwelenmerk Sophie Bille Brahe, modelabel Samsøe & Samsøe en Ganni.
R = Rabens Saloner, Rains & Rotate Birger Christensen
Tie dye never goes out of style: dat is wat Rabens Saloner bewijst. Het merkt maakt en verft de kledingstukken met de hand via traditionele methoden, zodat de kledingstukken stuk voor stuk uniek zijn.
Een merk ‘voor de regen’: dat wíj Belgen daar niet opgekomen zijn! Maar dus: Rains maakt regenjassen waarin je gezien wilt worden – en afgeleiden ervan. Een topper.
Rotate BC is de collab van Deens label Birger Christensen met stylisten slash influencers Jeanette Madsen en Thora Valdimars. Rotate specialiseert in mini-jurken – opvallend en vooral níét minimalistisch. Maar wel zeer mooi.
S = Samsøe & Samsøe, Sand, Sissel Edelbo, Sophie Bille Brahe, Saks Potts & Silfen
Samsøe & Samsøe is aan een mars op België bezig – met shops in Brussel en Antwerpen. Denk 100% Scandi, met coole basics, verrassende prints, prachtig breigoed en – jawel hoor – de allermooiste jassen.
Sand is übervrouwelijk, met strikblouses in rokken, tweedjasjes en veel kleur. Dit seizoen ook wel wat pythonprint: zeer geslaagd.
Een welkome samenwerking tussen Denemarken en India. Met veel gevoel voor print, weet het etnische Sissel Edelbo telkens weer te bekoren. De losse jurken en kimono’s zijn een must in ieders kleerkast tijdens een hittegolf of voor de festivals.
Een hype in Kopenhagen zijn de juwelen van Sophie Bille Brahe – en wij snappen helemaal waarom. Veel parels, drop-earrings en prachtige kettingen.
En dan de meest controversiële uit de lijst: Saks Potts is een bontmerk. Voor je gaat gillen: lees even de disclaimer op de website – bont is helemaal niet zo vreselijk als vaak wordt gedacht. Controversieel, we zeiden het al. Lees ook: Bont – to wear or not to wear? Onze redactie gaat in discussie
Wel vollédig ecologisch verantwoord, is het Deense tassenmerk Silfen. Schattige, kleurrijke tasjes in acryl, wat wil je nog meer? Ideaal voor een namiddag struinen door de stad.
T= Thora Valdimars
Thora was styliste bij Costume Magazine; de Deense Feeling, zo u wilt. Ze is verslaafd aan zonnebrillen en houdt van feelgood fashion: kleur, vrolijke prints, uitbundige coupes en een hakje hier en daar. Ze tekent samen met vriendin Jeanette de collecties van Rotate – zie hoger.
U = uanselig
De Denen houden van fel, van kleur, van prints – maar tegelijk van bescheiden en ingetogen. Uanselig is het woord: modest, bij ons. Verwerk het in je garderobe voor de juiste balans.
V = V-hals
Als je wilt meedoen met de laagjestrend, shop dan een keer zoals de Kopenhaagse it-crowd en scoor een V-halsjurk. Draag er een rolkraagtrui onder, hoge laarzen erbij et voilà: klaar.
W = Wood Wood
De oprichters van Wood Wood groeiden op met graffiti en straatcultuur, in de jaren negentig. Dat vóél je in het merk – een mix van high-end, sport, streetstyle en urban invloeden. Het merk is zeer populair bij jongeren.
Shop je eigen Deense garderobe hier bij elkaar:
Vintage jurk met verticale strepen in roze
Vegan tasje
Oversized jas
Gestreepte blazer
Shiny groene shopper
Shirt dress
Gewatteerde jas
Kimono
Kaki enkellaarsjes
Geboorte van Venus-oorbellen met parel
Ecru cardigan
Kostuumbroek
Meer lezen over mode:
- Trend-alert: deze sportieve sweater maakt zijn comeback
- De uitslag is bekend: dit zijn de jassen-trends voor najaar ’22
- Deze modekleur combineert prachtig. Heb jij hem al in je kast hangen?
Tekst: Els Keymeulen & Sam Vandenbosch. Openingsbeeld: IMaxTree