Diane Von Fürstenberg: “Ik wou een mannenleven leiden in een vrouwenlichaam”

De Belgisch-Amerikaanse modeontwerper Diane von Fürstenberg en online retailmerk Zalando lanceerden een nieuwe campagne ter ere van hun exclusieve samenwerking. Het retailbedrijf is zo de enige die het merk verkoopt bij een Europees publiek. Vorig jaar mocht DvF’s iconische wrap dress uit de jaren zeventig 50 kaarsjes uitblazen. De jurk boostte haar carrière als modeontwerpster en maakte van haar een waar feministisch icoon. “De wrap dress heeft míj́ gemaakt – het heeft mijn leven veranderd.”

De geest van de jaren ‘70

Diane Von Fürstenberg

De wikkeljurk werd gelanceerd in 1974 en was meteen een hit: praktisch, comfortabel en flatterend voor alle lichaamstypes. Het werd een symbool voor de bevrijding van de vrouw uit het keurslijf van het patriarchaat. Fighthing the patriarchy and looking good while doing it? Diane von Fürstenberg wist de geest van de jaren zeventig te vangen in één kledingstuk.

“De jaren zeventig waren een ongelooflijk decennium. We dachten dat we alles hadden uitgevonden. Ik kwam toe in New York, en mensen liepen naakt op Broadway. New York was goedkoop, en omdat het goedkoop was, was er veel kunst. Alles was mogelijk. Er waren overal kunstenaars, er gebeurde elke nacht wel iets – het was leuk.”

Haar impact op de modegeschiedenis oversteeg echter het momentum van de jaren zeventig: Madonna, Michelle Obama, Paris Hilton… Al decennialang dragen celebs de iconische wrap dress van Diane von Fürstenberg. Maar zij niet alleen: de jurk is er voornamelijk voor de gewone vrouw als handig en veelzijdig kledingstuk. Vrouwvriendelijke mode: revolutionair?

Jerry Hall in een DvF wrap dress op de catwalk in 1975. WWD//Getty Images

“Ja, ik heb inderdaad de wrap dress ontworpen. Maar eigenlijk heeft de wrap dress míj́ gemaakt – het heeft mijn leven veranderd. De stof is het belangrijkste omdat het vorm geeft aan je lichaam en comfortabel zit, wat je er goed doet uitzien en voelen.”

“De stof, de vorm, de print: dat is wat telt. Waarom het zo veel succes heeft gehad? Geen idee, maar om de twintig jaar herontdekken de twintigers de jurk. Ze vinden de jurk in de kleerkast van hun moeders of grootmoeders, en daardoor wordt het weer hip.”

“De eerste wikkeljurk startte als bovenstuk, geïnspireerd door wat ballerina’s over hun tutus dragen: in het Frans ‘cache-coeur’ genoemd, wat letterlijk vertaald ‘verberg het hart’ betekent. En dan werd het een jurk. In het Frans heet het ‘portefeuille’, en de jurk heeft effectief mijn portefeuille gevuld.”

De nieuwe vrouw

Diane Von Fürstenberg

In de documentaire Diane von Fürstenberg: Woman in Charge, wordt ze geïntroduceerd door David Letterman als “de vrouw die de jurk heruitvond”. Wij voegen daar aan toe: ‘de vrouw die de vrouw heruitvond’. Diane von Fürstenberg was namelijk één van de weinige vrouwen die in die tijd aan het hoofd van zo’n groot bedrijf stond.

“Ik kon een mannenleven leiden in een vrouwenlichaam, en dat is wat ik wou... maar daardoor werd ik een voorbeeld voor vrouwen”. Von Fürstenberg uit tot een feministisch icoon. Ze inspireert duizenden vrouwen met haar levensstijl en ontwerpen.

“Ik wist niet wat ik wou worden als ik groot was, maar ik wist welke soort vrouw ik wou zijn. Ik wou een vrouw zijn die de leiding neemt. En ik werd een leider, door dat jurkje, omdat het een jurk was die me zelfvertrouwen gaf. Ik heb mijn zelfvertrouwen met miljoenen vrouwen gedeeld.”

DvF x Zalando

Diane Von Fürstenberg

Vrouwenemancipatie is altijd een groot deel van DvF’s merkidentiteit gebleken, al was het niet altijd een vlotte rit. In 2020 ging het bedrijf bijna failliet door onder andere de coronacrisis. Het werd in handen gegeven van een Chinese retailer, maar sinds kort heeft DvF zelf weer controle over haar eigen merk. Innovatie is prioritair, en daar hoort in deze digital age ook online verkoop bij.

In die geest lanceerde het merk een campagne met Zalando, waardoor Diane von Fürstenbergs creaties nu ook via retail in Europa te verkrijgen zijn, en dat enkel en alleen bij Zalando (naast de fysieke DvF-winkels/-website). “Ik vond het belangrijk om digitale partners te vinden, om mijn verhaal en product te ondersteunen. Zalando is een fantastisch bedrijf dat nog maar 16 jaar oud is, maar het echt goed doet. Er is zo veel dat we samen kunnen bereiken.”

“Ik zie het niet als ‘veroveren’ – misschien is dat het verkeerde woord. Impact, dat is wat telt voor mij. Ik wil dat het merk mensen beroerd, hen beter maakt, en hen zelfvertrouwen geeft.”

Diane von Fürstenberg x Zalando, nu verkrijgbaar op zalando.be.

Meer mode

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content