Belgische labels over de impact van het coronavirus op de modewereld
Sinds het begin van de coronacrisis lijkt de modesector een grondige transformatie te ondergaan. Volgens velen zat zo’n reset er al langer aan te komen, maar door de impact van het virus werden ontwerpers, CEO’s en consumenten pas écht gedwongen tot nadenken. Hoe zal de modewereld er post-corona uitzien? Wij vroegen het aan vijf eigenaars van Belgische modelabels.
1. Anse van Gestel (Moon Games)
“Moon Games werd van bij de lancering op de proef gesteld: op de White-beurs in Milaan stelden we ons gloednieuwe label voor aan een internationaal publiek, vlak voor corona het land zou lamleggen. En we hadden een afspraak staan met twee van onze favoriete Belgische conceptstores, precíés op de dag dat België in lockdown ging. Kortom: onze opstartfase zal langer duren dan verhoopt, maar eigenlijk gun ik ons dat ook. Alles gebeurt met een reden: we hebben vervroegd onze e-commerce gelanceerd, geloven nóg meer in bewust kopen en dromen van een vernieuwd modelandschap waarbij labels samenwerken en krachten bundelen.”
2. Patrick Desrumaux (Xandres)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“Corona heeft ons bedrijf in het hart getroffen. Onze winkels moeten sluiten tijdens de piek van de zomerverkoop, dat kwam hard aan. Op de vraag ‘Wat nu?’ antwoorden wij ‘Vitesse vooruit!’. De periode heeft ons verplicht om nog meer omnichannel te denken. Om onze online verkoopkanalen naadloos af te stemmen op onze eigen winkels, maar ook op de multimerkenwinkels. Projecten zoals Winkelhier sporen klanten aan om lokaal te kopen, de eigen economie te steunen en dus voor elkaar te zorgen. En dat zullen we nodig hebben.
Wat de toekomst zal brengen, valt onmogelijk te voorspellen. Wij weten niet hoe de consument zich zal gedragen. Wel zijn we ervan overtuigd dat Xandres een sterk Belgisch merk is en dat we hier weliswaar gelouterd, maar sterker zullen uitkomen. De eerstvolgende test zal de lancering van onze najaarscollectie zijn. Een sterke collectie waarbij het designteam de perfecte kledingstukken creëerde voor een tijdloze, stijlvolle garderobe. We mixen en matchen verschillende texturen en duurzame, kwalitatieve stoffen tot een klassevolle look. Winterse knits, corduroy en velours contrasteren mooi met fluïde stoffen. Dat vleugje schoonheid én comfort lijkt meer dan ooit noodzakelijk in deze moeilijke tijden.”
3. Odile Jacobs
“Ik voel niet de behoefte om iedereen advies te geven, nu minder dan ooit. Ik plooi me terug op mezelf, om niet helemaal meegesleurd te worden in die stroom van meningen die nu overal opduiken. De boodschap, als er al één is, moet zijn dat mensen meer in hun hart moeten gaan kijken; vertrouw op je instinct, op je gevoel. Alleen jíjzelf kunt het verschil maken.”
4. Edouard Vermeulen (Natan)
“Wij proberen het vertrouwen te versterken, onze relatie met de klant nog meer te koesteren. We blijven trouw aan ons DNA, waarbij we benadrukken hoe dankbaar we zijn dat onze klant er bewust voor kiest een Belgisch product te kopen. We proberen niet te veel op hypes of trends in te spelen, maar ontwerpen tijdloze collecties die seizoenen overbruggen.”
“Eigenlijk zijn we nooit fan geweest van het tempo van onze sector precorona, en we zijn blij dat vele designers diezelfde visie hebben of hebben gekregen. Dus ja, we vinden dat het nog even mag gaan over lokaal talent steunen, en over bewust shoppen: het waar en het waarom. Dat geldt zeker ook voor onlineshoppen. Die veranderingen in het hoofd van mensen teweegbrengen (‘Liever één mooi stuk, dan een kast vol wegwerpmode’) blijft een uitdaging, één waarbij journalisten een grote verantwoordelijkheid dragen. Laat het maar veel over inhoud gaan, en niet over de nieuwe kleur van het seizoen. Waarvoor dank.”
5. Mark Vandevelde (Komrads)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“Er is vooral hoop. Enerzijds hoop dat alles terug een beetje ‘normaal’ wordt en dat de winkelstraat opnieuw een happy place is. Anderzijds dat de consumenten stilaan beseffen dat er anders geleefd en geconsumeerd moet worden. De komst van COVID-19 is voor ons een echte wake-upcall: we moeten duurzamer leven, met respect voor de planeet. Dat mag stilaan gaan doorschijnen in ons koopgedrag.”
Meer over mode en trends:
- De stijlgeboden van milieu- en klimaatvoorvechter Nina Maat
- 11 x de mooiste (100% Belgische) juweeltjes met parelmoer
- Deze 10 stijliconen van boven de 50 wil je nú leren kennen
Openingsbeeld: Natan