De opkomst van de celebritystylist: de nieuwe generatie stylisten staat in de spotlights
Ze kleden de groten der aarde en steken die sterren ondertussen zelf naar de kroon. De nieuwe generatie celebritystylisten schittert haast even hard als hun bekende klanten.
Het jaar is 1996. Op de rode loper van de MTV Video Music Awards in New York verschijnt een jonge blondine in een roodfluwelen pak. Ze straalt een ongekende cool uit. Het kostuum in kwestie is getekend door designer Tom Ford, die het Italiaanse huis Gucci net vanonder het stof heeft gehaald. De naam van de actrice? Gwyneth Paltrow. De stylist verantwoordelijk voor haar intussen wereldberoemde look? Zijzelf. ‘Alles was toen zo anders’, vertelt Paltrow in de docureeks In Vogue: The 90s. ‘Ik had geen stylist, dus belde ik via de vaste lijn een pr-persoon om te vragen of ik het pak mocht lenen.’ De outfit werd zo iconisch dat voormalig Gucci-ontwerper Alessandro Michele het ensemble opnieuw uitbracht ter ere van het honderdjarig bestaan van het merk in 2021.
Paltrow was niet de enige die haar eigen kledingkeuzes maakte. Elizabeth Hurley, Sarah Jessica Parker en Claire Danes debuteerden allen zonder stylist. De reden voor hun eigengereidheid was dubbel. Langs de ene kant moest de celebritystylist zoals we die vandaag kennen nog uitgevonden worden. Op een uitzondering als PhillipBloch na vond je stylisten in de nineties veeleer op een set dan op een prijsuitreiking. Langs de andere kant heerste er een antimodesentiment in Hollywood. In de woorden van ontwerper Michael Kors: ‘Veel mensen waren bang dat ze niet serieus zouden worden genomen als acteur. Daarom gingen ze tegen de mode in.’ Het gevolg: casual denimlooks op de gemiddelde première – check @nightopenings op Instagram – die in de verste verte niet lijken op de m’as-tu-vu-mode van vandaag.
De macht van de stylist
Ook bij de start van het nieuwe millennium viert persoonlijke stijl nog hoogtij. Belgische stylist van de sterren Tom Eerebout herinnert zich het moment waarop dat langzaam kentert: “Toen ik in 2010 in Londen aan de slag ging als assistent van Lady Gaga’s toenmalige stylist, lag de focus nog op magazines. Sociale media zoals we die vandaag kennen, bestonden nog niet, dus was het voor een modehuis veel interessanter om in een editorial (modeshoot in een magazine, red.) te verschijnen dan om door een popster gedragen te worden. Om die reden wilden sommige merken zelfs niet uitlenen aan onze artiesten. Fotografen verdienden fortuinen en als stylist had je weinig te zeggen. Rond 2013 switchte dat. Instagram en co. veranderden onze beeldcultuur en de snelheid waarmee we consumeren. Plots had de stylist de macht.”
‘Instagram en co. veranderden onze beeldcultuur en de snelheid waarmee we consumeren. Plots had de stylist de macht’
Tom Eerebout, stylist
Vandaag heeft zo goed als elke celeb een vaste stylist. Zo is Eerebout samen met Sandra Amador verantwoordelijkvoor de outfits van Lady Gaga. Daarnaast bevat zijn klantenbestand bekende namen als Kylie Minogue, Rita Ora en Austin Butler. In 2019 riep The Hollywood Reporter hem en Amador uit tot stylisten van het jaar. “Ik weet nog hoe zenuwachtig we waren voor de prijsuitreiking”, vertelt Eerebout. “We zijn wel vijf keer de blok rond gelopen. (lacht) Toen we afgeroepen werden, konden we het niet geloven. Een jaar eerder had ik gezegd dat ik op die lijst wilde eindigen en plots stond ik op nummer één.” Helaas gunde niet iedereen hem het succes: “De zaal zat vol mensen waarnaar ik opkeek, maar bijna niemand reageerde positief. Eén stylist siste: ‘Enjoy it while it lasts’. De concurrentie in Hollywood is keihard.”
A star is born
De rivaliteit staat in sterk contrast met het gevoel van saamhorigheid dat Eerebout aan de andere kant van de Atlantische Oceaan ervoer: “In Londen werkte ik als beginneling samen met enkele van de grootste stylisten ter wereld. Ik was doodsbang, maar ze bleken stuk voor stuk vriendelijk en behulpzaam. Ik ben zelfs met hen op een moederdagbrunch geëindigd. Dat was een surreëel moment: ‘Ik zit hier met Katy England, die alle shows van Alexander McQueen heeft gestyled, en Alister Mackie, die menswear op de kaart heeft gezet? Pinch me’.” (lacht) Gelukkig kent Eerebout ondertussen ook in LA een handvol gelijkgestemden: “Samantha McMillen, bijvoorbeeld, is stylist van de A-list, maar ook een prachtig persoon. Na de promotour voor A Star Is Born stuurde ze me een berichtje: ‘You guys raised the bar’.”
Die stylinglat ligt intussen nóg hoger. Wie het spel niet slim speelt, dreigt opgeslokt te worden in de maalstroom van het algoritme, of erger: op een Worst Dressed-lijstje te eindigen. Het overkwam Margot Robbie. Als Chanel-gezicht droeg de actrice de voorbije jaren menig tweed ensemble. Het nogal ouderwetse uitzicht van sommige outfits leidde tot bakken onlinekritiek. Zoals ene Elliot Garnaut het verwoordde: ‘Iemand bij Chanel haat haar duidelijk.’ Hoewel Robbie nog steeds ambassadeur voor het huis is, wordt ze ondertussen steeds vaker gespot in andere merken. Zou haar stylist Andrew Mukamal de #FreeMargot-video’s op TikTok gezien hebben? De aanstelling van Bottega Veneta’s Matthieu Blazy als hoofdontwerper bij Chanel is voor hem en Robbie in elk geval goed nieuws.
Kunnen ze zichzelf niet kleden?
Mode kan iemand kraken, maar ook maken. Zo doet een stijlvolle glow up wonderen voor je carrière. Kijk maar naar Paul Mescal. De Ierse acteur uit Normal People en Gladiator II groeide uit tot internet boyfriend met dank aan zijn liefde voor ultrakorte shorts, die stylist Felicity Kay weet te combineren met het perfecte gestreepte hemd. Volgens Eerebout is een geslaagde look steeds een samenwerking tussen stylist en ster: “Een look ontstaat voor mij in synergie met het talent.” Kunnen die beroemdheden dat dan niet alleen? “Natuurlijk wel. Het is vooral een kwestie van tijd en privacy. Een bekend artiest kan niet snel even naar de winkel. Daarbij doet een stylist meer dan enkel kleren kiezen. Ik maak moodboards en vertel een verhaal. Mijn job is naast creatief ook logistiek. Zo sta ik in contact met pr’s, regel ik leveringen en boek ik kleermakers. Kreukt de stof? Dan zorg ik dat er een stomer klaarstaat. Er komt veel bij kijken.”
Het bewijs dat sterren zichzelf kunnen kleden wordt geleverd door een handvol idolen dat zonder stylist door het leven gaat. Lana Del Rey kleedde zichzelf bijvoorbeeld jarenlang, maar wist recent haar stijl te upgraden dankzij Molly Dickson. Actrice Pamela Anderson maakte de omgekeerde beweging. “Geen stylist, geen glam team, just me”, zei ze over haar look voor de Golden Globes. De ongekunsteldheid past perfect bij haar make-upvrije levensstijl van de voorbije jaren. Ook collega Blake Lively staat bekend om haar DIY-styling. Voor de perstour van haar recente blockbuster It Ends With Us, waarin ze een florist speelt, zocht ze zelf een eindeloze stoet bloemenprints uit – de ene nog kleurrijker en, excuseer, gekker dan de ander. Over de vete met regisseur Justin Baldoni spreken we ons hier niet uit, maar op modevlak zouden we Blake toch voorzichtig een stylist willen aanraden.
De architect
Ook al kunnen sterren zichzelf kleden, de vraag blijft of ze dat zouden moeten doen. In tijden van TikTok heeft elke rodeloperoutfit namelijk het potentieel om viraal te gaan – en zulks laat je beter aan een professional over. Niemand beseft dat beter dan Law Roach. De vaste compagnon van Zendaya noemt zichzelf geen stylist, maar een ‘Image Architect’. Fans roemen Roach om zijn visie, kwatongen noemen het arrogantie. In zijn eigen woorden, zoals verteld aan The Cut: ‘Het idee heerst dat ik dankbaar moet zijn [om een beroemde klant te hebben]. Nee, zij moet dankbaar zijn dat ze met mìj werkt, omdat ik haar leven verander. Ik bedoel dat zo bescheiden mogelijk, maar het kan niet betwist worden… Ik ben een van de enige stylisten die echt daadwerkelijk de loop van iemands carrière verandert via mode.’
“Law Roach is wie hij is”, vertelt Eerebout over zijn collega. “Ik zal mezelf niet meteen een ‘Image Architect’ noemen, maar ik ben wel iemand die droomwerelden creëert. Als kind wilde ik regisseur worden, dus wanneer ik een look samenstel, speelt er zich een film af in mijn hoofd. In dat opzicht snap ik wat Law bedoelt. Hij heeft trouwens enorm hard gewerkt om op dit punt te geraken en heeft de absolute top bereikt.” Terwijl stylisten vroeger nobele onbekenden waren die vooral achter de schermen werkten, treden ze dezer dagen op de voorgrond. Roach zit front row op alle defilés en poseert samen met Zendaya op elke awardshow. Hij zetelt als jurylid in tv-programma’s en heeft een eigen boek uit. De titel baadt in karakteristiek zelfvertrouwen: ‘How to Build a Fashion Icon: Notes on Confidence from the World’s Only Image Architect’.
Stylist wordt ster
De celebritystylist is vandaag zelf een celeb, met Law Roach als nummer-één-voorbeeld. Hij blijkt echter geen uitzondering. Harry Lambert, de stylist van Harry Styles, lanceerde in september een collectie bij Zara. Mel Ottenberg groeide uit van Rihanna’s stylist tot hoofdredacteur van Interview Magazine. Kim Kardashians stylist Danielle Levi duikt regelmatig op in The Kardashians. Ook Eerebout staat steeds vaker zelf in de spotlights. Hij bracht zonnebrillen uit in samenwerking met Komono en ontwierp juwelen voor Elliot & Ostrich. Hij is jurylid in Belgium’s Next Top Model, nam deel aan Celebrity MasterChef en De Slimste Mens ter Wereld. In dat laatste programma groeit de aanwezigheid van stylisten ook backstage. Steeds meer deelnemers laten zich kleden voor de quiz, van Charlotte Adigéry door Eveline Briand tot Emma Bale door Vincent Van Laeken, toevallig een protegé van Eerebout.
“Bekend zijn is geen doel op zich, maar het hoort erbij als je anno 2025 succes wilt kennen”, vat de Belgische superstylist het samen. Later dit jaar verschijnt er een boek over hem, dat hij samen met modejournalist Veerle Windels schrijft. Geen stijlbijbel, maar zijn levensverhaal. “Eerst dacht ik: ben ik niet te jong voor een autobiografie? Uiteindelijk heb ik toegezegd om dezelfde reden als dat ik aan realityshows deelneem: visibiliteit. Als gay persoon vind ik representatie enorm belangrijk. Mocht er ergens in een dorpje een jongere versie van mij naar tv kijken, dan wil ik dat die mensen zoals hij ziet en weet dat alles mogelijk is. Het zal misschien niet makkelijk zijn, but it’s gonna be okay.” Zelfs als een van de sterren die je kleedt op een Worst Dressed-lijst belandt? “Dat is nog nooit gebeurd”, besluit Eerebout met een grijns. “En dat meen ik.”
Meer mode
Tekst: Catherine Kosters
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier