Brat autumn: deze 13 ‘brat’ brands zorgen voor avant-garde in je kleerkast

De brat summer mag dan op zijn laatste benen lopen, klaar om de brat look gedag te zeggen, zijn we nog niet helemaal. Dankzij deze alternatieve modemerken vol stoere cultitems, grungy details en feministisch verantwoorde pasvormen, haal je ook in de herfst de nodige dosis attitude naar je kleerkast.

1. Feners

Het kleine, onafhankelijke modelabel Feners werd een zo’n kleine zeven jaar geleden opgericht door Carla en Adri, twee artistieke geesten in Barcelona. Het female-founded label focust zich op statementmode en op mesh jurken en tops met een alternatieve fotografische of psychedelische print. De ontwerpen laten zich inspireren door wat er leeft op vlak van kunst, design en fotografie in de stad en stellen duurzaamheid voorop. Een high-streetlabel om zeker bij op je lijstje met brat brands te zetten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2. Acne Studios

Ook bij het Stockholm-based modelabel Acne Studios is de artistieke kruisbestuiving duidelijk voelbaar. Dankzij de brede interesse van oprichter en ontwerper Johnny Johannson in mode, fotografie, design, architectuur en hedendaagse kunst, groeide Acne Studios uit tot een multidisciplinair label dat zowel een eigentijdse collectie prêt-à-porter mode brengt, als een edgy collectie tassen, accessoires, tijdschriften, kunstboeken en meubels.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3. Miista

Van dun gebreide off-shoulder tops met wijd uitlopende mouwen tot asymmetrische rokken in tie dye bruin tot baggy ballonjeans met cargozakken: alles aan brat brand Miista schreeuwt alternatief, maar stijlvol. Wat ons nog het allermeest kan bekoren echter, is hun edgy aanbod schoenen: van nauw aansluitende plateaulaarzen met een stevige blokhak tot klompen met een seventies-zool in bruin of glanzend witte nineties-laarzen, elk stuk injecteert je outfit instant met karakter.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4. Façon Jacmin

Belgisch ontwerpster Alexandra Jacmin en haar ondernemende tweelingzus Ségolène richtten in 2016 hun eigen label Façon Jacmin op. Het doel daarvan? Denim diversifiëren, verfijnen en afstemmen op vrouwen van nu. De ontwerpen van Façon Jacmin zijn stoer en grungy, maar toch elegant. Met een low key stof als denim slaagt het label erin toch een very high brow attitude te creëren: iets tussen elegantie en vrijgevochten levenslust in.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5. Zadig & Voltaire

Het Franse Zadig & Voltaire staat bekend om z’n moderne, rock-‘n-roll-geïnspireerde stijl en combineert casual chic met een rebelse, luxe uitstraling. Het merk, dat in 1997 werd opgericht door Thierry Gillier en Cecilia Bönström onderscheidt zich door een nonchalante esthetiek waarin duidelijk invloeden uit pop- en rockmuziek doorklinken. Van rock-’n-roll enkellaarsjes in glanzend zwarte laqué tot stoere band shirts en suède jasjes met fringes: elk stuk zet het unieke karakter van de drager in de verf.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

6. Esthé

Esthé is een hedendaags modemerk uit Thessaloniki, een van de grootste steden op het Griekse vasteland. Het merk staat bekend om z’n gedurfde ontwerpen die vaak gemaakt zijn van duurzame stoffen als biologisch katoen of gerecycleerd polyester. Wat ontwerp en pasvorm betreft, trekt Esthé de gedurfde kaart: mesh tops met smock panel, handtassen met een luipaardprint en transparante blouses in organza, zijn geen uitzondering.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

7. Maison Margiela

De ontwerpen van het in 1988 door de Belgische ontwerper Martin Margiela opgerichte modehuis Maison Margiela, onderscheiden zich van het gros door een opmerkelijke avant-garde look die naast conceptueel en een tikje rebels, ook wel eens als ‘deconstructivistisch’ wordt weggezet. Dat deconstructieve kantje toont zich vooral in de gerafelde randen en faux-sjofele afwerking van kledingstukken, stukken voering en naden die van de binnenkant naar de buitenkant worden gehaald of door de asymmetrische snits van rokken, jurken of blouses. Een look die uiteraard perfect binnen het ‘brat brands’-straatje past.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

8. Dion Lee

Ook het Australische Dion Lee staat bekend om z’n avant-gardistisch en architectonische benadering van mode. De ontwerpen van Dion Lee zijn stuk voor stuk vernieuwend en licht experimenteel, maar tegelijkertijd ook esthetisch verfijnd. Een eenvoudig kleurenpalet dat zich vaak beperkt tot wit, grijs en zwart zorgt samen met het gebruik van vloeiende lijnen voor een minimalistische insteek. De geometrische snits en sculpturale pasvormen geven de ontwerpen dan weer iets architecturaal mee. Dion Lee gebruikt vaak minder vanzelfsprekende materialen en texturen, zoals neopreen en leer, wat de collecties een heel eigentijdse uitstraling geeft. Strategische cut-outs en transparante stoffen zorgen voor edge.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

9. La Fille d’O

Gedurfd, vernieuwend en avant-gardistisch zijn drie woorden die we ook in de mond zouden nemen om La Fille d’O te omschrijven, het eigenzinnige lingeriemerk van de Gentse ontwerper Murielle Scherre. Aan het hart van het label, ligt een feministische kijk op lingerie en op het vrouwelijk lichaam: dat lichaam vieren in al haar diversiteit en vrouwen dankzij comfortabele, maar sexy ontwerpen vol in hun eigen kracht en sensualiteit doen staan, is de missie van het merk. De ontwerpen van La Fille d’O zijn naast verleidelijk en onconventioneel, vaak ook heel conceptueel. Dankzij een verregaand experiment met vorm, structuur en esthetiek komt Scherre tot empowerende ontwerpen, waar het zelfbewustzijn en de revolutionaire tijdsgeest consequent in doorsijpelt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

10. Y/Project

Ook Frans modehuis Y/Project, dat tot voor kort geleid werd door de Belgische Glenn Martens, staat bekend om zijn innovatieve en experimentele interpretatie van mode. Net als bij Maison Margiela zit de deconstructie van iconische ontwerpen, diep verweven in het DNA van het label. Klassieke kledingstukken als blazers, jassen, broeken en zelfs jeans worden gestript van hun originele vorm en omgevormd naar een nieuwe, niet zelden avant-gardistische herinterpretatie met licht rebelse toets. Y/Project gaat bovendien integraal voor een genderfluïde aanpak van mode, wat resulteert in uniseks collecties die het midden houden tussen elegant en excentriek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

11. Weekday

Ook bij high-streetlabel Weekday is het rebellie en experiment dat de klok slaat. Op dit moment grijpt het merk vooral terug naar de trashy nineties- en nillies-mode uit de jaren negentig en tweeduizend. Van synthetische tops met lange mouwen en een gigantische uitsnijding op de rug, tot heel kort vallende plooirokjes met zwaar gegespte riemen en licht elastische flared broeken met wijd uitlopende pijpen onderaan. ‘Goed fout’ is de trend. Een mindset die Charli XCX en co alleen maar zouden toejuichen. Een van de meest betaalbare brat brands uit ons lijstje.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

12. Mugler

Het door de Franse ontwerper Thierry Mugler in 1973 opgerichte Mugler, staat bekend om zijn iconische, futuristische en theatrale benadering van mode. Mugler gaat voor excentrieke ontwerpen die het vrouwelijk lichaam en diens sensualiteit benadrukken. Scherpe vormen en strakke lijnen zorgen voor sculpturale ontwerpen. Metallic stoffen, glanzende materialen, en extravagante details geven de ontwerpen dan weer een avant-gardistische, buitenaardse uitstraling mee. Een futuristische insteek die, ook ver na het terugtrekken van Mugler als hoofdontwerper zelf, aan de basis van het label bleef liggen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

13. Courrèges

Futuristische ontwerpen, minimalistische snits en geometrische vormen, zijn ook het handelsmerk van het Franse modemerk Courrège. De collecties van het label zijn vaak gevormd met schone lijnen, rechte snits en strakke vormen, die een gevoel van helderheid en eenvoud uitstralen. Courrège speelt met rechte hoeken, asymmetrie en krachtige vormen, wat resulteert in een moderne, bijna architectonische esthetiek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer mode:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content