Belgische mode: 14 x jonge labels en ontwerpers om nú te leren kennen

Van maandag 9 tot zondag 15 oktober is het Week van de Belgische mode. Geen beter moment om modetalent van bij ons in de kijker te zetten. Want zo heeft ons kleine land er heel wat. Veertien namen en labels om dringend te leren kennen.

1. Toos Franken

://

Toos Franken begon haar carrière als modeontwerpster aan de wereldvermaarde Koninklijke modeacademie in Antwerpen. Al van die tijd af aan zet Toos zich openlijk in voor een transparanter, ethischer en inclusiever modesysteem. Zelf kiest ze er daarom voor om al haar collecties – van het eerste ontwerp tot het uiteindelijke product – in eigen land te laten gebeuren. In haar collecties veel opmerkelijke en iets ingewikkeldere moderne snits, veel oversized modellen en altijd een licht androgyne toets. Vernieuwend, maar toch bijzonder elegant en erg draagbaar.

2. Façon Jacmin

://

De Belgische ontwerpster Alexandra Jacmin en haar ondernemende tweelingzus Ségolène Jacmin richtten in 2016 hun label FAÇON JACMIN op. De focus van hun brand? Denim diversifiëren en sofisticeren om op die manier elke vrouw in contact te brengen met haar eigen innerlijke kracht en sensualiteit. In de ontwerpen van de zussen Jacmin overstijgt denim zijn gewoonlijke verschijningsvormen om een soort attitude te worden: iets tussen elegante en moderne vrijgevochten levenslust in. Na haar afstuderen als modeontwerpster aan La Cambre, werkte Alexandra voor Maison Martin Margiela en Jean-Paul Gaultier. Het duo heeft sindsdien een unieke positie verworven onder de meest innovatieve opkomende talenten van België.

3. Wolvis

://

Wolvis is het poëtische breigoedlabel van Gents architecte Griet Depoorter. Speelse, kleurrijke ontwerpen die zich laten inspireren door de natuur of door architectuur is haar handelsmerk. Niet alleen wil Griet met elk ontwerp een mooi product creëren, maar ook echt een verhaal vertellen. Naast poëzie, is ook duurzaamheid voor Wolvis belangrijk. Qua materiaal valt het merk vaak terug op reststoffen en gerecycleerde wol. Alle ontwerpen

4. Meryll Rogge

Hoe we de stijl van Meryll Rogge zouden omschrijven? Ambivalent, androgyn en toch uiterst uitdagend en vrouwelijk, erg generation Z en rebels, maar dan niet zonder een paar overduidelijke dandyeske high-end en upper class invloeden. Die unieke artistieke mix mag niet verbazen als je het carrièrepad van de Belgische bekijkt. In 2005 startte Rogge aan de Antwerpse modeacademie om die in 2008 te verlaten voor de ultieme droomjob: een plekje bij het design team van Marc Jacobs in New York. 7 jaar later keerde de Gentse terug naar eigen land om er aan het hoofd van het departement Women’s Design van Dries Van Noten te gaan staan. Nu, nog eens een paar jaar later, vindt Rogge het tijd om iets persoonlijks in de wereld te zetten: een eigen label dus. En dát doet ze met verve.

5. Mass Lee

://

Met hun Antwerpse juwelenlabel Mass Lee willen de Finse Josefine Mass en de Zuid-Koreaanse Dabin Lee vooral een brug tussen kunst en mode slaan. Beide ontwerpsters volgden een master juweelontwerp aan de academie van Antwerpen. Daar maakten ze vooral grote sculpturale kunstwerken die moeilijk draagbaar waren. Die sculpturale inslag schemert nog steeds door, maar dan in een iets afgezwakte en meer draagbare versie. De inspiratie voor hun ontwerpen halen ze uit de kunsten en geschiedenis uit hun land van oorsprong, wat meteen zorgt voor een heel aparte en bijzondere synergie. “Onze combinatie van Finse en Zuid-Koreaanse roots is vrij uniek in de juwelensector”.

6. Sofie D’Hoore

://

De Belgische Sofie D’Hoore ontwerpt al meer dan 30 jaar de meest eigentijdse mode die inspeelt op trends van het moment, maar zonder aan kwaliteit en tijdloosheid in te boeten. En toch blijft haar label nog steeds een beetje onder de radar zweven. Jammer, al is die discretie intussen deel van haar handelsmerk geworden. “Klanten kopen mijn ontwerpen net omdát het understated is”, klinkt het. Minimalistisch, zuiver en puur, maar toch met een tikje onderkoelde vrouwelijke romantiek, zo zouden we de ontwerpen van D’Hoore omschrijven. Spelen met kleur, textuur en volume is haar ding. “Het is mijn bedoeling om bijzondere volumes te creëren, in een mooie stof, en dan moet de kleding voor de rest vooral voor zichzelf spreken.” Wij zijn alvast fan!

7. Marie en Ellen Martens van Rosie Antwerp

Modezusses Marie en Ellen Martens zijn absoluut een duo om in te gaten te houden. In 2021 richtten ze samen het modelabel Rosie Antwerp op. Ontwerpster Marie studeerde in 2020 cum laude af aan de Antwerpse modeacademie en gaat vooral voor moderne, preppy en licht sportieve ontwerpen, maar dan met een elegante inslag. Eerder richtte ze ook al een eigen handtassenlijn op. Zus Ellen houdt zich vooral bezig met de zakelijke kant van het label en staat vaak ook zelf in de winkel. Samen hechten de zussen veel belang aan authenticiteit en creativiteit. Je zal hen dan ook vaak in een van hun eigen ontwerpen kunnen spotten.

8. Marc Martha

://

Marc Pengel is pas vorig jaar afgestudeerd aan de Modeacademie van Antwerpen, maar gooit nu al hoge ogen met zijn eigen label. Wat de collecties van Marc Martha zo interessant maakt? De perfecte synergie tussen Caraïbische invloeden en het westerse modebeeld. “Ik ben geboren in Curaçoa en probeer die roots altijd in mijn collecties te verwerken. Maar die beelden en herinneringen implementeer ik altijd in een westers silhouet.” Dat resulteert in een kleurrijke en krachtige lijn vol boeiende pasvormen, diverse patronen en interessante stofkeuzes.

9. Aysegül Öz

://

Aysegül Öz zit momenteel nog in haar master Mode aan het KASK, maar toont nu al een enorm potentieel. Haar collecties streven ernaar avondkleding zo te ontwerpen dat die tegelijkertijd toch licht casual oogt, en daardoor draagbaar wordt voor iedereen. Wat haar collectie extra interessant maakt, is de emotionele diepgang en het empowerende engagement erachter. “Mijn Turkse roots zijn voor mij heel belangrijk. In de Turkse cultuur komt de onderdrukking van de vrouw helaas ook nog heel veel voor. De emancipatiestrijd die dat losmaakt en de emoties die zo’n tweespalt opleveren, probeer ik in al mijn ontwerpen te laten doorschemeren. Vrouwelijkheid staat in elk stuk centraal.”

10. Girls of Dust

Girls of Dust is het jongere zusje van Eat Dust, de Antwerp-based denimbrand van Rob Harmsen en Keith Hioco. De stoere, maar Scandinavisch getinte brand laats zich inspireren door vintage workwear. Daardoor veel neutrale kleure, robuustere stoffen en texturen en hoekige ontwerpen in de rekken. Die combinatie maakt de brand bijzonder geschikt om een paar sobere trendstuks te scoren om een duurzame en tijdloze capsulegarderobe uit te bouwen. De stoffen van Girls of Dust worden speciaal geselecteerd in verschillende landen in Europa en Japan. De productie gebeurt in Portugal. Wie in een dagje in Antwerpen shopt moet zeker eens langs hun concept store met koffiebar passeren.

11. Ophelia Lingerie

://

‘In a world full of noise, lingerie has the ability to whisper’. Met deze slagzin omschrijft ontwerpster Ophelia Debisschop de sfeer achter haar eigen lingerielabel eigenlijk perfect. In haar collecties grijpt ze steevast terug naar gesofisticeerde materialen, fijne stoffen, natuurlijke tinten en een ietwat romantische afwerking. Vooral nude, oudroze, crèmekleur en zwart krijgen hun plek. Vormelijk zet Debisschop met haar ontwerpen de zoektocht in naar de rol die mode kan spelen om de vrouwelijke sensualiteit zowel te bevatten als mee vorm te geven.

12. Zarina Rouge

://

De Kazachs-Belgische Zarina Khassenova is van opleiding eigenlijk vertaler-tolk, maar wist van haar bijberoep intussen net haar hoofdberoep te maken. Wie de beelden van haar handtassenlijn Zarina Rouge even van naderbij bekijkt, zal dat niet verbazen: de ontwerpen zijn zowel elegant en tijdloos, als modern en eigentijds. De apartheid van de lijn zit ‘m vooral in de vorm en het kleurgebruik. Bovendien zet Khassenova ook voluit in op duurzaamheid: “Mijn tassen zijn seizoenloos – de bedoeling is dat je ze all year round kan dragen. Voor de productie werk ik zo lokaal mogelijk – ik laat alles maken in een Spaanse fabriek die ook werkt voor Jacquemus, Loewe, Chloé, Prada en Louis Vuitton.”

13. Noir near future

Nog zo’n opkomend talent is de Brusselse met Nederlandse roots Bregje Cox. Met haar gloednieuwe label ‘Noir Near Future’ wil ze betekenisvolle kleding op maat van de toekomst maken. In haar collecties brengt ze mode, technologie, wetenschap en psychologie dan ook netjes bij elkaar. Het resultaat is boeiende verzameling van eigentijdse ontwerpen met veel volume, een scherp gevoel voor stijl, persoonlijkheid zeitgeist en moderne prints. Om steeds weer tot unieke en innovatieve collecties te komen werkt ze vaak samen met andere creatives uit allerlei sectoren. Momenteel werkt Cox samen met Mark King aan een collectie getiteld ‘Enclothed Cognition’. Wie graag een stuk uit de collectie zou aanschaffen kan dat gewoon doen op aanvraag via de website of live via een bezoekje in haar atelier in Elsene. Een stuk maken kost haar gemiddeld 4 tot 6 weken. Zeker doen!

14. Bernadette

://

Bernadette is het Antwerp-based label van ontwerpster Charlotte de Geyter en haar mama Bernadette. De aanzet voor hun gezamenlijke label vonden moeder en dochter in een gedeelde voorliefde voor mooie kleuren en bloemen, voor vloeiende vormen en voor kwaliteitsvolle materialen en zachte, gesofisticeerde stoffen. Dat én in hun sterke moeder-dochterband natuurlijk. Het resultaat is een wonderbaarlijke collectie satijnen jurken met hoog bloementuin-gehalte en veel volume.

Meer mode:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content