Belgisch topmodel Ingrid Parewijck over de Belgische mode, een tienerzoon en social media
Wat je zelf doet, doe je beter – het is zéker waar wat mode betreft. En dus doet ons kleine België ook dit seizoen weer waar het goed in is: groots wezen. Wij voelden gevestigde waarde in modeland, Belgisch topmodel én covermodel van ons aprilnummer, Ingrid Parewijck, aan de tand. Wat herinnert zij zich van haar vliegende start als model en hoe maakte zij de veranderingen in de ever changing world of fashion door?
Ambities, überontwerpers en het leven na modellenwerk
Je bent een van dé Belgische topmodellen – geen beter model voor deze shoot. Hoe is je carrière tot stand gekomen?
“Mijn carrière is naar modellennormen vrij laat gestart. In 2001, toen ik nog studeerde, voelde ik een enorme drang naar financiële onafhankelijkheid. Net op het moment dat de Twin Towers doorboord werden, startte het voor mij, in een razendsnel tempo. Het jaar 2004 moet zowat het hoogtepunt geweest zijn, met tal van grote campagnes en covershoots. Als een vuurpijl reisde ik van het ene naar het andere continent en terug. Achteraf gezien was ik daar niet helemaal klaar voor en eiste dat wel zijn tol. Na de geboorte van mijn zoon in 2008 volgden nog mooie opdrachten, maar ik was rustiger geworden en apprecieerde de job daardoor ook meer.”
Je bent er geen 20 meer. Wat is er intussen veranderd?
“Neen, ik ben 44. (lacht) Als je jong bent en gelanceerd moet worden, brengt dat toch heel wat stress met zich mee. Die is er nu niet meer. Elk jaartje extra is meegenomen, denk ik nu. Ik heb ook geleerd afwijzingen door klanten niet al te persoonlijk meer te nemen.”
Je hebt de mode-industrie van zeer dichtbij zien evolueren. Wat zijn de grootste verschillen?
“De budgetten! En als gevolg daarvan ook de locaties; veel minder tropisch en exuberant. Dit is op zich geen slechte zaak, want soms waren die shoots echt wel decadent. Catwalks heb ik nooit veel gedaan, vooral omdat ik daar doodsangsten voor doorstond! Wat fotoshoots betreft: er is overgeschakeld op digitale fotografie. En er wordt nagenoeg altijd gefilmd tegenwoordig. Dat is een stuk vermoeiender voor een model.
Ik wil wel benadrukken dat ondanks die minder glamoureuze omstandigheden ik nog steeds uiterst dankbaar ben dat ik deze job kan uitoefenen, er goed van kan leven en veel vrijheid heb. Als student heb ik vaak in fabrieken, bars en restaurants gezwoegd en dat zet de dingen toch wel in perspectief. Waar je wel mee moet kunnen omgaan is de eenzaamheid, de onvoorspelbaarheid en het soms harde oordeel van anderen. En de vrieskou als je zomermode in de winter shoot.” (lacht)
Er was een tijd dat we flink wat Belgische modellen op internationale covers zagen, dat lijkt vandaag anders.
“Is dat zo? Hanne Gaby Odiele, Noor Chaltin, Jenna Peij... dat zijn toch allemaal goed boerende modellen? De verandering is misschien dat magazines niet meer worden gevaloriseerd zoals voorheen door de opkomst van de sociale media.”
Daar zeg je zoiets: modellen zijn vandaag ook influencers. Hoe ga jij daar mee om?
“Instagram is voor mij een bron van stress! Vroeger deed het agentschap je promo en de kous was af. Nu wordt er verwacht dat je dat zelf ook doet via sociale media, gezien klanten, stylisten en fotografen daar in de eerste plaats naar kijken. Ik heb de indruk dat de jongere generatie daar ongedwongener mee omgaat, maar bij mij slaat de twijfel vaak toe. Ik wil ook geen ‘verkoper’ zijn op Instagram, dat is mijn taak niet – al zal ik iets fijns van vrienden wel aanprijzen, zonder meer.”
Belgische mode, wat is dat voor jou?
“Ik denk dan meteen aan de überontwerpers zoals Ann Demeulemeester, Dries Van Noten en A.F.Vandervorst. Hoedje af. Ik heb zelf echter een sobere smaak en val daardoor vaak terug op basic stuks. Ik heb veel pulls van Cesar Casier, heel comfortabel!”
Wat ligt er nog in het professionele verschiet?
“Wat op mijn pad komt, probeer ik goed te doen. Specifieke ambities – behalve voor een inkomen zorgen, uiteraard – heb ik voorlopig even niet omdat mijn voornaamste job nu ook het begeleiden en in toom houden van een tiener is, een uitdaging!” (lacht)
Is er een leven na het modellenwerk?
“Ik mag het hopen! Ik heb er mijn hoofd al vaak over gebroken. Verder studeren zegt me wel iets. Of een job waarbij ik ook vaak in het buitenland vertoef, voor een ngo bijvoorbeeld. Mijn onzekerheid staat me een beetje in de weg; de angst om te falen, een werkpuntje.”
‘Jouw’ Feeling-cover in de winkel; doet je dat nog iets?
“Uiteraard! Ik vind het een hele eer!”
Covermodel Ingrid Parewijck in actie zien?
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Oranje top (Rhúne, € 300). Groene rok met glitters (Essentiel Antwerp, € 225). Sokjes (Falke). Schoenen (Raf Simons, prijs op aanvraag).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Oranje top (Sofie D’Hoore, € 950). Oranje broek(Sofie D’Hoore, € 700). Schoenen (Mayerline, € 149). Tas (Delvaux, € 4.200).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Oranje top (Nathalie Vleeschouwer, € 21,85). Grijze zijden jurk (Le freddie, € 120). Witte lange jas (Toos Franken, € 1.120). Armband (Wouters & Hendrix, € 530).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Grijze glittertop (Bernadette, € 475). Oranje broekpak (Bernadette, € 495). Zonnebril (Nathalie Vleeschouwer, € 139). Witte hakken (Morobé, € 490).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Oranje top (Natan, prijs op aanvraag).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Groene glittertop (Essentiel Antwerp, € 165). Witte jurk(Rhúne, € 490). Ronde handtas (Enamoure, € 330). Schoenen met pluimpjes (Natan, € 550).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Jurk (Christian Wijnants, € 750). Oorbellen (Wouters & Hendrix, € 175).
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Bekijk de modereportage van ons aprilnummer hier
Zijden oranje jurk (Charlotte Beaude, € 265). Hakken (Morobé, € 680). Handtas (Mayerline, € 109). Oorbellen (Wouters & Hendrix, € 175).
Niet genoeg van Belgische mode? Bekijk alle beelden in het aprilnummer van Feeling.
Tekst: Els Keymeulen. Beeld: Jan Vandevyver.
Meer uit het magazine:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier