Milaantrend: in de mode
11 apr 2013
Deze week slaat het internationale designcircus zijn tenten op in Milaan voor de belangrijkste afspraak van het jaar: het Salone del Mobile. Wat zijn de actuele trends?
Niet alleen de grens met kunst wordt vager, design heeft dit jaar ook meer dan ooit nauwe banden met mode. Daar zit Claudio Luti ongetwijfeld voor iets tussen. Luti is CEO van Kartell, maar begon zijn carrière als managing director bij Gianni Versace. Sinds eind vorig jaar is hij voorzitter van Cosmit, de vereniging die het Salone del Mobile organiseert. Hij maakt er geen geheim van dat hij de mode in het hart blijft dragen. “Milaan moet de hoofdstad van zowel de mode als het design blijven”, zegt hij. Getuige daarvan zijn de talrijke modemerken die deze maand hun interieurcollecties presenteren: van Fendi (www.fendi.com) en Kenzo (www.kenzo.com) over Missoni Home (www.missonihome.com) en Hermès tot Versace en Armani. Maar de kruisbestuiving gebeurt net zo goed in de andere richting. Zo is de Camper-winkel op de Via Montenapoleone het decor voor een installatie van het succesvolle Londense designbureau Doshi Levien. Nipa Doshi en Jonathan Levien (www.doshilevien.com) stellen er in één moeite de drie schoenmodellen voor die ze voor Camper (www.camper.com) hebben ontworpen, geïnspireerd op Indische schooluniformen en ruitjesschriften. “We weigeren om ons in de interieurhoek te laten duwen”, zegt Doshi. “We hebben vorig jaar ook al een ijstaart ontworpen voor Haägen-Dasz.” Bij Moroso (www.moroso.it) stelt het duo dit jaar opnieuw een meubelcollectie voor.
Salone del Mobile, 9 tot 14 april, Rho beurshallen, Milaan. Op zaterdag 13 en zondag 14 april is de beurs open voor het grote publiek. Info op www.cosmit.it.
AB