Kunst met lef: “Kunst moet iets met je doen, zoals dit gigantisch vogelhuis ons doet lachen”
Geen betere manier om persoonlijkheid in je interieur te leggen dan met een expressief kunstwerk. Toon me je kunst en ik zeg wie je bent. Maar wat zegt een gigantisch vogelhuis dan over de eigenaars? Viviane Blondeel en Guido De Bruyn over hun ‘Sorry (Birdhouse)’ van Guillaume Bijl.
De Bruyn: “Een vriend van mij die ook kunstverzamelaar is, kreeg afgelopen zomer een telefoontje over een werk van Belgisch kunstenaar Guillaume Bijl uit 2021 dat te koop stond bij Galerie Seghers in Oostende. Of hij geen interesse had, aangezien hij al werken van Bijl bezat. Hij zei meteen: ‘De Bruyn, deze zal voor jou zijn: het is een vogelkooi.’”
Blondeel: “Je moet weten, Guido heeft iets met vogels. Zijn vader was duivenmelker en won regelmatig prijzen. Hij was daar als kind dus al mee bezig.”
De Bruyn: “Ik had al tamelijk veel werken met vogels in mijn collectie. Toen we dit werk kochten, hadden we er ineens ook een volière bij!” (lacht)
Bed van stro
Blondeel: “Het vogelhuis staat nu in onze voortuin, maar dat was niet het plan. We wilden het eerst als een soort tussenmuur in onze achtertuin gebruiken. Maar nadat we hadden gemeten en overwogen, dachten we dat we er zo niet voldoende van zouden kunnen genieten.”
De Bruyn: “Dus besloten we het niet te doen. Tot ik op een mooie dag aan de voorzijde van ons huis door het venster zat te dromen. Ik hoorde de duiven in onze magnoliaboom en dacht: we zouden het werk dáár moeten zetten. En zo zou het meteen ook een verfraaiing van het straatbeeld zijn.”
‘Als we kunst kopen, moet dat iets met ons doen. Het moet een verhaal vertellen of, zoals dit werk, ons doen lachen’
Blondeel: “Sinds ons huisje er staat, heeft het heel wat bekijks. Kinderen komen eropaf en mensen maken er spontaan foto’s van.”
De Bruyn: “Het werk – met zijn hoogte van 2,90 meter meteen ook het grootste uit onze collectie – kan achteraan geopend worden. Binnenin ligt stro op de bodem zodat je je er echt in kunt nestelen. Al lachend vragen ze me nu weleens: ‘Is dat om in te slapen als je thuis niet meer binnen mag?’”
Drie collecties
De Bruyn: “Dit is ons eerste werk van Bijl, maar ik volg hem al sinds de jaren tachtig. Hij maakt ongelofelijk goede installaties op ongebruikelijke plaatsen, zoals een hondensalon of een casino in een galerie of museum. En ook een uitvergroot object uit zijn context trekken, is typisch Bijl.”
Blondeel: “Als wij kunst kopen, moet dat iets met ons doen. Het moet een verhaal vertellen of, zoals dit werk, ons doen lachen.”
De Bruyn: “Ondertussen bestaat onze collectie uit een duizendtal grote en kleine werken, van foto’s tot sculpturen en schilderijen. Daar zijn er bij van Patrick Van Caeckenbergh, Nan Goldin, Michaël Borremans, Joëlle Dubois, Yoshitomo Nara en Thomas Ruff. We hebben nog nooit een van onze werken verkocht. De meeste proberen we te tonen.”
Blondeel: “Wat er hier in huis niet meer bij kan wegens plaatsgebrek, hangen we bij familie op.”
De Bruyn: “En ja, soms heb ik spijt als ik eens naast een werk grijp. Maar ik zeg altijd dat je als verzamelaar drie collecties hebt: de collectie die je hebt, de collectie die je had willen kopen maar niet kon kopen en de collectie die je had kunnen kopen maar niet gekocht hebt.”
Meer lezen
Beeld: Eva Vlonk.