Binnenkijken: een blik in het nieuwe Belgische hoofdkantoor van Google
Internetzoekmachine Google staat bekend om de bijzondere inrichting van haar kantoorruimtes. Ze willen productivteit stimuleren door het juiste interieur. Het hoofdkantoor van Brussel werd in een nieuw jasje gestoken, met dit resultaat.
Google Brussel bevindt zich sinds tien jaar in een modern kantoorgebouw met neutrale uitstraling dat uitkijkt op het groene hart van de Europese wijk: het Leopoldpark. Voor de transformatie van het kantoor in Brussel ging het toonaangevende technologiebedrijf vorig jaar een samenwerking aan met PUUR, het Belgische interieurarchitectenbureau dat in 2003 door Jan Geysen werd opgericht.
Ode aan België
PUUR opteerde voor het kantoor in Brussel voor een erg leefbaar en duurzaam interieur met een lokale, Belgische identiteit. Zo werd er gekozen voor traditionele bouwmaterialen die iedere Belg kent, zoals bakstenen, terrazzo en golfplaten, maar ook voor kathedraalglas dat nog in veel oude Belgische gebouwen voorkomt. Ook het park dat zich aan de voorzijde van het pand uitstrekt werd tot in het gebouw gebracht.
“PUUR ontwierp een meerlagig interieur waarbinnen werkplekken, diverse vergader- en ontmoetingsruimtes, een café, lounge, keuken, restaurant en een volledig uitgeruste gym in een volwassen en harmonieus geheel naast elkaar konden bestaan. Het uitgangspunt was een interieur te maken waarbij je, ook na verschillende bezoeken, steeds iets nieuws ontdekt. Je kan het interieur niet in één keer volledig opnemen. De verschillende lagen grijpen in op elkaar, versterken elkaar en zorgen samen voor een boeiend geheel waarin veel gebeurt en een veelheid aan kleuren en materialen samenkomt.”
Eer aan bijzondere Belgen
“De wand achter de ontvangstbalie op de derde verdieping, laat goed zien waar Google voor staat”, vertelt interieurarchitect Jan Geysen van PUUR. “Roodkleurige bakstenen, een alledaags Belgisch materiaal, lieten we op basis van digitale data door een robot verlijmen tot Google-logo.”
De Belgische identiteit werd verder in het ontwerp geïntegreerd door middel van subtiele en minder subtiele verwijzingen. De strikjes op de wand in vergaderruimte ‘Stromae’ zijn een hint naar de Belgische singer-songwriter. Een bolhoed met daaronder de tekst ‘ceci n’est pas une meeting room’ verwijst naar de Belgische kunstschilder Magritte en een grafische tekening van een saxofoon naar de Belgische uitvinder van het instrument Adolphe Sax.
Meer binnenkijken:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier