Binnenkijken bij Prinses Margarita: “Ik hou van gezellige hoekjes”

Anno 2024 woont een prinses niet in een kasteel, maar op een boerderij en de kroonjuwelen die ze draagt, ontwerpt ze gewoon zelf. Feeling mocht op audiëntie bij Hare Koninklijke Hoogheid Margarita prinses de Bourbon de Parme.

“Het begon allemaal met een ring die ik voor een vriend ontwierp”, vertelt prinses Margarita, de oudste dochter van prinses Irene en nicht van Nederlandse koning Willem-Alexander, over de start van haar juwelenlabel tien jaar geleden. “Weinigen weten dat het eerste zaadje voor De Parme Design in Antwerpen werd geplant bij Röell, een bevriend juwelier. Daar heb ik het vak geleerd, van het gieten en zetten tot polijsten. Ik ben altijd ontwerper geweest, maar voordien lag mijn focus op interieur en vormgeving. De liefde voor techniek en ambacht ontwikkelde ik tijdens mijn studies aan de Vrije School. Ik heb alles van vloer-kleden tot glaswerk gemaakt, zolang het maar niet klassiek was.”

‘Ik heb nog nooit op een plek gewoond die mooier is dan deze en toch weet ik niet hoelang ik hier zal blijven’

Prinses Margarita bracht een groot gedeelte van haar jeugd door op Paleis Soestdijk bij haar grootouders, toenmalig koningin Juliana en prins Bernhard. “Ik ben gezegend in die zin dat ik vanwege mijn achtergrond enorm veel mooie dingen gezien heb, maar toen ik in de interieurwereld begon, zette ik mezelf af tegen al wat traditioneel was. Ik verdiepte me in moderne architectuur en wilde vooral niet in het hoekje ‘prinses’ geplaatst worden. Met de jaren is mijn appreciatie voor het klassieke teruggekeerd op een spontane manier en vandaag combineer ik graag oud met nieuw. Mijn interieur is enerzijds sober en noordelijk, anderzijds eclectisch en zuiders”, vertelt ze. Die dualiteit is een reflectie van haar roots – prinses Margarita’s vader was de Frans-Spaanse hertog Carel Hugo de Bourbon de Parme.

Tussen kunst en koeien

De vijftiende-eeuwse boerderij waar ze samen met haar dochters Julia en Paola woont, ligt verscholen in het groen net buiten het mondaine Wassenaar. Twee pony’s doen dienst als grasmaaier en de koeien van de buurman komen regelmatig goeiedag zeggen. “Ik noem ze de dames. (lacht) Toen we het huis kochten, stonden er net geen voederbakken meer binnen. Alles was nog in originele staat, maar moest grondig vernieuwd worden. De verbouwingswerken duurden drie jaar. Gelukkig zijn huizen mijn passie. Samen met een architect bekeek ik hoe we structurele verbeteringen konden aanbrengen zonder verlies van authentieke elementen.” Vandaag tref je binnenskamers een bonte mix van erfstukken en heden-daags design. Zo staat er een Japans kamerscherm uit Paleis Soestdijk naast een fauteuil van Artifort en een sofa van Flexform naast een antieke kast van haar Duitse grootmoeder.

In de woonkamer springt een kunstig dressoir met Ensoriaanse maskers in het oog, een creatie van textielontwerper en meubelmaker Simone Post. Als mecenas van lokaal talent bezoekt de prinses elk jaar het Nederlandse ‘Masterly’-paviljoen op het Salone del Mobile in Milaan. “Dutch design is gedurfd en vooruitstrevend. Nederlandse namen noem ik liever niet, want ik zou er vast één vergeten. Buiten onze landsgrenzen ben ik fan van Patricia Urquiola en Jaime Hayon, toevallig twee Spanjaarden.” Prinses Margarita kan uren uitweiden over kunst en design. Achter elk object in haar interieur schuilt dan ook een verhaal: “De buste die je daar ziet, maakte koningin Beatrix van mij toen ik drie was. Ik ben haar petekind. Het schilderij in de keuken is van mijn moeder. Het hangt daar, zodat ik haar elke dag kan zien.”

Moeder/natuur

Prinses Irene bracht haar kinderen behalve een passie voor schoonheid ook een liefde voor de natuur bij, die zij op haar beurt van haar ouders heeft geërfd. Zo was prins Bernhard de eerste president van het WWF. “Mijn moeder leerde ons dat we onze achtergrond konden inzetten om iets goeds te doen voor de maatschappij of natuur. Mijn tweelingbroer Jaime is klimaatgezant voor Nederland en mijn oudste broer Carlos zet zich in voor duurzame ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven. Duurzaamheid is ook een van mijn prioriteiten als ontwerper. Ik wil binnenkort toetreden tot de Responsible Jewellery Council en werk enkel met gerecycleerd goud. Helaas zijn er op dit moment niet voldoende second-life-diamanten op de markt om ook met uitsluitend gerecycleerde stenen te werken, maar daar willen we wel naartoe. De creatie van mijn juwelen gebeurt volledig lokaal, hier in Zuid-Holland. Alleen als er niet genoeg zetters beschikbaar zijn, moet ik uitwijken naar België.”

‘Mijn erfstukken draag ik zelden, om slijtage te voorkomen. Op een dag wil ik ze doorgeven aan mijn dochters’

De ecologie van haar ontwerpen blijkt niet alleen achter de schermen van het atelier. Het logo van De Parme Design is een beukenblad. “Beuken zijn de bomen waaronder ik ben opgegroeid. Het is een van de meest oorspronkelijke boomsoorten van Noord-Europa, de oerboom van Nederland, zeg maar. Mijn allereerste ring was een ode aan de beuk uit mijn jeugd en het blad keert terug als symbool in de ‘Leaves’-collectie.” Ter ere van het tienjarig bestaan van haar merk introduceerde de ontwerper ook een nieuwe collectie geïnspireerd door de eik, een verwij-zing naar haar zuiderse afkomst en naar haar rol als beschermvrouw van Trees for All. Daarnaast is ze bestuurslid van Jumping Amsterdam en directeur van Stichting Paard Verbindt, een organisatie die paardentherapie bereikbaar maakt voor mensen met een beperking. Haar eigen rijpaarden Caritas en Calamo staan vlak bij het huis op stal.

Prinses Margarita

Royalty

De statementjuwelen van De Parme Design tellen trouwe fans in de koninklijke familie en daarbuiten, van prinses Laurentien tot presentatrice Floortje Dessing. De relatie met het Nederlandse koningshuis beschrijft prinses Margarita zelf als close: “We hebben een warme band en zijn zeer hecht.” Dat was ooit anders. Ten tijde van haar eerste huwelijk had ze weinig tot geen contact met het grootste deel van haar familie, een pijnlijke passage waarover de prinses het niet meer wil hebben. “Ik laat het verleden liever rusten”, zegt ze. Vanaf de uitvaart van haar grootmoeder Juliana in 2004 was ze opnieuw aanwezig bij belangrijke gebeurtenissen en vandaag ziet en spreekt ze de andere leden van het koningshuis regelmatig. Ook met het Belgische koningshuis onderhoudt ze goede banden: “Ik ken jullie koning en koningin van toen we allemaal nog wat jonger waren. Ze zijn enorm aardig en ik heb bewondering voor de manier waarop ze hun kinderen opvoeden. Lorenz, de echtgenoot van prinses Astrid, is trouwens ook een de Bourbon de Parme en dus verre familie van me.”

‘Ik wilde niet in het hoekje ‘prinses’ geplaatst worden, maar met de jaren is mijn appreciatie voor het klassieke teruggekeerd’

Hoewel ze dagdagelijks haar eigen ontwerpen draagt, koestert de prinses ook enkele familiejuwelen. “Ik heb een paar prachtige stukken van Mellerio geërfd en enkele sieraden die nog aan Anna Paulowna hebben toebehoord. Ringen, colliers, oorbellen, armbanden... Sommige juwelen zijn vermaakt tot iets nieuws, omdat ze anders niet meer te dragen waren.” Het Franse juwelenhuis Mellerio was een favoriet van de Oranjes en Anna Paulowna van Rusland, een telg van de Romanov-dynastie, was de echtgenote van koning Willem II.

“Die erfstukken draag ik zelden, om slijtage te voorkomen. Op een dag wil ik ze doorgeven aan mijn dochters. Ze zijn vijftien en dertien, en tonen een grote interesse in juwelen. Ze waren van jongs af aan armbandjes aan het schetsen en maken. Ik heb al heel wat ideeën voor mijn ontwerpen van de kinderen gekregen. Voor speciale gelegenheden mogen ze stukken van mij lenen, maar liever die met toermalijn dan diamant.” (lacht)

Het meisje en de zwaluw

Als ze niet aan de ontwerptafel zit, vind je prinses Margarita met een boek achter haar bureau – een schrijftafel uit de jaren vijftig – of in een van de vele nissen die het huis telt. “Vroeger waren dat bedstedes waarin mensen sliepen. Ik hou van gezellige hoekjes en lees graag historische biografieën, ja ook over koningshuizen.” Nog liever vertoeft ze echter in de tuin, die ze zelf ontwierp en vervolgens liet aanleggen. “Ik wilde borders creëren waarin iets gebeurt. De bloemen en planten die je hier ziet, zijn goed bestand tegen droogte en trekken insecten aan. Neem nu de veronica, die zit vol hommels en bijen. Ik vind het ook belangrijk dat alles eetbaar is voor mens en dier. Voor de verhuis woonden we in een bos vol leven. Hier op de boerderij miste ik het geluid van vogels. Vanaf we hagen aangeplant hadden waarin ze konden nestelen, vol rozenbottels waarvan ze konden eten, volgden de vogels in groten getale. De manier waarop je je erf inricht, is essentieel voor de biodiversiteit.”

‘Ik hou van gezellige hoekjes en lees graag historische biografieën, ja ook over koningshuizen’

Zoals een tuin die verandert op het ritme van de seizoenen, is een thuis voor prinses Margarita immer in beweging. “Ik zeg altijd dat dingen hun plek moeten vinden en kan kinderlijk blij zijn wanneer ik eindelijk de ideale plaats heb gevonden voor een bepaald meubelstuk. Een interieur is voor mij dan ook nooit af. Ik ben continu aan het herinrichten en kan makkelijk afscheid nemen – het zijn immers maar spullen. Als kind was mijn favoriete sprookje Duimelijntje, waarin een piep-klein meisje een gewonde zwaluw vindt in een ondergrondse gang en hem verzorgt. Nadien gaat ze met hem mee naar boven en nemen ze afscheid. Hij vliegt weg en zij blijft in de zon. De vrijheid van dat verhaal sprak me zo aan. Ik heb nog nooit op een plek gewoond die mooier is dan deze en toch weet ik niet hoelang ik hier zal blijven. Ik word altijd weer aangetrokken door een nieuw project. Mijn huis is overal waar ik mijn nestje bouw, net als de zwaluw.”

Prinses Margarita
Prinses Margarita
Prinses Margarita
Prinses Margarita

Wie is prinses Margarita?

H.K.H. Margarita prinses de Bourbon de Parme (52) werd geboren in Nijmegen als dochter van prinses Irene en Carel Hugo de Bourbon de Parme.
• Ze heeft een tweelingbroer, Jaime, en daarnaast nog een jongere zus en oudere broer.
• Ze studeerde culturele antropologie in Amsterdam, gevolgd door interieurontwerp in Londen en Den Haag.
• In 2014 richtte ze haar eigen juwelenlabel op, De Parme Design. Het merk bestaat tien jaar.
• Ze woont in een historische boerderij uit de vijftiende eeuw nabij Wassenaar met dochters Julia en Paola, en adoptiehonden Sammy en Lente.

Meer lezen

Door Catherine Kosters. beeld: Charlotte Van Noten

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content