Binnenkijken in het kleurrijke huis van interieurexpert Kelly Claessens
In Blind Gekocht gaf Jani Kazaltzis haar de bijnaam ‘Queen of Colour’. Sindsdien speelt interieurarchitect Kelly Claessens die reputatie met plezier uit. “Ik durf daar echt op doorduwen bij klanten. Nog te weinig mensen beseffen dat je grijs óók beu kunt worden.”
“Niet op de rommel letten”, zegt Kelly Claessens wanneer ze ons op een zonnige ochtend in haar Brusselse stulpje ontvangt. Uit ervaring kennen we die standaardzin, en weten we dat er bij professionele interieurprofessionals zelden échte rommel te bespeuren valt. Toch is Claessens de eerlijke uitzondering: hier hangen nog niet alle lampen perfect op hun plaats en zijn er zeker nog hoeken en kantjes die nog door haar moeten worden aangepakt. De keuken, bijvoorbeeld, is redelijk braafjes én redelijk wit. Zeg maar volledig wit. Daar beginnen Claessens’ handen van te jeuken, natuurlijk. “We wonen hier nog maar een jaar”, vertelt ze. En met ‘we’ bedoelt ze zichzelf en haar zoon Leon (10). “En zoals dat dan gaat, werk ik vooral andermans huizen tot in de details af en vraagt het mijne nog wat werk.”
Toch is de charmante benedenverdieping al een perfect visitekaartje voor haar werk. Het groene plafond, de babyblauwe en lila muren, de koningsblauwe ‘Mariposa’-sofa van Vitra, de ‘Arcs Trolley’ die Belgische duo Muller Van Severen ontwierp voor HAY en de gloednieuwe, exclusieve ‘Formakami’-lamp die door Jaime Hayon werd ontworpen voor Deens merk &Tradition. “Heel wat van de nieuwe objecten die ik voor La Fabrika inkoop, probeer ik eerst even in mijn eigen interieur. Dat zijn de voordelen van het vak, nietwaar?” La Fabrika is sinds 2010 de interieurzaak van Claessens in de Brusselse Dansaertwijk. Je kunt er terecht voor kleine cadeautjes, voor accessoires als kussens en kandelaars, maar net zo goed voor sofa’s en tapijten. En zoals je van haar zou verwachten, is La Fabrika allesbehalve een saaie witte doos.
Buikgevoel
Claessens is niet de typische creatieveling die door haar ouders naar musea werd meegenomen of van kindsbeen af haar kamer herinrichtte. “Ik heb lang niet geweten welke richting ik uit wilde. Ik heb rechtenstudies overwogen, ben daarna in de communicatie verzeild geraakt tot ik besliste met een professional te gaan praten over mijn studiekeuze. Pas dan is interieurvormgeving ter sprake gekomen”, legt ze uit. Na die studies ging Claessens aan de slag bij Belgisch meubelmerk Ethnicraft, op de salesafdeling. “Ik bezocht heel veel winkels in Europa, niet allemaal even inspirerend, en dat frustreerde me. Het moet ergens tussen Lausanne en Genève geweest zijn dat ik heb beslist: ik doe het gewoon zelf.”
Hoe je woonomgeving eruitziet, heeft een grote impact op je mentale welzijn
Zonder enig idee hoe je aan zo’n retailconcept begint, klopte Claessens met haar plannen simpelweg aan bij merken die ze zelf mooi vond. En tot haar grote verbazing waren die allemaal enthousiast. “Ik ben begonnen met een bescheiden webshop. Zonder grote visie, maar vanuit mijn buikgevoel. Kort daarna begon ik uit te kijken naar panden, en kwam ik terecht in de Dansaertwijk. De winkel is sindsdien enorm gegroeid, elke euro die binnenkwam investeerde ik opnieuw in de zaak. Ik deed aanvankelijk alles zelf: collecties kiezen, de winkel bemannen, leveringen doen… Nu ruim dertien jaar later mag ik La Fabrika toch wel een begrip noemen in Brussel. We hebben een groot vast cliënteel. Mensen die in plaats van een bloemetje of een fles wijn bij ons een paar champagneglazen kopen om mee te nemen naar een etentje, dat is toch fantastisch?”
Wat het geheim is van een succesvolle interieurzaak? “Ik denk dat het toch voor een groot deel dat buikgevoel is. Bij alles wat ik aankoop, stel ik mezelf de vraag: ‘Zou ik het zelf in mijn huis willen hebben?’ Daarnaast is styling echt superbelangrijk. Ik sta nu niet meer zelf in de winkel, maar die styling laat ik niet los. Minstens twee à drie keer per jaar veranderen we de volledige look-and-feel van de winkel. Je moet mensen immers een context geven. Zet geen felblauwe sofa alleen in het midden van de winkel, maar zorg voor de juiste accessoires, een mooi tapijt, wat toffe kussens… Klanten moeten het zich kunnen inbeelden in hun eigen huis.”
Onlinecursus
La Fabrika mag dan intussen uitgegroeid zijn tot een bekende naam in het Brusselse, het was pas met de uitzendingen van Blind Gekocht dat ook de naam Kelly Claessens plots een referentie werd in de decowereld. “Ik had de impact van zo’n programma toch wel onderschat”, geeft ze toe. “Er kwam een tsunami aan vragen op me af, allemaal mensen die hun interieur wilden opfleuren. Om aan die vragen te kunnen voldoen ben ik nu een onlinecursus gestart: ‘Van moodboard tot WOW-interieur’. Daarin leer ik mensen vooral om consequente keuzes te maken voor hun interieur. Je stelt een moodboard samen en probeert je daaraan te houden. Met zo’n leidraad bij de hand is het veel makkelijker om tot een mooi resultaat te komen.”
Ik verkoop bij La Fabrika meer gekleurde sofa’s dan grijze. En nog nooit heeft een klant daar spijt van gehad
Of die deelnemers dan ook hun plafond knalgroen moeten verven, zoals Claessens zelf deed in haar nieuwe stek? “Ze moeten helemaal niks”, lacht ze. “En ik begrijp echt dat een groen plafond niet voor iedereen is weggelegd. Maar mensen moeten het idee-fixe laten varen dat je kleuren per definitie beu wordt. Een grijze sofa kun je óók beu worden. Ik verkoop bij La Fabrika trouwens meer gekleurde sofa’s dan grijze exemplaren. En nog nooit heeft een klant daar spijt van gehad.”
“Kleur draait allemaal om balans. Het juiste evenwicht tussen tinten en texturen, tussen materialen en vormen, tussen functioneel en decoratief. Ik geef het toe, dat is niet altijd gemakkelijk. Bovendien is kleur natuurlijk gelinkt aan emoties. Wat ik mooi vind, vind jij niet noodzakelijk mooi en omgekeerd.” Welke kleur ze absoluut niet mooi vindt, wil ik dan wel eens weten. “Gifgroen in een interieur. Nooit gesnapt. Net als van die inspirerende quotes aan de muur. Ik krijg daar altijd zo’n cringy gevoel van.”
Kelly kleurenwaaier
“Wat mij vooral aantrekt in het inrichten van huizen, appartementen en kamers is dat je er mensen écht mee helpt. Hoe je woonomgeving eruitziet heeft een grote impact op je mentale welzijn. Ik ben er echt van overtuigd dat je een gelukkiger mens wordt als je kunt thuiskomen in een mooie omgeving. Onlangs kreeg ik nog een fijne reactie van een vrouw wier huis ik had ingericht. Ze zei dat ze er zo blij mee was en dat ze dat echt had verdiend. Dat vind ik een mooie gedachte, dat iedereen een mooi decor verdient.”
Inspirerende quotes aan de muur, dat heb ik nooit gesnapt. Ik krijg daar altijd zo’n cringy gevoel
Wat Claessens duidelijk heeft verdiend, zijn babyblauwe muren zonder power quotes. “Dat is míjn verf”, stelt ze fier. Ze legt uit: “Ik heb de distributie in handen genomen van een Belgische verfproducent: Shade. Ik ga het merk nieuw leven inblazen en er komt ook een ‘Kelly Kleurenwaaier’.” (lacht)
Deze extra job tezamen met de onlinecursus, de privéopdrachten én de winkel noopten Kelly tot de beslissing om Blind Gekocht voorlopig aan andere experts over te laten. Bovendien staat ze sinds kort alleen in voor de zorg over haar zoon, wat het allemaal nog wat complexer maakt. Of we haar dan niet meer op tv gaan zien? “Ik doe mee aan De Slimste Mens”, zegt ze terwijl ze de handen voor het gezicht slaat. Ook deze keer: geen beslissing waar ze twee dagen goed heeft over nagedacht, maar een spontane reactie toen het bewuste telefoontje kwam: “Awel ja, dat lijkt me wel tof.”
Meer lezen
Door An Bogaerts. Beeld: Charlotte Van Noten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier