Schaduw in een glansrol: binnenkijken bij een donker zolderappartement in Verona
Pas waar donkerte heerst, kan licht wonderen doen. Zoiets moeten ze bij Italiaans architectenbureau Archiplan Studio gedacht hebben. Ze transformeerden een Veronees appartement tot een zwart gebeitste cocon, barstensvol glans en kleurrijke details.
Licht valt alleen binnen via twee miniraampjes en door een dakraam, de rest wordt aangevuld met lampen
Op het eerste gezicht is het moeilijk voor te stellen dat dit piepkleine appartement van maar 59 vierkante meter groot in een oud gebouw uit de achttiende eeuw verscholen ligt. We bevinden ons in het hart van het Italiaanse Verona, in een prachtig historisch pand dat is neergepoot rondom een centrale binnenplaats. Deze woning is het resultaat van een ingrijpende renovatie door Archiplan Studio, een gerenommeerd architectenbureau uit het Italiaanse Mantua. Gelegen op de bovenste zolderverdieping, mist het appartement door zijn ligging ramen tot op de grond. Licht valt er alleen binnen via twee miniraampjes en door een dakraam op de bovenste verdieping, de rest wordt aangevuld met lampen die een unieke sfeer en bijgevolg een prachtig schaduwspel creëren. Een vintage kandelaar wordt in het appartement bijgestaan door zwarte Reggiani-spots, een ‘Glo-Ball’-lamp door Jasper Morrison voor Flos en een ‘Daphine’-leeslamp van ontwerper Tommaso Cimini voor Lumina.
De plattegrond van het appartement toont een rechthoek verdeeld over twee niveaus. Op de eerste, lagere verdieping ligt de entree, die je meteen tot de keuken slash eetkamer brengt, terwijl de tweede verdieping plaats biedt voor de woonkamer, twee badkamers en twee slaapkamers.
Hout in de hoofdrol
De grootste uitdaging bestond eruit om van de beperkte ruimte een elegante thuis te maken. Eén zonder weidse uitzichten, waarbij, op verzoek van het koppel dat er woont, een aparte slaapkamer en badkamer voor elk voorzien moest worden. Architect Diego Cisi vergelijkt de renovatie met het interieur van een boot; alles werd op maat gemaakt tot in het kleinste detail.
Met het slopen van de bestaande muren werd een gang gecreëerd die via een houten trapje opklimt van de keuken-eetkamer op de eerste verdieping naar de woonkamer een niveau hoger, en zich vervolgens opsplitst in twee parallelle gangen langs de buitenmuren, leidend naar de twee slaapkamers aan het einde en voorafgegaan door de twee badkamers met een gedeelde centrale douche. Hout speelt een hoofdrol in het project: zowel voor de zwart gebeitste eikenhouten vloer, uitgevoerd volgens een traditionele Japanse methode, alsook voor de lambrisering die de muren en de deuren van de ingebouwde meubels bekleedt. Voor de lambrisering koos de architect voor eucalyptushout, een compacte houtsoort met lichte nerven, in smalle latjes verlijmd met zorgvuldige precisie.
Machtig maatwerk
Om een gevoel van diepte te creëren, werden er twee openingen gemaakt in de muur die de keuken-eetkamer van de woonkamer scheidt. Beide zijn bekleed met messing en geven een doorkijkje naar het volledige interieur, terwijl een dakraam uitzicht biedt op de lucht en het (weinige) natuurlijke licht in het appartement reguleert.
de ontwerpers staan voor uitgepuurde eenvoud zonder ooit te minimalistisch over te komen
Het meubilair bestaat uit zorgvuldig uitgetekend maatwerk: in de keuken werd Verde Alpi ofte groene marmer gebruikt om het kookgedeelte en de spoelbak af te schermen, een steen die ook terugkomt in het werkblad en op de twee identieke verstelbare tafels. Letterlijk alles is hier op maat gemaakt, inclusief de wastafels in de badkamers, de kasten, de bedden en zelfs de tv-omlijsting.
De enige kleurcontrasten in de woning zijn de felroze bank (‘Standard’-sofa van ontwerper Francesco Binfaré voor Edra) en het geometrische patroon van het tapijt in groentinten (‘Garden Maze’ ontworpen door Campbell-Rey voor Nordic Knots), die mooi combineren met het antieke familieportret. Door Archiplan Studio carte blanche te geven, omarmden de eigenaars de stijl van de ontwerpers uit Mantua: uitgepuurde eenvoud zonder ooit te minimalistisch over te komen, aandacht voor vakmanschap en het gebruik van alleen maar de beste materialen. Een rationeel ontwerp zonder overbodige decoratie dat toch heerlijk fijngevoelig binnenkomt.
Meer lezen
Door Chiara Dal Canto. Beeld: Helenio Barbetta.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier