De cruisesector piekt in België
De cruises in België gaan over de toonbank als zoete broodjes, de Belg kiest steeds vaker het ruime sop. Volgens Sectororganisatie Clia (Cruise Lines International Association) gaat het over een stijging van 23% cruisereizigers in eigen land ten opzichte van vorig jaar.
Een kwart meer Belgen verkoos vorig jaar een cruisereis, het afgelopen jaar steeg het aantal Belgische passagiers van 59.000 naar 72.000. Niet alleen de Belgen appreciëren de nieuwe cruise-ervaring, maar heel Europa maakt zich warm voor cruises. In Europa gaat het om een stijging van 4% goed voor 6,4 miljoen cruisegangers.
Tegenover het begin van de cruise sector in 1966 is er heel wat veranderd. De schepen winnen aan comfort waardoor ze almaar breder worden en meer luxe kunnen bieden. Zo heb je de evolutie naar het vacuüm toilet, de airconditioning, veiligheidsmaatregelen die verscherpt zijn en vooral de gelegenheid om op je balkon te kunnen genieten van de cruise. Een extra pluspunt zijn de verschillende faciliteiten zoals een spa, zwembad of fitnessruimte. Deze veranderingen spreken de reiziger aan en maken het cruiseavontuur nog aangenamer. Bovendien zijn de prijzen erg gedaald de laatste jaren en ook de leeftijd van de passagiers ging omlaag.
Met een ruim aanbod aan cruises is er nu voor ieder wat wils. Zo kun je meevaren met een familiecruise van Disney Cruise Line met een kostprijs van £1206 pp voor 1 week of in luxe genieten met de elitecruise van de Duitse rederij Hapag Lloyg vanaf €5.000 pp voor een week. Het merendeel van de Europese cruisepassagiers kiest voor Europa als bestemming met het Middellandse Zeegebied of Atlantische eilanden als topbestemming. De toekomst ziet er volgens Clia rooskleurig uit. Zij geloven dat almaar meer Europeanen zullen kiezen voor cruises.