Deze chefs doen het anders: ‘s avonds transformeert lunchzaak Pain Pidou om tot restaurant Cotmeh
Vijf avonden per week transformeert lunchzaak Pain Pidou om tot restaurant Cotmeh. Met Cotmeh wil regisseur Bülent Öztürk (48) de Koerdisch-Turkse keuken vieren en tegelijk zijn films financieren.
“Ik voelde dat het anders moest, maar hoe? Het zaadje is geplant tijdens covid. Op een dag vroeg mijn zoon Alexander me of we een pizza konden bestellen. Heel intuïtief besloot ik zelf de keuken in te duiken. Niet om een pizza te maken, maar een lahmacun, een typisch Turks platbrood met krokante korst. Plots werd ik teruggevoerd naar mijn kindertijd, naar het dorp Urfa waar mijn ouders altijd bezoek over de vloer hadden. Onbekende passanten die ze verwelkomden met een lekkere maaltijd en een plek om te slapen. Iets wat me als kind soms stoorde – wat deden al die mensen in mijn huis? Maar een herinnering die me met ouder worden ook verwarmde en intrigeerde. De onbaatzuchtigheid van het verwelkomen van vreemden in huis, de creativiteit waarmee mijn moeder met enkele eenvoudige ingrediënten een feestdis kon creëren. Zo groeide het idee om een restaurant te openen en met de opbrengsten mijn films te financieren.”
Een pand vinden bleek financieel haalbaar dankzij de kans om het te delen
“Maar een pand vinden, bleek financieel moeilijk haalbaar. Tot ik mijn verhaal deed aan Anthony, de eigenaar van lunchzaak Pain Pidou. Hij stelde me voor om Pain Pidou ‘s avonds te transformeren tot Cotmeh. Ik twijfelde niet, en toen ging het razendsnel. Cotmeh is helemaal geworden wat ik voor ogen had: een warme plek waar mensen zich thuis voelen en kunnen genieten van de Turks-Koerdische keuken. Op één aspect heb ik me verkeken, de Belgische administratie en belastingen. (lacht) Het idee om met Cotmeh mijn films te kunnen financieren is nog niet voor nu. Maar toch heb ik mijn hart aan mijn restaurant verloren. Ik breng er mensen samen, laat hen kennis maken met de smaken en geuren uit mijn jeugd. En onrechtstreeks vind ik steun voor mijn films. Zowel bij klanten die me aanmoedigen met een hart onder de riem, als bij klanten die spontaan besluiten mijn film financieel een duwtje in de rug te geven. Beiden zijn me evenveel waard.”
Meer food
Door Katrien De Groef
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier