Onze foodjournalist ging langs bij de nieuwste foodhype van het moment: The Avocado Show in Brussel
Foodjournaliste Evelien Rutten geeft elke maand in Feeling en elke week op feeling.be haar onverbloemde, overheerlijke mening over de nieuwste restaurants en de laatste foodtrends. Evelien proeft voor en fileert haarfijn wat ze op haar bord krijgt. Geen greintje snobisme, maar eerlijke updates over wining-and-dining waar jij als lezeres van zult smullen. Deze week trok Evelien naar de hype van het moment: The Avocado Show in Brussel.
Je kent ongetwijfeld die iconische scene uit de film Modern Times: Charlie Chaplin worstelt met het werk aan de lopende band, wordt opgeslokt door een machine en raakt verstrikt in de elegant op elkaar afgestelde tandwielen. Ik voel me precies hetzelfde als ik weer eens een hippe food trend door mijn strot geduwd krijg. Poké bowl? Hup, eerst allemaal een cursus pottenbakken volgen en dan een dozijn precies even groot gesneden groentjes fotogeniek in het gelid leggen. Craft beers? Kom, we volgen een cursus zythologie, oogsten onze eigen hop en gaan dan in het tuinhuis een Stoere Stud brouwen. En nu is er dus de almachtige avocado. Een decennium geleden kocht ik deze groene vrucht enkel als er vrienden kwamen. Een paar Corona’s met een limoentje, een bak nacho chips, zelf geplette guacamole en we konden dansen. Als de avocado’s tenminste rijp waren, anders moest je te elfder ure helaas terug naar de winkel om een bokaaltje kant-en-klare tomatensalsa. Maar uiteindelijk maalde niemand daar om, want food restrictions waren nog niet in zwang. Vandaag kun je de avocado niet meer wegdenken uit ons leven. Klassieke lunchzaken verdwijnen één voor één uit het straatbeeld omdat niemand nog croque monsieur wil, maar wel toast avocado. Chocomoussefabrikanten zien hun jaarrekeningen in het rood duiken door de opkomst van de gezonde, bijna-niet-van-echt-te-onderscheiden avocadomousse. Om nog niet te spreken over hele ecosystemen die verdwijnen voor avocadoplantages, het kostbare water dat er verspild wordt en de ontelbare vliegtuigmijlen om deze vruchten tot bij ons te brengen.
Sinds deze maand kunnen we dus ook naar The Avocado Show in Brussel, een restaurant waar ze in élk gerecht avocado verwerken. Dit in navolging van de Amsterdamse vestiging, die twee jaar geleden al opende en meteen een Instagram-hit was. Artistieke foto’s van avocadohelften versierd met een dieprood poeder en eetbare bloemen, lokken de hipsters van heinde en verre. Elke dag staan er rijen aan te schuiven tot aan het einde van de straat. In Brussel valt het wat die rijen betreft wel mee. De Belgische vestiging ligt op de Anspachlaan, in een glazen hoekpand waarin het begrip m’as-tu vu geen verdere duiding hoeft. Ik wandel binnen op een regenachtige middag en laveer tussen de dicht op elkaar staande tafeltjes naar een vrij plekje. Het interieur is sober, op een verticale tuinmuur na met daarin een swingende lichtreclame van The Avocado Show. Op tafel staat een cactus, het minst vriendelijke bloemstuk dat ik me kan inbeelden. Terwijl ik de kaart bestudeer (met eieren, pannenkoeken, toast, salades, specials & sweets), bestel ik alvast een Avo Daiquiri (€ 10,90). Ik neem een sipje en voel hoe mijn smaakpapillen paniekerig samentrekken en zich verzetten tegen deze als cocktail vermomde vinaigrette. Alles is verkeerd: van de olie-achtige textuur tot de zurige nasmaak. Zo’n drankje zou met gratis psychologische bijstand moeten komen.
Nadat ik mezelf tot de orde roep (be a professional!) bestel ik ‘The Heart Beet Rose” (€ 10,90): een toast met rode bietenhumus en avocado. Als het bord voor mijn neus wordt gezet, voel ik me bekocht. Waar is de befaamde foodstyling? De mooie afwerking? Ik krijg een dikke snee brood (géén toast dus) die belegd is met een roze humus, die eruitziet als de befaamde roze brij van separatorvlees. Los daarvan: de smaak is voortreffelijk. Mooi uitgebalanceerd en pittig. Bovenop de humus ligt de beloofde ‘roos’ van avocado. Concreet spreken we dan over dunne plakjes avocado in cirkelvorm. De avocado zelf is niet op smaak gebracht met zout, peper of olie. Mijn lunchdate heeft de Bun Burger (€ 16,90) besteld, een broodloze burger. Twee avocadohelften (opnieuw niet op smaak gebracht) fungeren als hamburgerbroodjes. Daartussen ligt een wagyu burger met vlees dat zo grondig werd fijngemalen dat er enkel een taaie lap overblijft. Op het bord liggen daarnaast nog wat nacho’s en onbestemde frulsels.
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
Op ons bord bij The Avocado Show Brussel
The Avocado Show is een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als restaurants concepten worden die inspelen op onze verslaving aan mooie beeldjes. The looks zijn allesbepalend en de inhoud is niet langer van tel.
Score (max. 5 sterren)
★★
The Avocado Show
Anspachlaan 66
1000 Brussel