Moonlight krijgt de Feeling Oscar voor Grootste Impact
Zondag worden in Los Angeles voor de 89ste keer de Academy Awards uitgereikt. Chef Cultuur Tanja Dierckx deelt alvast de Feeling Oscars uit.
Nog vier dagen en het is zover. Aftellen, dus. Deze Oscar-editie lijkt alvast voorspelbaar. Mijn pronostiek: Casey Affleck en Emma Stone krijgen de Oscars voor de hoofdrollen, Mahershala Ali en Viola Davis voor de bijrollen. En verder is er ‘La La Land’ die met veel beeldjes aan de haal gaat.
Er blijft maar één vraag over: hoe ver gaat de film ‘Moonlight’ het schoppen?
‘Moonlight‘ volgt een jonge Afro-Amerikaan van zijn kindertijd tot ergens in zijn twenties. We zien drie fasen. Eén: Chiron, ook ‘Little’ genoemd, wordt gepest op school, hij is kleiner dan de rest en praat weinig. De enige steun vindt hij bij de sympathieke crackdealer Juan en diens vrouw. Twee: Chiron is een jaar of vijftien, een smalle en zwijgzame puber. Nog steeds wordt hij gepest en een ervaring met zijn enige vriend Kevin zal het verdere verloop van zijn leven bepalen. Drie: flink in zijn twenties is Chiron een crackdealer. Na een telefoontje komt hij terug in contact met Kevin.
Word je vrolijk van deze film? Neen. Je gaat redelijk stil de bioscoop uit. Je beseft nog maar eens hoe determinerend een zogenaamde ‘slechte jeugd’ kan zijn. En hoe een gebrek aan liefde en sociale opvang tot eenzame worstelingen kan leiden. Je begrijpt waarom iemand bepaalde ‘keuzes’ maakt. En hoe weinig keuzes er soms zijn.
‘Moonlight’ doet wat met je. Het geeft je een uppercut, niet op zijn minst door de figuur van de kwetsbare Chiron. Zelden werd een personage door drie verschillende acteurs van drie verschillende leeftijden zo geloofwaardig uitgebeeld. Chiron spreekt weinig, maar dankzij de sublieme vertolkingen (blik, ogen, houding) kom je als kijker heel dicht bij zijn gevoelswereld. Daarnaast is ‘Moonlight’ een heel poëtische en esthetische sfeerbelevenis, met veel zorg gefilmd.
‘Moonlight’ werd acht keer genomineerd: voor Beste Film, Regie, Cinematografie, Scenario, Montage, Muziek en voor de bijrollen van Mahershala Ali (de crackdealer) en Naomie Harris (de crackverslaafde moeder van Little). Ali heeft volgens velen de Oscar al op zak, scenaristen Jenkins (ook regisseur) en McCraney maken een goeie kans, maar wat gebeurt er met de rest?
Vorig jaar kreeg ‘The Revenant’ drie Oscars, waaronder Beste Regie, Cinematografie en Acteur (Leo DiCaprio), maar de film kreeg niet dé Oscar. ‘Mad Max Fury Road’ won zes Oscars, maar niet dé Oscar. Het was ‘Spotlight’ die de Oscar voor Beste Film won. Een prent over het misbruik door honderden geestelijken van het bisdom in Boston, in het jaar 2002, en hoe de kerk dat onderzoek dwarsboomde. Over de journalisten die zich in het verhaal vastbeten en aanstuurden op een proces. Vorig jaar won de maatschappelijke relevantie het van de typische Hollywood-heroïek. Dat was een fijne verrassing.
Ook dit jaar is er een film die belangrijker is dan de grote favoriet. Dat ‘La La Land’ met de meeste beeldjes gaat lopen, staat zo goed als vast. Maar krijgt deze prent ook de Oscar voor Beste Film? Kan het intimistische verhaal van ‘Moonlight’ meer gewicht in de schaal werpen dan het Hollywood-narcisme van ‘La La Land’? Kan verstillend echt winnen van schitterende fake? Ik duim!
‘La La land’ krijgt de Feeling Oscar voor Beste Openingsscène
‘Arrival’ krijgt de Feeling Oscar voor Beste Boodschap
‘Nocturnal Animals’ krijgt de Feeling Oscar voor Buitengewone Klasse