Meryl maakt het bont
Met haar 18 (!) Oscarnominaties vestigt Meryl Streep vlotjes een record. In August Osage County speelt ze straks een van de rollen van haar leven. Wij ontmoetten haar voor een exclusief, intiem gesprek in L.A.
Je hebt eerst muziek gestudeerd, en dan toneel, omdat je klassieke zangers wilde worden. Als je een nieuw personage moet spelen, denk je dan aan de innerlijke muziek die bij haar hoort?
"(Lacht). Die vraag heeft eigenlijk twee kanten. Als ik me voorbereid op een rol, luister ik voortdurend naar één bepaald stuk muziek. Zelfs als ik juist voor het draaien bij de make-up zit. Maar meestal heeft die muziek niets te maken met het personage zelf. Het is meer een mantra. Misschien kan ik door die muziek niet aan andere dingen denken? Ik herinner me dat ik tijdens het draaien van The River Wild in 1993 voortdurend naar een lied van Frederica von Stade (een Amerikaanse mezzosopraan, red.) luisterde. En tijdens de opnamen voor een andere film was ik verslaafd aan Fleetwood Mac! Het heeft niets met het onderwerp van de film te maken. Het is een manier om me emotioneel bij de les te houden. Maar bij Osage County had ik geen muziek in mijn hoofd om een personage neer te zetten. Of misschien toch: Lay Down Sally van Eric Clapton, want dat maakt deel uit van het scenario (en ze begint te zingen, red.)."
Was je rol in August Osage County erg zwaar?
"Ja, het was heel intens."
Hoe kon je die vrouw, Violet, beter begrijpen?
"Ik vond haar geweldig! Ik bewonder haar omdat ze niet kan liegen. Ze is niet bang om de waarheid te vertellen, zelfs niet als die kan kwetsen. Uiteindelijk is er niemand die aandacht aan haar besteedt, dus neemt ze wraak op de wereld. Het was heel bevrijdend om die vrouw te spelen, maar tegelijkertijd ook heel slopend voor me. Onder andere omdat ik moest roken."