Internationale Vrouwendag: bij deze labels staan vrouwen elke dag centraal

8 maart is het Internationale Vrouwendag, een dag waarop wereldwijd stereotypen in aan de kaak worden gesteld, ongelijke situaties op professioneel en privé vlak belicht worden en vrouwelijke prestaties worden gevierd. Bij deze initiatieven staan vrouwen elke dag centraal.

Sinds 1911 wordt op 8 maart de Internationale Vrouwendag gevierd. Ook 114 jaar na datum blijft de dag broodnodig in de strijd tegen genderongelijkheid, zeker ten midden van nieuws over een stijgend cijfer aan (jonge) mannen met vrouwonvriendelijke ideeën en ook de femicidecijfers geen daling kennen.

Ook op de werkvloer blijft de kloof tussen de genders groot op vlak van kansen en verloning bijvoorbeeld. Zo wordt het werk van mannen en vrouwen niet gelijk gewaardeerd en ook huisvrouwen (en -mannen) krijgen nog steeds niet de erkenning en ondersteuning die zij verdienen.

Waar vrouwen wel – en het hele jaar door – naar behoren gewaardeerd worden? Bijvoorbeeld bij deze Belgische merken en initiatieven.

Aesaert + Luca van Vliet

Griet Aesaert maakte naam als eigenares van het gelijknamige handtassenlabel. Net nog opende de voormalige architecte haar eerste flagship store in Gent, deze week pakt ze uit met een herwerkte versie van de Astrid clutch. Illustratrice en keramiste Luca van Vliet werkte samen met Griet aan een nieuwe voering voor de handtas; eentje met ludieke illustraties van vrouwelijke figuren. Een deel van de opbrengst storten de dames door naar het VUB Yamina Krossa fonds voor borstkankeronderzoek.

RainPharma

vrouwendag
Greet Boon, CEO & Dominique Bastin, oprichter

Het Belgische RainPharma is gespecialiseerd in wellness, gezondheid, natuurlijke beauty en producten. Het label zag het daglicht nadat oprichter Dominique in de wellnesscentra van zijn familie aan de slag ging. Hij begon zich al snel vragen te stellen bij de producten die er gebruikt werden en voelde de nood om het anders aan te pakken: hij wil producten die iets positief bijdragen aan de gezondheid van zijn klanten en die niet de wereld moeten rondreizen vooraleer ze op zijn schappen terechtkomen. Zo gezegd, zo gedaan. En sinds 2017 staat er een vrouw aan het roer van deze Belgische trots: Greet Boonen zorgt voor een gezond reilen en zeilen van het bedrijf en dus ook van onze huid, haar en algemene gezondheid.

Voort Studio

vrouwendag
Claire Vandervoort

Voort Studio is een Belgisch luxemerk gebaseerd in Los Angeles, meteen ook de inspiratiebronnen voor de sleek handtassen van het merk van Claire Vandervoort. De vrouwelijke designer combineert tijdloze Europese elegantie met de laidback LA vibes. Na jaren in de bedrijfswereld volgde Vandervoort haar passie en ging op zoek naar stukken die mensen – zowel in L.A. als in Europa, in de corporate world als in hun vrijetijd – kunnen dragen op dagelijkse basis. Het resultaat: tijdloze, chique handtassen, portefeuilles, key en card holders. In Brussel kan je het werk van Voort Studio eigenhandig ontdekken in Voort x Velvet op de Antoine Dansaertstraat waar het tassenlabel samenhokt met Velvet Coffee – een droomcombinatie als je het ons vraagt.

Hunkemöller

vrouwendag

Bij lingeriemerk Hünkemoller draait alles rond vrouwen, hun sensualiteit en comfort. Voor Vrouwendag doen zij daar nog een schepje bovenop met hun ‘Free the Choice’-campagne en ‘Free the Nipple’ bralette, waarmee vrouwen zélf kiezen of ze hun tepels zichtbaar laten onder hun lingerie of niet – zonder geretoucheerd te worden. De bralette met geborduurde tepels wordt uitgebracht in een gelimiteerde uitgave van 500 stuks en is een statement voor keuzevrijdheid en tegen censuur. Hiermee hoopt Hunkemöller de vele taboes rond het vrouwelijke lichaam te doorbreken.

Jardin d’Amour

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jardin d’Amour, da’s een collectief voor vrouwen en door vrouwen. Elisabeth Leenknegt, Carolina Mosquera en Karolien Verstraeten gingen samen in zee om hun one-stop bridal shop uit te bouwen. Een bruidsjurk, -make-up, cocktails voor je receptie, fotograaf… Jardin d’Amour heeft een antwoord voor alle vragen rond de mooiste dag van je leven. Samen ontkrachten de drie powervrouwen de traditionele beelden van vrouwelijke rivaliteit en zijn ze een toonbeeld van collectieve vrouwelijke empowerment. Door hun krachten te bundelen, moedigen de drie ondernemers elkaar aan om grenzen te verleggen én ze bewijzen nogmaals dat moederschap en ondernemerschap wél samengaan.

Double Dutch

vrouwendag

De Belgische tweeling Joyce en Raissa de Haas stonden op hun universiteit bekend als de ‘tonic twins’. Het stond dus in de sterren geschreven dat zij een premium tonic en mixer merk zouden starten, genaamd Double Dutch. Een succesverhaal, zo blijkt, want op hun 28 jaar stond de tweeling al in de prestigieuze 30 Under 30-lijst van Forbes. Vandaag worden de mixers verkocht in 40 landen wereldwijd en zijn ze onze go to voor zonnige dagen als deze.

Meer vrouwenpower

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content