Film Fest Gent: deze 11 films wil je niet missen de komende weken
Volgende week gaat de 51ste editie van Film Fest Gent van start. Met Small Things Like These, een film over de misbruikpraktijken van de Magdalena-wasserijen, mag Belgisch regisseur Tim Mielants het festival aftrappen. Welke films je nog zoal op je radar wil? Wij doen alvast een paar suggesties.
1. Ana + yek
Wanneer tweelingzussen Sanaa en Zohra Benhammou besluiten om te gaan samenwonen op een appartement in de Brusselse binnenstad brengt een van hun beste vriendinnen een fles cava mee om te vieren. Wat die vriendin echter niet in de gaten heeft, is dat Sanaa en Zohra net de ramadan zijn ingegaan. Een typisch voorbeeld van twee uit elkaar lopende culturen onder een ‘dak’. Samen met regisseur Romy Mana legt Zohra in deze (auto)biografische documentaire een paar jaar lang het leven en dat van haar zus vast. Het intieme portret toont hoe twee jonge vrouwen, wiens identiteit sowieso al in een tweespalt getrokken wordt door hun gemengde cultureel-genetische roots, elkaar willen blijven begrijpen ondanks hun veranderende en verschillende wereldbeelden. Een van de interessantste en meest maatschappelijk relevante films uit eigen land van het afgelopen jaar en volgende week dus eindelijk op het programma bij Film Fest Gent.
Speelt op 11, 13, 14 en 17 oktober.
2. Les Femmes au Balcon
In deze film van acteur-regisseur Noémie Merlant volgen we het leven van drie vrouwen die samen een appartement in Marseille huren. Vanop hun balkon fantaseren schrijfster Nicole, camgirl Ruby en actrice Élise, te midden van een verzengende hittegolf over hun knappe overbuur. Tot ze op een warme zomeravond bij hem worden uitgenodigd voor een drankje, waarop die avond vervolgens helemaal uit de hand loopt. Na een opmerkelijke passage in Portrait de la jeune fille en feu, regisseert Merlant zich in deze langspeler over de gruwelen van patriarchaal misbruik voor het eerst zelf. Een resultaat dat je niet wil missen.
Speelt op 8,10,19 en 20 oktober.
3. Der Fleck (skill issue)
Als de zeventienjarige Simon tijdens een namiddagje spijbelen een groepje jongeren ontmoet aan een rivier in het bos, voegt hij zich bij hen. Tenminste: tot ook de lome namiddag daar hem gaat vervelen en hij met de mysterieuze Marie verder het bos intrekt. Samen zwerven ze langs de tijdloze oevers terwijl ze mijmeren over dingen als vrijheid en autonomie, oude soep uit het traditionele China en het verlangen om ergens bij te horen. Regisseur Willy Hans inspireerde Der Fleck op zijn jeugd in een Zuid-Duitse kostschool en op het verlangen om een onderhuidse eenzaamheid te bezweren met een romantische vorm van rondzwerven.
Speelt op 11,12 en 15 oktober.
4. Toxic
In Saulė Bliuvaitė’s bikkelharde debuut proberen twee tienermeisjes ergens op een godvergeten plek in Lithouwen aan hun elledige bestaan te ontsnappen door zich moreel en financieel in de schulden te werken bij een bedrieglijk en bedenkelijk modellenbureau. De belofte op een beter leven weg uit hun trieste industriestadje zwelt als een zeepbel van sluipend gif. Desalniettemin slagen de twee jonge vrouwen erin om zelfs in de giftigste der omstandigheden toch vriendschap te laten bloeien. Een visueel sterke en scherpe film waarvoor Bliuvaité zich liet inspireren door haar eigen leven en dat van andere jonge aspirant-modellen uit haar omgeving toen ze zelf tiener was. Een niet te missen topper uit het programma van Film Fest Gent.
Speelt op 10, 15 en 19 oktober.
5. Hold on to her
Op 17 mei 2018 schiet de Belgische politieagent tijdens een grenscontrole met achtervolging op de snelweg het tweejarige meisje Mawda Shawri dood. In hold on to her brengt kunstenaar, filmmaker en onderzoeker Robin Vanbesien een collectieve hoorzitting in beeld waarin verschillende activisten, met of zonder papieren, reflecteren over het brutale overlijden van Mawda. Terwijl je in beeld een aantal mensen uit het juridische systeem ziet samenkomen, hoor je op de geluidsband van de documentaire verhaallijnen uit het nieuws, persoonlijke getuigenissen en juridische documenten die in meerdere talen ontrafeld worden. In die fragmenten wordt – in tegenstelling tot op de samenkomst in beeld – wel naar elkaar geluisterd. Een vormelijke aanklacht waarmee Vanbesien niet alleen het falen van ons juridisch systeem, maar politie- en ander institutioneel geweld tegen het licht wil houden.
Speelt op 12, 16, 17 en 20 oktober.
6. Anora
In Sean Bakers Gouden Palmwinnaar Anora mondt het weekendtripje vol drank en ketamine van Anora, een sassy sekswerker uit Brooklyn, en Vanya, de steenrijke oligarch die haar inhuurt en meteen het prototype van een verwende Russische nepobaby, uit in een huwelijk. Een weinig overdachte beslissing die door de ouders van Vanya niet bijzonder warm onthaal wordt. De jury in Cannes omschreef Bakers film die wil helpen om sekswerk te de-stigmatiseren, als een flitsende tragikomedie die het midden houdt tussen Uncut Gems, Pretty Woman, een hitsige versie van Assepoester. Wie zich daardoor nog niet over de streep laat trekken, kan dat wel laten doen door Mikey Madison, de hoofdactrice die zich met deze prent meteen op de kaart zet.
Speelt op 10,12,13 en 20 oktober.
7. The Outrun
Volgens de Schotse mythe veranderen mensen die verdronken zijn in zeehonden. “We noemen ze selkies,” vertelt Rona, de protagoniste van The Outrun aan het begin van het verhaal. Bij de hoogste getijden glippen ze ‘s nachts per ongeluk uit hun zeehondenvel en komen terug aan land als prachtige mensen. Maar niet zonder dat de zee hen blijft roepen. Rona is een van die zeehondenmensen. Verstrikt in de eindeloze strijd tegen een alcoholverslaving, voelt ze zich meestal een drenkeling op het droge die verstrikt tussen de getijden de weg naar het water probeert terug te vinden. In een poging zichzelf terug te vinden, besluit ze vanuit Londen terug te keren naar het woeste landschap van haar thuisomgeving: de Orkneyeilanden. Daar viert een onstuimige zee haar welkom. Als je van plan was maar één film te gaan kijken op Film Fest Gent, laat het dan vooral deze zijn.
Speelt op 11, 14, 18, 19 en 20 oktober.
8. The Room Next Door
Met The Room Next Door maakt Pedro Almodóvar, de regisseur van Oscarwinnaars Todo sobre mi madre en Hable con ella, zijn Engelstalige debuut. Voor dat debuut wist hij meteen twee toppers van formaat te scoren: niemand minder dan Tilda Swinton en Julianne Moore staan naast elkaar in dit prachtige en indringende portret over twee verloren vriendinnen die door de nakende dood terug bij elkaar gebracht worden. Het verhaal: wanneer Martha (Tilda Swinton), een voormalige oorlogsverslaggever geconfronteerd wordt met terminale baarmoederhalskanker, besluit ze terug contact op te zoeken met Ingrid (Julianne Moore), een oud-collega uit haar tijd als verslaggever. Wat volgt is een melancholische hereniging die reflecteert over vriendschap, verlies en de kracht van verzoening. Zeker niet te missen op Film Fest Gent.
Speelt op 16, 17, 18, 19 en 20 oktober.
9. Last swim
Ondanks de ronduit denigrerende toon die ze moest aanhoren tijdens haar toelatingsgesprek, mag de ambitieuze Iraans-Britse studente Ziba toch astrofysica gaan studeren aan het University College London. Een gelegenheid die gevierd moet worden en dat doet ze met drie goede vrienden en een schijnbare outsider. Een dag die moet culmineren in het bewonderen van een uitzonderlijke meteorenzwerm die langs de aarde passeert. In het geheim plant Ziba echter een onomkeerbare stap die haar – in haar hoofd – de controle over haar leven zal teruggeven. Een prachtig debuut vol jonge acteurs en actrices die op de Berlinale al de Kristallen Beer voor de Beste Film in de Generation 14plus-competitie wist weg te kapen.
Speelt op 11, 12 en 13 oktober.
10. When the light breaks
Wanneer het geheime liefje van Una, een jonge kunststudente, onverwacht het leven laat in een verwoestende tunnelbrand, komt ze alleen te staan met haar verdriet. Het feit dat ze niet openlijk om haar vriend kan rouwen, die op het moment van de brand net op weg was naar zijn officiële geliefde om die relatie te beëindigen, steekt haar stokken in de wielen. Als ze die ‘officiële geliefde’, die uiteraard geen lucht heeft van de affaire, niet veel later tegen het lijf loopt, weet regisseur Rúnar Rúnarsson de subtiele spanningen en de stille momenten van herkenning als een kunstenaar te vangen. Het woeste IJslandse landschap gebruikt hij als een metafoor voor de innerlijke storm die bij de twee vrouwen woedt. Een van de meest poëtisch verscheurende films op Film Fest Gent.
Speelt op 9,10,11 en 13 oktober.
11. A Different Man
In dit verraderlijke doppelgängerverhaal van Aaron Schimberg ontdekt een New Yorkse acteur met neurofibromatose, een ziekte die zijn gelaat bedekt met gezwellen, dat een nieuwe verpakking niet meteen gelijk staat aan een nieuwe inhoud. Door zijn ziekte staren mensen hem voortdurend na en kan hij aanvankelijk enkel rollen vast krijgen in belerende reclamespots. Wanneer er plots een kuur ontdekt wordt die de ziekte geneest en hem in de knappe bink Sebastian Stan verandert, komt daar verandering in. Of tenminste, dat had hij verwacht. Tot hij de rol van zijn leven vlak voor zijn neus weggekaapt ziet worden door een zelfverzekerde, charmante Brit die kampt met exact dezelfde afwijking die hem vroeger het leven zuur maakte.
Speelt op 14, 15, 16 en 18 oktober.
Voor tickets of meer info over de programmatie van het festival, kun je terecht op de website van Film Fest Gent.
Meer cultuur:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier