VUB-professor Damya Laoui over het boek dat haar weer op één taak leerde focussen: “Ons brein werkt als een spier”

Ans Vroom

Er zijn boeken die entertainen en dan zijn er die – als een aha-er­leb­nis – iets voorgoed in je veranderen. Wij vroegen acht lezers naar dé pageturner van hun leven. Vandaag: VUB/VIB-professor Damya Laoui over Deep Work van Cal Newport.

Damya Laoui: “Toen ik jonger was, las ik heel veel, maar tegenwoordig heb ik er jammer genoeg de tijd niet meer voor. Als ik dan toch eens een gestolen moment heb, lees ik wetenschappelijke artikels voor mijn werk. Alleen op vakantie lukt het mij om nog eens een volledig boek te lezen. En als het dan niet uit geraakt blijft het liggen tot de volgende vakantie.” (lacht)

“Mijn collega’s en ik klagen vaak tegen elkaar over een gebrek aan tijd. We werken keihard en toch hebben we op het einde van de week het gevoel dat we weinig bereikt hebben. Ik denk dat veel mensen dat probleem herkennen. Omdat de wereld zo aan het versnellen is en we tegenwoordig constant bereikbaar zijn via mail, chat en sociale media wordt het steeds moeilijker om op één taak te focussen.”

‘Omdat de wereld zo aan het versnellen is en we tegenwoordig constant bereikbaar zijn via mail, chat en sociale media wordt het steeds moeilijker om op één taak te focussen’

“Een vriend die ook prof is, vertelde dat hij de oplossing gevonden had en raadde me aan om Deep Work te lezen. Het boek leert je je opnieuw te concentreren en de diepe focus te bereiken die nodig is om productief te zijn, waardoor je veel meer voldoening krijgt uit je werk. Het eerste deel van het boek legt uit wat deep focus juist is, en het tweede deel is een hele concrete handleiding om ertoe te komen. Een aantal van mijn collega’s passen de methode ondertussen toe. Het boek heeft mij doen inzien hoe belangrijk het is om af en toe te de­con­nec­teren van mails en sociale media, hoe moeilijk dat ook is. Maar gelukkig werkt ons brein als een spier. Hoe meer je probeert, hoe beter het gaat.”

Beeld: Rebecca Fertinel.

Meer boekentips en cultuur:

Partner Content

Gesponsorde content