Rust in je hoofd: de 10 slimste organizing-gewoontes
Wil je écht rust in je hoofd? Dan is georganiseerder leven een belangrijke stap. Een rustige start van je dag, nooit meer zoeken naar spullen en goed georganiseerd papierwerk, het zijn maar enkele van de voordelen. Geen idee hoe je moet beginnen aan een georganiseerder leven? Wij haalden enkele gouden tips uit ‘Rust in je huis en je hoofd’ van Sara Van Wesenbeeck.
Wil jij die kleerkast eindelijk aanpakken? Hier lees je hoe je de grote schoonmaak houdt
1. Start de motor
De eerste stap voor een echt georganiseerd leven is de motor starten. Heb jij al een tijdje het gevoel dat je geen structuur meer hebt in administratie, je sociaal leven en je werk? Liggen er spullen te slingeren? Allemaal niet zo erg, want als je het beseft kun je de koe bij de hoorns vatten en ervoor gaan. Start dus NU je motor.
2. Eerst denken, dan doen
Het is verleidelijk om als een kip zonder kop door het huis te rennen en te starten met een taak. Maar begin niet onbezonnen, want zo verlies je het overzicht en krijg je stress. Denk dus eerst even na: hoe ga je het aanpakken, welke stappen moet je zetten om je doel te bereiken, welke bestemming wil je toekennen aan welke ruimte, wat moet waar komen? Je hoeft er geen uren voor uittrekken, maar een paar minuten reflecteren is noodzakelijk.
3. Geef al je spullen een vaste plaats en breng ze terug
Moet jij ook regelmatig zoeken naar je sleutels, telefoon of bankpas? Om gek van te worden. Je krijgt er een slecht humeur en stress van. En loopt nog eens het risico te laat op afspraken te komen. Je verliest er hopen tijd mee. Geef daarom alles vanaf nu een vaste plaats, en dan ook nog eens de meest logische plaats. Let op: het werkt wel enkel als je ze vanaf nu ook altijd terug op de juiste plaats legt, en meteen. Zo win je tijd, krijg je rust in je hoofd en vind je energie.
4. Ga stap voor stap te werk
Om resultaat te behalen kun je het best aan de slag gaan door de grote stukken van je taken, projecten of werk op te splitsen in hapklare brokken. Kleine delen zijn gemakkelijker af te werken. Begin bijvoorbeeld met één lade, met het handschoenenkastje van je auto, een tabblad in een map, de portemonnee uit je handtas,... Wat je volledig kunt afwerken geeft immers voldoening. Vergeet jezelf ook niet te belonen voor elke stap die je gezet hebt. Met een heerlijk stukje taart of een goed glas rosé bijvoorbeeld.
5. Werk je taak volledig af voordat je met een andere begint
Een moeilijke, dat geven we toe. Want hoe verleidelijk is het om als je met een taakje bezig bent, en je ziet even iets anders liggen, om aan iets anders te beginnen. Maar je mag pas met een volgende organizing-klus beginnen als eentje volledig af is. Anders heb je op het eind enkel een berg ‘losse eindjes’, waarbij je niet meer weet waar eerst te beginnen en hoe het aan te pakken. Dat zorgt voor stress en frustratie. Vanaf nu dus iedere taak volledig afwerken.
6. Blijf gefocust
Laat jij je de hele dag door onderbreken door je smartphone of vragen van je collega’s? Ben je gefrustreerd omdat er nooit tijd lijkt om je volledig te focussen op één taak en die volledig af te werken? Afleidingen liggen overal op de loer. Gelukkig kun je makkelijk zelf aan de slag om hier paal en perk aan te stellen. Zet je smartphone uit, of reserveer dagelijks tijdsblokken waarin je door niemand gestoord wilt worden en je enkel focust op één bepaalde taak.
Ben je té veel met je smartphone bezig? Hier lees je wat je kunt doen.
7. Maak je hoofd leeg
Het is een écht wondermiddel: al je taken opschrijven. Een slimme gewoonte: het maakt je hoofd meteen lichter en maakt plaats voor andere zaken zoals creativiteit en rust. Overdag (en misschien ook ’s nachts) spookt er heel wat door je hoofd: je moet naar de tandarts, je moet die vergadering nog voorbereiden, je moet nog strijken,... Je hoofd raakt steeds voller met allerlei dingen die je niet mag vergeten. Schrijf alles op en zie je notitieboekje als een extern geheugen dat je helpt. Je voelt je instant beter omdat er meer ruimte is in je hoofd.
Onze journaliste testte de bullet journal. Lees hier haar ervaringen.
8. Stel niet uit wat je meteen kunt doen
Het is verleidelijk, maar uitstellen hoort vanaf nu tot het verleden! Volg vanaf nu de drieminutenregel: stel nooit meer uit wat je binnen 3 minuten kunt afhandelen. In die korte tijd kun je heel wat doen: post verwerken, mails beantwoorden, berichten schrijven, de hond uitlaten en zelfs beslissingen nemen.
Meer tips om je uitstelgedrag aan te pakken lees je hier
9. Relativeer
Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach, ook bij het uitvoeren van klussen, routinetaken en moeilijke (organizing-)opdrachten. Ze moeten nu eenmaal toch gebeuren. Zo pak je het aan: maak van routineklussen een aangename bezigheid. Maak de omgeving waarin je ze uitvoert aangenamer. Zorg ervoor dat de klus op zich fun wordt: zet muziek aan, zing, dans, bedenk gekke namen voor de klussen. Probeer het maar eens, je zult zien dat het meevalt.
10. Beloon jezelf en geniet
Ongetwijfeld de leukste tip van ze allemaal. Wat doe jij als je een klus hebt geklaard, als je een eerste succes hebt geboekt op weg naar je doel? Gewoon doorgaan, zoals (bijna) iedereen, en zo je leukste goede gewoonte uitstellen? Zonde. De kracht van beloning is niet te onderschatten. Ze laadt je batterijen weer op, stuwt je vooruit, geeft je een duwtje in de rug.
Meer artikels over geluk & welzijn:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier