Onderzoek: zo gelukkig zijn wij Belgen op de werkvloer
Uit nieuw onderzoek van Epson, een bedrijf gespecialiseerd in printers, is 82% van de Belgische werknemers in het algemeen tevreden over werk en werkomgeving. En dat ondanks het feit dat we gemiddeld 5,5 overuren per week maken.
Heb jij je droomjob? Je weet het zeker als je deze 9 signalen herkent
Epson deed samen met Coleman Parkes een online onderzoek van oktober 2016 tot en met januari 2017. Er werden in totaal 2400 interviews afgenomen, en dat leverde deze resultaten op:
- 82% van de Belgische werknemers is in het algemeen tevreden over werk en werkomgeving.
- 78% geeft aan dat de verhouding tussen privé en werk precies goed is.
- 66% maakt gemiddeld 5,5 overuren per week. Een derde daarvan is onbetaald.
Overuren
5,5 overuren per week klinkt best veel, toch maken sommige werknemers ze met plezier. Het onderzoekt suggereert namelijk dat overuren worden gebruikt om meer een meer maatschappelijk betrokken werkomgeving te creëren tijdens kantooruren: 31% geeft toe dat zij het prettig vinden om te kletsen en contacten te onderhouden op het werk en dat zij de extra uren gebruiken om hun werk te doen (30%). Dit wordt verder ondersteund door het feit dat 82% van de werknemers het ermee eens is dat sociale interactie in de werkomgeving belangrijk voor hen is.
Volgens de bevindingen blijken overuren echter ook een periode te zijn waarin de beste prestaties worden geleverd. Werknemers lezen dan ongelezen e-mails (38%), voltooien of controleren uit te voeren taken (36%) en lezen om hun professionele inzicht/vaardigheden te verbeteren (32%).
Volgens anderen zijn de overuren dan weer het gevolg van een combinatie van werkdruk en extra optionele activiteiten. Een opmerkelijke 39% van de werknemers geeft toe dat er ‘simpelweg niet voldoende werkuren beschikbaar zijn om te doen wat nodig is’ en bijna hetzelfde percentage (38%) benadrukt dat andere werkvereisten, zoals vergaderingen, rapportages en administratie, voorkomen dat zij zich op hun eigenlijke werk kunnen concentreren.
Bedrijfscultuur
“Tevredenheid en stimulering van werknemers binnen de werkomgeving zijn cruciale economische bouwstenen die niet mogen worden vergeten in het moderne concurrerende bedrijfsklimaat”, aldus Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager bij Epson België. “Organisaties kunnen altijd meer doen om een positieve werkcultuur te helpen creëren, waarbij de tevredenheid van hun werknemers verder wordt verbeterd, en dit onderzoek biedt een momentopname van het tijdbeheer, de werkdruk en de prioriteiten van de hedendaagse personeelsbestand.”
Meer over carrière:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier