Efficiënt werken: in 4 stappen op een goede manier feedback geven
Een ruime meerderheid van de werkenden heeft regelmatig weinig of zelfs geen zin in zijn werk. En dat is doodzonde. Voor je eigen succes en plezier, voor de samenwerking met je collega’s en voor de resultaten van jouw organisatie. In haar boek ‘Zin houden in je werk’ geeft bedrijfskundige Godelieve Meeuwissen adviezen over wat je er zélf aan kan doen om meer zin in je werk te krijgen. Aan Feeling onthult ze drie dagen lang haar beste praktische tips. Vandaag vertelt ze over één van haar favoriete onderwerpen om zin te houden in je werk: feedback geven.
Op een ‘goede’ manier feedback geven is nog niet zo gemakkelijk. Vaak voelt de ander zich negatief veroordeelt, komt je feedback over als een verwijt of heeft de ontvanger van de feedback het gevoel dat je hij of zij ten onrechte vergeleken wordt met een bijvoorbeeld meer ervaren collega. Het gevolg is dat heel veel mensen het geven van feedback gaan vermijden. En dat is zonde. Wanneer je op de juiste manier feedback geeft kan dat jullie werkrelatie juist verstevigen.
Op de korte termijn is het minder ‘gezellig’, maar op de lange termijn verbetert jullie samenwerking. Of je nu de leidinggevende bent of bijvoorbeeld een beginnende projectleider. Onderstaande vier stappen zijn oorspronkelijk ontwikkeld door Marshall Rosenberg en worden wereldwijd toegepast. Op onderstaande manier gebruik ik ze. Wanneer je er mee experimenteert, ontwikkel je de manier die het beste past bij jou.
Feedback: 4 stappen
Stap 1: ik zie...
Je geeft feitelijk en dus zonder oordeel aan wat de situatie is. “Ik zie dat je het niet af hebt.” “Ik merk dat je tien minuten te laat bent.” “Ik merk dat je mij hierover niets hebt gevraagd”. Gebruik de woorden die bij jouw taalgebruik passen.
Stap 2: ik voel...
Je vertelt openhartig wat jouw gevoel hierbij is zonder dat je bijvoorbeeld de ander de schuld geeft van iets. Je beschrijft je gevoel zo duidelijk mogelijk: Je voelt je bijvoorbeeld: boos, gepasseerd, ongemakkelijk, gefrustreerd of aan de kant gezet.
Stap 3: ik heb behoefte aan...
Jouw behoefte gaat over waarom je eigenlijk iets van de ander wil. Dat kan gaan over jouw behoefte aan duidelijkheid, aan ergens bij betrokken worden, aan samenwerken, aan gehoord worden of aan rust.
Stap 4: ik zou graag...
Je doet heel concreet de ander een verzoek om aan je behoefte te voldoen. Het gaat om concreet gedrag, niet om wat de ander moet zijn. Bijvoorbeeld: “Ik wil graag dat je de volgende keer op tijd komt” Of: “Ik wil graag dat je me van tevoren hierover belt.” Of: “Ik wil graag dat je even tien minuten naar me luistert.”
Op deze manier feedback geven verbetert de relatie tussen jou en je collega en zorgt ervoor dat je meer zin in je werk krijgt. En je gaat samen meer successen halen in het samenwerken. Je wordt een inspirerend voorbeeld voor je collega’s.